Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2499
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Haralt »

Fortran,
präxis, va jag tänkte också.
Joh, har inte nämnt något om att han har granskat lödningarna.
Joh
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 januari 2024, 21:58:30

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Joh »

Jag har bara översiktligt tittat på lödningarna på framsidan, där komponenterna sitter. Har inte tittat på baksidan, då behöver jag skruva ut kretskortet. jag tänker att jag provar svetsen och ser om den fungerar. Får jag problem framöver så får jag ta det vidare och granska lödningarna. tack alla för er hjälp!
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av E Kafeman »

Som jag skrev tidigare så är det andra sidan kretskortet du ska kolla på specifikt relät som kan ha problem med lödningarna.
Uppstår fel igen, använd en liten skruvmejsel med plasthandtag som du håller upponer och försiktigt knackar på olika av de tyngre komponenterna på kretskortet så kan du kanske lokalisera var glappet finns utan att först demontera kretskortet.
Det kan även vara glapp i kabelkontakternas inlödning men det är mindre vanligt. Sådant fel kan avslöja sej genom att du försiktigt drar i kablar.
För att söka efter kontaktglapp lite mer professionellt så brukar man använda kylspray för att lokalt ändra termiska expansionen men en lagom stor skruvmejsel gör ungefär samma jobb.
Joh
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 januari 2024, 21:58:30

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Joh »

Hej igen.
Idag vägrade svetsen starta igen. Jag testade Kaufmans knep och knackade på det stora relät och då startade svetsen. Jag demonterade kretskortet och tittade på undersidan. Jag tycker det ser ganska bra ut. Ser inget som sitter löst direkt. Ska jag testa att löda om några av lödningarna?

Relä NNC verkar glappa
IMG_6865.jpeg
Undersidan av relä
IMG_6866.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av TomasL »

Du kan inte mäta på komponenter som är inlödda/anslutna.
Joh
Inlägg: 6
Blev medlem: 11 januari 2024, 21:58:30

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av Joh »

Jag provade att löda på lite på relät. Det var ingen skillnad. Nu testade jag istället de där platta motstånden som var misstänkta initialt. Ett av dem släppte direkt när jag vände försiktigt med en plast spatel. Ska löda om det motståndet. Verkar lovande.

Uppbänt motstånd
IMG_6869.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av alexanderson »

Finns här någon som har elschema till denna svets ?
Går det verkligen 160 A på kretskortet ?
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Laga en svets, VEVOR MIG Welder 160 Amp. Hittat felet men undrar om komponent.

Inlägg av svanted »

Jag testade att kortsluta med först multimetern och sedan direkt med en kabel.
ngn har kanske sagt det redan men,
det är i alla lägen ganska dumt oavsett,

för det är ett bra sätt att förstöra elektronik.
Skriv svar