Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Bara för det verkar jula av alla ställen ha ?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... er-629236/

..men flaskan jag hade såg ut såhär..

https://www.chemical-concepts.com/produ ... oz-bottle/
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2164
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av LeCanard »

Teknikern skrev: 5 april 2024, 11:58:17
ToPNoTCH skrev: 4 april 2024, 22:12:39 Permatex är ju ett märke (dom gör olika produkter) vilken av dom åsyftas ?
Det medeltjocka-medeltunna mörkbruna packningsklistret med pensel i locket är det jag använder till det mesta. Vad det är för beteckning är okänt, burken är antik.
kladdigt som fan..
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nu har det börjat gå åt andra hållet och mindre saker går ihop till större igen. Jag köpte biltemas bromsoksfärg, silver och svart blev det.

Bild

Bild

Bild

Bultarna har jag inte gjort något med bara borstat av dom med vinkelslipen. Maskerade runt alla ställen en skruv kan ligga åt men kanske lite väl paranoid om det.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

adent skrev: 5 april 2024, 10:26:05Byt luftningsnippeln försiktigt när du ändå har isär allt.
Fast bara ifall den inte verkar vara påväg att gå sönder.

En "man kan göra så, men det är inte rätt"-grek är att lufta ok via slanganslutningen. Fyll dem med bromsvätska och håll dem så att slanganslutningen är överst, och låt all luft bubbla ut där. Slanganslutningen brukar väl sitta nästan på motsatt sida jämfört med luftnippeln, så det bör inte finnas utrymme för några luftfickor, men man bör såklart för säkerhets skull röra oket så att eventuell luft kan flytta sig till slanganslutningen (och detta gör man såklart med slang ansluten eller finger över anslutningen så vätskan inte rinner ut). Opraktiskt jämfört med att bara använda luftningsnippeln, men väldigt praktiskt jämfört med att råka ha sönder nippeln och i värsta fall få skrota oket. Framförallt en gångbar metod för oss som verkligen är amatörer i sammanhanget och mest bara har handverktyg.

Angående värme så har jag sett nån Youtubevideo som visar just renovering av ok, och en specifik grej är att ifall slanganslutningen har rostat fast och det finns minsta rester av slangens gummi så lär den "alltid" typ "explodera" av värmen, så man lär ha skyddsglasögon och stå så att man inte får skållheta saker flygande mot sig. Misstänker att man nog kan undvika detta genom att såga av delen av slangkopplingen som griper tag i slangens gummi, men ändå.
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Luftningsnipplarna är lossade det gick bra, men ingen at nycklarna eller hylsorna ville passa så bra så jag nyttjade griptång. De ser lite schabbiga ut men ska byta dom.

Jag har nog annars fått borra ut brustna bultar m.m. förr, det går ganska lätt nu för tiden då jag har fräs.

Det mest oroliga momentet var nog att få bromsslangen av vid skärmen men det gick också.

Har fokuserat lite på andra saker som jag vill ha färdiga innan jag börjar köra igen. T.ex. jag bytte o-ringen till bränslepumpen, den blev felmonterad då jag bytte förra året så det luktade bensin då man fyllde tanken. Hoppas jag fick den nya monterad korrekt, riktigt fippeljobb... Har köpt momentnyckel och här var den bra å ha också.

Navet var återmonterat redan söndags, har elektrolysbehandlat det andra oket och målade det igår också. Jag linoljade bara navet och bromsskölden där, jag hoppas jag hinner göra det korrekt i höst eller nästa vinter.

Bild

Såhär börjar elektrolysvattnet se ut
Bild

Och anoden...
Bild

Bromsvätskan också bytas och oken luftas. Jag har tänkt köra på en tryckbaserat luftare istället för en vakuumbaserad en. Fast jag är litet rädd för de skräckscenarion där vissa lyckats spränga sina.
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

En annan sak jag vill göra är att bygga en rengöringssetup för spridarna. Tanken är att ha spridaren i en blandning av bensin och thinner, medan den rengörs ska den hållas öppen av mitt labbaggregat. Tanken var att hitta en billig vakuumpump och suga igenom vätskan åt andra hållet genom spridaren.

Har inte blivit något av med nån passande vakuumpump ännu tyvärr och jag vill få spridarna fixade. Men jag har en walbro bränslepump som funkar men har dåliga lager, men den funkar alltså. Jag tänker att jag kunde nyttja den istället. Tanken är samma setup som jag nämnde men att istället att låta den trycka rengöringsvätska igenom spridaren istället för att suga.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Hur gör du för att säkerställa att inte suga in vätska i vakuumpumpen?

Jag frågar för att jag skulle vilja kunna använda min kylteknikmässiga vakuumpump för att allmänt suga på olika ställen där det kan förekomma vätska och sunk :D
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag ingen vakuumpump men tanken var att dra en slang från spridaren till en plastflaska av lite robustare slag, slangen går in i flaskan till botten, sen koppla vakuumslangen till toppen av flaskan.
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Igår blev det saabpremiär för i år. Idag tänkte jag köra till jobbet men då startade den inte. Batteriet är nog riktigt dåligt nu efter det laddats ur flera gånger över vintern. Nästa vinter borde man förmodligen koppla ur den negativa polen.

Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33849
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

..Eller sätta dit en ctek..
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag har tillverkat en egen sådan faktiskt. Eller ja, inte exakt så. Om en Ctek är en sån där batteriunderhållare, har inte googlat det bara antar.
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Fick ett annat tips, en sån här i cigarett-tändaruttaget håller liv i batteriet påstår nån, fast det knappt finns ljus så räcker det. Frågan om det räcker med inomhusbelysning också.

Bild
Prins Valiant
Inlägg: 933
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Prins Valiant »

En sådan där solcellsladdare. Det är ungefär som solcellsladdad julgransbelysning, det finns knappt sol på vintern!
Sedan undrar jag om ditt zig-uttag har kontakt med batteriet när tändningen är ifrån. Lätt att kolla, blir zig-tändaren glödande med tändning från.
Jag tror att ifall du skaffar ett bra batteri och laddar det inför vinteruppställningen, klarar det hela vintern. Jag har en gammal BMW Roadster som klarar 6 månader parkering och använder ett vanligt blybatteri. Dessa gamla bilar har inga elförbrukande bus-system eller larm som drar ström när bilen är avstängd.
DennisCA
Inlägg: 2301
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nä det finns knappt sol speciellt då den förvaras inomhus, så jag undrar om den funkar med inomhusbelysning för jag är där ofta och har på lamporna. Det skall enligt utsago inte krävas många mA för att hålla batteriet friskt.

Men jag har ju också redan ett eget system där jag har en batteriladdare kopplad till en sån där smart home grej så batteriet kan automatiskt underhållsladdas typ en timme i veckan eller nåt. Så det blir väl förmodligen det.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 394
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av petertub »

Batterier är förbrukningsvara. Även om man laddar dem efter konstens alla regler så dör de ändå, kanske lite senare.

Bättre då att ha ett nytt batteri och samtidigt en rengjord batterilåda och infettade batteripoler.
Skriv svar