ToPNoTCH skrev: ↑15 januari 2024, 22:04:07
Pratar vi spoofing eller störning ?
Båda begreppen dyker upp i tråden.
Störning, jaming är att sända en störsignal i avsikt att blockera mottagning av korrekt GNSS-signal. Det är i sammanhanget något man kan göra lokalt, en del av stad t.ex. men är "amatörmässigt" och lätt att avslöja och lätt att spåra. Jaming-sändare kan köpas på Ali-X för några hundralappar. De allra enklaste skickar ut ett bredbandigt bärvågssvep eller brus, vilket är relativt ineffektivt, kort blockerande räckvidd relativt sändeffekten.
Spoofing är att skicka ut en falsk signal som kan misstas för att vara äkta. Det är inte lätt att skapa en falsk signal som misstas för äkta då det finns ett antal säkerhetsfunktioner och de militära frekvenserna är krypterade så man måste ha kryptonyckel för att kunna skapa en falsk signal.
Det vanligaste är därför att spoofaren tar emot äkta signal och vidaresänder den nästan omgående med hög sändeffekt. Det ger en missledande position som förflyttas under en timme i en båge om 50-1000 km.
De flesta navigationssystem använder ett flertal frekvenser, dels den publika delen dels servicekanaler men ofta även en eller två olika frekvenser som är hårt krypterade där det krävs kvalificerade mottagare för att kunna använda informationen. Dessa krypton är utbytbara och ofta förbehållet militära intressen. Den krypterade navigations-delen kan ge förbättrad positionering.
Man har för t.ex. publika GPS-delen en medveten störning som inte ska möjliggöra navigering i höga hastigheter eller ge så god precision att t.ex. en stridsvagn ska kunna följa en väg.
För GPS är tre huvudfrekvenser kända kallade L1, L2 och L5 men det är bara L1, 1575 MHz, som används i mobiltelefoner. Samma frekvens är den publika kanalen för Galileo Glonass och QZSS men Glonass är dubblerad på 1602 MHz och BEIDOU vars centerfrekvens är 1561MHz.
Om man vill hindra någon från att navigera en robot mha GNSS, för amatörbyggen räcker det därför att störa en enda frekvens, L1 men även simpla GNSS-mottagare är kompatibla med flera navigationssystem så oftast spofar man ett flertal frekvenser. För militära målsökande robotar används de krypterade kanalerna som ofta har ett visst skydd mot spoofing om spoofingen inte är tillräckligt smart utförd.
Sverige har ett antal gånger utsatts för spof-tester i landstäckande skala för att kolla hur vi reagerar. Det var för några år sedan.
Just nu är det globalt tre större spoofing-aktiviteter. Israel, Turkiet och Ryssland som alla spoofar sej själva. Det är främst för att försvåra för andra makter att precisionsbomba militära anläggningar med målsökande robotar.
I Rysslands fall har man mer eller mindre konstant sedan månader kraftfull spoofing aktivt kring Moskva, Murmansk och kustområden kring St. Petersburg samt en mängd mindre mobila anläggningar som flyttas runt kring platser som man inte vill ska vara lätt navigerbara med GNSS. Polen spoofas också mer eller mindre kontinuerligt via anläggningar i Vitryssland. Det är ett flertal frekvenser som ryssarna spoofar för de olika navigations-systemen, Galileo, GPS,Glonass.
Den spoofning som nu pågår mot Polen spiller ibland över till i synnerhet sydöstra Sverige och det är lite bekymmersamt för framtiden att man hela tiden tycks öka på spoofing-aktiviteterna.
Även Helsingfors har haft mycket problem de senaste månaderna pga av sin närhet till St.Petersburg.
Det europeiska navigations-systemet Galileo kommer snart förses med signalsignatur så att det ska bli betydligt enklare för mottagare att detektera om signalen blivit manipulerad eller spoofad på vägen men det är ändå ett problem, även om roboten inser att den får falsk navigations-information så kan den inte kompensera för detta. I viss grad finns iofs tröghetsnavigering så även om man tappar navigationen så fortsätter man i enlighet med senast kända navigationsangivelsen men det tappar snabbt behövda precisionen.
Troligen kommer man för avancerade framtida drönare och projektiler alternativt ha kamera med bildigenkänning i kombination med AI så att roboten på egen hand ska kunna läsa kartan och själv känna igen fiendens stridsvagn eller annat tänkbart mål utan att använda GNSS.