Mycket märkligt PHP-problem

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av MadModder »

När jag kör det här PHP-scriptet från en egen fil så funkar det helt perfekt.

Kod: Markera allt

	$ipnum=trim(getenv("REMOTE_ADDR"));
	$now=date('Y-m-d H:i:s');
	$file="ipnummer.txt";
	$data=$now." : ".$ipnum."\n";
	
	file_put_contents($file, $data, FILE_APPEND | LOCK_EX);
Men så fort jag lägger in det tillsammans med allt annat på en sida så får jag internal server error 500.
Det spelar ingen roll var jag lägger koden. Först, sist , mitt i, osv.
Det skrivs och läses filer lite här och där i övriga koden och allt detta funkar också klockrent.
Men när koden ovan står i samma fil så funkar inget.
Har även provat att inte använda variabler alls utan allt på en enda lång rad. Funkar inte heller. Bara om det körs från en egen php-fil.

Övrig kod är ganska gammal, så där kör jag med fopen och fwrite, och chmodar filer till 777, istället för bara file_put_contents.
Kan det vara något med det? Behörigheten?
Men varför funkar det då när jag kör det korta scriptet ensamt...
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av Kulla »

Vad säger loggfilen om 500? Kanske du saknar någon php modul du har lokalt?

Stack trace kommer säga vad är felet, kolla error_log på server.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av MadModder »

Ligger på loopia webhotell, så måste krångla igång loggen i så fall.

Men det är på webhotellet programkoden funkar var för sig i varsin fil, men inte ihop i samma fil. Så det kan inte vara någon modul som saknas.

På min lokala server funkar allt hur jag än gör, men där har jag väl PHP 4 om jag inte minns fel. Den är lite mer förlåtande. :p
Loopia har PHP 8.1.24.
Kulla
Inlägg: 1268
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av Kulla »

Iaf alla metoder du anropar är inte depprecated från php4 i php8 så detta borde funka, måste vara nåt annat innan som triggar det.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av ecenier »

Kan det vara ett miljövariabelproblem. Tänker på rad 3 om det kan vara problem att skapa filen som www-data men inte när du kör det som annan användare.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av Mickecarlsson »

Kör du ssh till hosten? När du redigerat filen, kör ”php -l din-fil.php” då testar php att koden är OK annars spottar den ur sig ett fel som du kan härleda.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av MadModder »

Inte SSH.

Just nu som en nödlösning ligger en tom iframe på sidan med php-filen som source. Det funkar bra.
MEN!!! Eftersom det går att blockera iframes i webläsaren så är det inte en bra lösning, och det syns direkt.
Det blir inte i närheten av lika många loggrader som originalbesöksräknaren visar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av mrfrenzy »

MadModder skrev: 13 januari 2024, 23:13:06 Ligger på loopia webhotell, så måste krångla igång loggen i så fall.

Men det är på webhotellet programkoden funkar var för sig i varsin fil, men inte ihop i samma fil. Så det kan inte vara någon modul som saknas.

På min lokala server funkar allt hur jag än gör, men där har jag väl PHP 4 om jag inte minns fel. Den är lite mer förlåtande. :p
Loopia har PHP 8.1.24.
Använd php-fpm så kan du ha både PHP4 och PHP8 på din server. Antar att du har en massa gammal mjukvara som kräver PHP4 så den kan ligga kvar där.
Gör all testning och utveckling på PHP8 så vet du att det kommer fungera i produktion också. Kör en phpinfo() på Loopias server och replikera så mycket som möjligt av inställningarna till din testserver så du jobbar under samma förutsättningar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mycket märkligt PHP-problem

Inlägg av pi314 »

Har du möjlighet att kolla ägare, grupp och rättigheter på dom tre inblandade filerna på servern på Loopia?
En skillnad där skulle kunna förklara problemet.

/Pi
Skriv svar