Vinddriven mikrovågsstörare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1350
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Vinddriven mikrovågsstörare

Inlägg av persika »

Nu har jag gjort nåt man inte ska göra..

Om man är en god medborgare i slit'o'släng-samhället skickar man sin mikrovågsugn till soptippen, när den beter sig dåligt, och så går man och köper en ny.
Apparater som går sönder vill jag åtminstone lyfta på locket för att se vad som hänt.

Vi lagade blodkorv igår, somliga bitar var nästan råa medan andra var nästan brända, det tog väldigt ojämnt, den har värmt jämnt tidigare, så nåt måste ha hänt.
Somliga ugnar har roterande tallrik, så att maten ska bli jämnt värmd, men det har inte den här. Men jag tänkte där måste vara nån moj som rör om mikrovågorna som har stannat.
Tog av locket, såg då att en stor-rengöring behövdes, fläktbladen såg ut som de var klädda med päls... tjockt lager damm. Där fanns även gegga av intorkad mat-os på det mesta.

Inuti kunde också se att ugnen är tillverkad -92, jag har en gång i tiden köpt den begagnad, så det hade inte varit så stor förlust om den inte gått att fixa.
En ny är kanske inte så dyr att köpa, men det kostar tid och besvär, bensin, m.m. att köpa en ny.

Fann en plåtskiva som sitter inuti ugnen, nedan för utloppet för mikrovågorna. Det var den som ska göra att vågorna fördelar sig jämnt.
Intressant konstruktion med att plåtskivan drivs av, luft-sug eller -tryck från fläkten. Plåtskivan har små vingar på undersidan som luften tar tag i. Mekaniskt vilar skivan på ett kullager helt av plast.
Elektriskt sett svävar skivan vid utloppet utan metallisk kontakt vare sig med ugn eller omvärlden.
Eftersom fläkten varit för svag och ventilationsgallren nästan varit igensatta kunde inte skiva snurra ordentligt.

Så efter rengöringen både utvändigt och invändigt så ser ugnen fin ut och funkar bra igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vinddriven mikrovågsstörare

Inlägg av malman »

Fränt… en sån där skulle jag behöva till vår Ikea inbyggnads micro/kombiugn…. Den roterar ej tallrik, och ingen ’hf-visp’. Haft funderingar om det gick att förbättra den på nåt sätt men……. I den sitter sändarröret på högersidan.. sitter den i toppen på denna?

Mina inte fullt så serösa tankar var om man inte kunde få en rf-driven tallriksroterare… :)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Vinddriven mikrovågsstörare

Inlägg av Hobbyisten »

Min micro har det "åskat" i några gånger, den har roterande tallrik. Jag brukar inte täcka över maten med plastlock när jag micrar, så mycket sk*t blir det på väggarna i den. Efter varje gång det åskat i den så har jag bara gjort ren innanmätet, sen har den funkat igen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Vinddriven mikrovågsstörare

Inlägg av Marta »

Någon typ av spridare är där väl i ugnen? Den kan finnas mellan ugnens plastvägg och plåtburken som omsluter detta. Tvivlar starkt på att IKEA sålt en ugn utan spridare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vinddriven mikrovågsstörare

Inlägg av säter »

persika skrev: 19 januari 2024, 18:38:15 Vi lagade blodkorv igår
Tillagar du din egen blodkorv från grunden?
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1350
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Vinddriven mikrovågsstörare

Inlägg av persika »

Laga blodkorv från grunden. Inte så lätt med råvaran.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Vinddriven mikrovågsstörare

Inlägg av malman »

Minnet var inte att lita på...
Verkar som toppen i min ugn trots allt har nåt plastaktigt..
Så jag har kanske en visp trots allt.... Och hf-en kommer nog inte från sidan som jag ville minnas.... Om det nu inte sker från bakstycket....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar