Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jo jag har sett den, men det verkar som han går igenom en massa bilar och ingen blir direkt nånsin färdig.

Här var nu det största problemet jag råkade på förra sommaren. Bara av en ren slump såg jag nåt jag tyckte så mysko ut, då bilen stod parkerad med hjulen vikta... började peta och snart såg det ut såhär:

Bild

Bild

Som alltid med rost desto mera man letar desto mera hittar man. Rosthål på sidorna och på botten. Jag kunde ha köpt ekonomiplåtar men gjorde egna istället.

Bild

Ny bottenplåt insvetsad där framme. Blir även längre bak att göra samma. Sen svetsas "läpparna" separat. Jag gör som Fitzee och tillverkar komplicerade former genom att svetsa ihop enklare bitar. Istället för att forma, hamra, bocka, krympa och sträcka.

Bild

Blev "dubbelläpp", original skulle den bara gått nedåt. Men tänker såhär blir det starkare.

Bild

Sist så svetsades nya sidoplåtar fast och jag prime:ade och lade stenskottsmassa, färgen hade inte hunnit torka så det rann ihop litet med varandra. Nuförtiden ser det inte ut såhär.

Bild

Linolja penslad på insidan också.

Har varit och knackat på förarsidan men där verkar det vara i bättre skick, har också linoljat där. Det lär vara så att höger sida är mera utsatt då den oftare kör i pölar vid sidan av vägen, sen då om det är salthaltigt vatten...

Saltet bör förbjudas.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev: 30 januari 2024, 16:48:10 Ha ha ha... jag köpte den första från Maptun och det var ProParts... Den höll en månad. Nästa köpte jag via en lokal verkstad, original Saab.
Ja, dom är värdelösa, men maptun säljer även original om man vill ha det.

Själv har jag en beg bosch "i reserv", för det visade sej att det var ett annat fel när jag trodde jag skulle få byta den.
Angående kylvätskan tänker jag köra originalklassning, Saab 690 1599 eller G48.
Säkrast så, kylvätskor är ju rena djungeln nuförtiden.. finns enormt många olika klassningar med små små skillnader som man inte har koll på.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev: 31 januari 2024, 08:32:40 Här var nu det största problemet jag råkade på förra sommaren. Bara av en ren slump såg jag nåt jag tyckte så mysko ut, då bilen stod parkerad med hjulen vikta... började peta och snart såg det ut såhär:
Den där plåten finns som ekonomiplåt, men är hålet sådär litet så skulle jag också frihandsbyggt som du gjorde.

Är det illa kan det vara svårt att ens se hur formerna var från början, så på din bil skulle jag säga det är ovanligt bra :)
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Man kan säga hålen på bottenplåten var lika stora som hålen på sidorna och lika mycket plåt byttes på botten men jag fotade inte det.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nästa projekt var att byta bränslepump som hade haft missljud ett tag.

Gamla, noterade märket och orienterade den nya i samma riktning. Den nya hade även en flottör, som jag tänker är för en nivågivare men som är en separat enhet på denna. Den gamla hade ingen utan den var separat.

Bild

Jag tänker inte kassera den gamla utan ska hitta en ny pump till armaturen och renovera den och ha den som reserv. Den nya är proparts så jag tänker bäst med reservdel... Bra om man kunde hitta en saab originalpump att lägga i.
Bild

Allt ihop igen och låter mycket tystare.
Bild

Glömde ta bild på den nya men såhär ser den ut:
Bild

Tvättad
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Sitter väl troligen en bosch eller walbro i original, så då kan man ju byta till en sådan så blir det "originalkvalitet".

Det brukar inte finnas lösa pumpar som originaldel utan det är tänkt att man ska byta hela armaturen.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har nog läst på nåt saab forum nånstans att Walbro pumpar kan köpas löst och att andra bytt bara enheten. Jag har haft ut pumpenheten plockad och tror jag hittade flera träffar då sökte sådär snabbt i höstas, men p.g.a priset var det inte bara att köpa sådär direkt.

Nu blir jag permitterad nästa vecka också så det blir att dra åt svångremmen med utgifterna.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Ja det går att köpa samma pump, men inte som originaldel från orio då :)

Man måste också tänka på att slangen man ansluter med ska klara att bli dränkt av bensin, det klarar inte "vanlig" bensinslang.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

P.S. Jag behövde tillverka ett verktyg för att få pumpen demonterad och monterad igen:
Bild

Nåja, jag hittade ett par Bosch dimljus för 10€ under sommaren och köpte dom.

Bild

Bild

Sen satte jag gul film på dom
Bild

Sen stod de och väntade i några månader. Men nästa steg var att tillverka fästen. För det måste jag plocka bort stötfångaren. Det var inte lätt att få bort då alla fästen i plasten är metall och har rostat ihop, går inte att skruva ut och det bara snurrar i plasten. Blev att skära/såga bort dem.

Ja det såg så rostigt och jäkligt ut att jag bestämda mig att demontera hela stötfångaren också till beståndsdelarna

Bild

Bild

Bild

Bild

Efteråt jag rengjort och blåste bort massa skräp så installerade jag nya fästen, på andra ställen kommer jag använda buntband... Här gick jag upp från M4 till M5 också.

Bild

Bild

Efter jag monterat ihop stötfångaren igen så började jag på fästena.

Bild

Bild

Bild

Bild

Nu ser det ut såhär
Bild
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Det går inte i kronologisk order här. Detta var en av de första sakerna jag gjorde på bilen, fixade sätet då fjädrarna under hade givit upp längst bak.

Fjädersatsen, klippte sönder den för att få ut den, fast den var redan sönder på flera ställen
Bild

Egentligen är det meningen man ska demontera sätet mera för att få på den nya fjädersatsen men jag tillverkade ett verktyg för mera hävstångseffekt och fick på alla fjädrarna igen
Bild

Bild

Lade plywoodbitar mellan fjädrarna och skumgummit då tyget som varit där börjat gå sönder
Bild

Tillbaka
Bild

På samma gång bytte jag också ljusen i bagageluckan

Bild

Dessa var alltså de nya, jag tvättade upp dom med hjälp av sprejolja och oljade även in packningarna.

Det var rostigt här under, jag har gjort en snabbfix med sprejfärg och klarlack efter jag slipade bort rosten och lade rostomvandlare. Nån gång ska det väl förbättras också nån gång men just nu håller det ställningarna.
Bild
norlin
Inlägg: 439
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av norlin »

DennisCA skrev: 29 januari 2024, 08:25:45 ..
Det föll på en Saab för de tillverkades lokalt i stora mängder, har en dedikerad community i Sverige och Finland och resten av världen. Det är en bra bil således då man tänker på tillgång till kunskap och reservdelar. Dom är dessutom speciella bilar med stor körglädje.
...
Har du kollat VIN numret om den är lokalt byggd?

Och detta är en tråd som gör mig glad :D
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jo det har jag, tog ut en service historia enligt vin numret och den är tillverkad i Nystad i Finland
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Här är en lapp jag hittade bakom instrumentbrädan då jag var där och tittade:
Bild

Diverse finska förkortningar stärker den tidigare informationen att den är finskbyggd.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Skogen »

Bakluckan på sedanerna är rostkänsliga, har bytt några sådana.
Om du ändå håller på med linolja, eller vad det var, spruta in det i nederkant på bakluckan också.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Har den sidobackljusen i framstrålkastarna? Det hade också varit en kul detalj att fixa annars. Lär vara förberett i alla OG900?
Skriv svar