Öppna Nätverk Win10 ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Öppna Nätverk Win10 ?

Inlägg av 4kTRB »

I mappen Nätverk finns 2 stycken nätverk listade, samma namn och
antal både på stationärdatorn och på laptop.

På stationärdatorn kommer jag åt båda mapparnas innehåll och kan utbyta
info mellan en delad mapp på laptop med det ena nätverket (samma namn som min laptop har).
Det andra nätverket har samma namn som stationärdatorn, på båda datorerna.

När jag ska öppna "stationärdator"-nätverket på min laptop så ska man fylla i användarnamn och lösenord
vilket jag inte har en susning om vad det ska vara, Var inne i autentiseringshanteraren och lade till ett Windows-
lösenord och anv.namn men det går inte logga in ens med det.

Ska det vara så att det är stationärdatorn som håller på något lösenord
eller är det bara otroligt krångligt att lösa?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Öppna Nätverk Win10 ?

Inlägg av MadModder »

När jag ansluter till någon dator här och det efterfrågas lösen så är det samma namn och lösen som man loggar in med på den datorn.
Jag förmodar att du inte har ordnat med något microsoft-konto och loggar in med pinkod, men i så fall är det microsoftkontots inlogg som ska användas.
Brandväggen kan också vägra släppa in.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Öppna Nätverk Win10 ?

Inlägg av 4kTRB »

Jag ändrade till att inte ha något lösenord men det krävdes typ 3 omstarter innan det fungerade.
Nu kommer bara det ena nätverket upp under Nätverk i utforskaren. Jag kan starta det andra med \\namn i Kör.
Lade till i startfältet på respektive dator. Sedan ska det vara privat nätverksidentifiering för att det ska fungera.
Lite nytt för mig att ha det över wi-fi. Men nu verkar det fungera, kanske inte optimalt men det duger.
Skriv svar