Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joh
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 januari 2024, 21:58:30

Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Joh »

Hej. Ny på forumet och ganska orutinerad vad gäller elektronik. Jag har en svets som inte startar. Den är helt död. Idag felsöker jag med multimetern och när jag byglade en komponent så startade svetsen. Position R39
Komponenten är märkt med 104 och verkar vara en chip resistor, se bild.
Funderar på hur jag går vidare. Köpa en ny och löda dit? Vart köper jag smidigast en sådan?
Ska jag testa att bara löda om den befintliga? Kanske är dålig lödning bara.
Jag antar att komponenten fungerar om jag testar med multimetern och får kortslutning, beep.
Bör jag mäta motståndet för att konstatera felaktig komponent? Vilket motstånd ska en 104 ha?

Tacksam för hjälp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Joh 16 januari 2024, 11:25:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av carpelux »

104 motsvarar 100K.

läses som en etta, en nolla och sedan 4 nollor till. 1 0 0000 ohm = 100 K ohm
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 908
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av mankan »

Nästa steg är att mäta fysiska storleken på motståndet, jag gissar på 2010 (imperial), dvs 5x2.6mm.
Sedan är ju frågan vilken effekttålighet det ska ha?
De verkar finnas från 0.5W och uppåt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av breflabb »

Om du har lite elektronik skrot så kan du säkert hitta 100K motstånd
Det behöver inte vara ytmonterat
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Mindmapper »

Joh skrev: 15 januari 2024, 22:23:19 Hej. Ny på forumet och ganska orutinerad vad gäller elektronik. Jag har en svets som inte startar. Den är helt död. Idag felsöker jag med multimetern och när jag byglade en komponent så startade svetsen. Position R39
Komponenten är märkt med 104 och verkar vara en chip resistor, se bild.
Funderar på hur jag går vidare. Köpa en ny och löda dit? Vart köper jag smidigast en sådan?
Ska jag testa att bara löda om den befintliga? Kanske är dålig lödning bara.
Jag antar att komponenten fungerar om jag testar med multimetern och får kortslutning, beep.
Bör jag mäta motståndet för att konstatera felaktig komponent? Vilket motstånd ska en 104 ha?

Tacksam för hjälp
En resistor på 100000 ohm begränsar strömmen väldigt mycket.
Har du 10V som driver strömmen och du begränsar strömmen med 100000 ohm blir strömmen 10/100000 = 0,1 mA skulle du begränsa strömmen med 10 ohm skulle du få en ström på 1 A. Dvs en tillräckligt stor ström för att bränna sönder en hel del komponenter. En kortslutning (bygling) av en 100000 ohm resistor kan orsaka skada på flera komponenter. Vet man ej hur kretsen är uppbyggd kan en bygling av komponenter orsaka mer skada än nytta.

Det är bara att avvakta och se hur stor lycka du har. Det kan ha gott bra! I så fall bör du köpa en lott så fort som möjligt!
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Fortran »

Jag tolkar det som att han mätte över resistorn (lade multimeterns resistans parallellt) och inte kortslöt (lade noll resistans parallellt).

Har svårt att tro att resistorn har något fel. Signalen som går genom den däremot har troligen fel nivå, på grund av någon annan komponent.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Mindmapper »

Svårt att veta! Om han mätte med en multimeter, så har den säkert 20Mohm som resistans. Det bör inte påverka över en hel 100kohm resistor. Om den har avbrott skulle brum som inducerats från mätproberna kunna påverka så att svetsen startat.

Hoppas att han/hon kollar resistansen och kommer tillbaka.
Typ och mera bilder så är det större chans att hjälpa.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Haralt »

Joh,
i trådrubriken är det bra att ange vad det handlar om. T.ex. nämna fabrikat och model på svetsen.
Det kan ju vara någon framtida som har fel på samma apparat, och hittar då lättare tråden.
Ett foto på hela apparaten i ditt första inlägg är också bra.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av E Kafeman »

Motståndet R39 är i serie med R38 och R40, så en tillfällig kortslutning här spelar ingen roll. Med tanke på placering och utfräsning och seriekopplingen för ökad spänningstålighet är det säkerligen motstånd för att ladda ur en kondensator på nätsidan. när svetsen blir spänningslös och det är inget motstånd här som är trasigt. Lödningarna ser friska ut.
Om svetsen startade vid probning i dessa trakter (spänninssatt?) så är det inte helt osannolikt att någon ellyt-konding i närheten har en bula på ovansidan eller att relät har en dålig lödning.
Joh
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 januari 2024, 21:58:30

Re: Laga en svets. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Joh »

Hej och tack för alla bra svar.
Jag ska hem och mäta motståndet idag. Jag kan ju mäta även på de 104 motstånd bredvid så de ger samma motstånd.
Jag testade att kortsluta med först multimetern och sedan direkt med en kabel.

1gången via multimetern och utan nätsladd i, då brummade den bara till.
2a gången med bygel och nätsladd i, då startade den. Det som var lite skumt var att den inte gick att slå av via on/off knappen utan jag fick dra ut kabeln ur väggen. Låter helskumt inser jag nu men kanske är ngn avkylningsfunktion.

Märket/modell är VEVOR MIG Welder 160 Amp
https://m-eur.vevor.com/mig-welder-c_10 ... 0550525777
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av tecno »

VEVOR = kolla varje lödning NOGA
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av E Kafeman »

Kortslutning med kabel är en allmänt dålig felsökningsmetod. Risken är betydligt större att man ställer till med nya problem och slår sönder tidigare felfria komponenter och det är så även i detta fallet att det är missledande felsökning.
Alla tre motståndet kommer mäta korrekta värden, 100 kOhm. Mät resistansmätning med svetsen bortkopplad från nätet.
Motståndens funktion för svetsen är troligen ingen alls. Det är en säkerhetsfunktion så att man inte ska få en elstöt via uppladdad kondensator, efter att man kopplat bort svetsen från elnätet.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Haralt »

Joh,
Tillverkar-garantin då? Du nämner inte hur gammal svetsen är?
Joh
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 januari 2024, 21:58:30

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Joh »

Idag mätte jag resistansen. R39 har 100k "ungefär" .
R10 "154" borde vara 150k? När jag mätte motstånd på den så fortsatte motstånden långt över 200k. Sedan satte jag multimeten till 2000k motstånd och mätte igen, då fortsatte motståndet över även 2000k och sedan till 0L. Förstår inte riktigt hur det kunde bli så.

Det som är märkligt är att nu fungerar svetsen när jag startar och stoppar via on/off. En gång den inte ville starta men då petade jag lite på ett motstånd (stort grönt knapp-mostånd) och sedan fungerade det igen via on/off. Kanske är det ett glapp någonstans som jag fixade när jag skapat tryck på kretskortet.
Får kanske acceptera att det fungerar nu och testköra svetsen och hålla tummarna :D

Bifogar lite fler bilder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Fortran »

Det som är märkligt är att nu fungerar svetsen när jag startar och stoppar via on/off.
Det låter som att tecno var på rätt spår angående lödningarna :wink:
Skriv svar