Dynaco St-70 update

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av petertub »

Det finns sm sagt många förslag till moddning av st-70 ( ingen till det bättre)

För att få lite underlag så läs george rennenkamps analys : http://www.audioregenesis.com/documents ... esting.pdf
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Denna analys skulle jag kunnat skriva med min vänstra hand.
Varför har författaren inte gjort någon teoretisk analys av VTA, Curcio och GSI moddarna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fast inga av de uttalanden som gjorts i kommentarerna du citerade är ju på något sätt teoretiska eller vetenskapliga utan de sedvanliga och intetsägande floskler "hifi-experterna" brukar sprida - "tajt bas", "transparent", "avslöjande", "torr" .... :doh:
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Om Du läser hela artikeln i glass audio, så finns där teoretiska resonemang kring open-loop bandbredd, fyrkantvågsvar, motkoppling med mera för de olika moddarna.
_____
Audio Research tyckte förmodligen att Sutherland-modden var bättre än deras egen modd. Eftersom de själv började bygga rörförstärkare där ingångssteget utgjordes av FET-transistorer(J-Fet och Mosfet). Nämligen Classic 30, Classic 60 och Classic 120, introducerade åren 1988-1990.
Företaget Sutherland lär inte finnas kvar.
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av petertub »

alexanderson skrev: 26 februari 2024, 10:38:36 Denna analys skulle jag kunnat skriva med min vänstra hand.
Varför har författaren inte gjort någon teoretisk analys av VTA, Curcio och GSI moddarna.
Det skulle ha gjorts av curcio och andra. Åtminstånde curcio anser jag tveksamt kunnig och mer av en glad amatör.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Jag föreslår att Ljudtekniska sällskapet gör en stor blindtest av de olika St-70 moddarna med många deltagare och många sorters musik. (med blindtest menas att deltagarna inte vet vilken förstärkare som är inkopplad). För att fabrikatet av slutrören EL34 inte skall ha någon betydelse för resultatet, skall samma slutrör, flyttas över mellan de olika förstärkarna. Går naturligtvis inte på den mod som använder 6L6GC.
Ljudtekniska sällskapet har sitt årsmöte den 16 mars. Kan någon förslå detta för LTS styrelse på årsmötet ?
Senast redigerad av alexanderson 26 februari 2024, 20:22:17, redigerad totalt 2 gånger.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Två fel som en nybörjare ofta råkar ut för:
1) en del tror att alla kondensatorer låter lika bra oavsett fabrikat och går till närmsta elektronikbutik för att handla kondensatorer.
2) en del tror att de dyraste kondensatorerna låter bäst och blir ruinerad.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3845
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av Mickecarlsson »

alexanderson skrev: 26 februari 2024, 19:32:18 För att fabrikatet av slutrören EL34 inte skall ha någon betydelse för resultatet, skall samma slutrör, flyttas över mellan de olika förstärkarna.
Rookie-misstag. Så fort du bytt rör ska du justera in bias.
Jag har en ”audiofil” i grannskapet som byter rör på måfå och lyssnar i ett litet rum att det låter olika. Hen har lagt ut tusentals kronor på högtalarkabel och RCA-kablar. Och ännu mer på rör, hen hade ett dussintal som hen hade köpt via eBay.
När jag påpekade att man ska justera in bias och att man ska matcha rören i en riktig rörprovare blev hen lite irriterad. När jag erbjöd mig att mäta rören i min AVO MKIII ville hen inte ha mer med mig att göra. Hen förstod att jag förstod mig mer på rör och att jag visste vad jag pratade om. Jag saknar inte hen :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För fasen, Micke, lura mig att inte att utgjuta mig över den audiofila floskel- och ormoljevärlden ... Tio år på RIFA har satt djupa spåra i mig. :lol:
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av MiaM »

Audiofilvärlden kanske har något att lära ut om lämpligt isoleringsmaterial för X-kondensatorer? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Men seriöst så är det väl ofta en kombination av en vetenskaplig förklaring och hokus pokus. Värst är väl de extremt dyra kablar som aktivt har med en induktiv/kapacitiv mojäng i en klump i serie. Visst, de kan med en viss kombination av högtalare och förstärkare ge bättre ljud, men om det blir bättre så beror det på att framförallt högtalarna inte var särskilt bra från början och skulle må minst lika bra av en parametrisk EQ.

sen kan man tycka att "motbevisen" är svaga. Bara för att Elektronikvärldens testpanel kunde höra skillnad mellan lösa enkelledare och 2*0,75mm2 lampsladd men inte skillnad mellan lampsladden och grövre kablar så betyder det såklart inte att ingen kan höra skillnad. Jag minns inte riktigt premisserna men misstänker att de inte redovisade både impedanskurva för högtalarna och uppmätt dämpfaktorkurva för förstärkaren, så svårt att veta hur mycket lägre impedans i kabeln som verkligen kunnat påverka ljudet i deras specifika fall. (Allmänt så var deras tester förträffliga jämfört med nästan allt annat som media gjort genom åren, men samtidigt missade de ofta detaljer. För förstärkare med deras "vattenfall" så mätte de enbart med resistiv last med en enda resistans. För satellitmottagare så mätte de inte S/N ut från mottagare med måttlig/dålig C/N in. För kassettband så mätte de inte hur de fungerade i bandspelare som förutsätter "tröga" 60-70-talsband (dvs sådana där band från en bit in på 80-talet och nyare åker slalom över tonhuvudet).).
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Inom ljudtekniska sällskapet är den många som använder EKK 4x2,5 som högtalarkabel. Jag tror inte att någon där har hittat något bättre vid lyssningstester(men jag är inte säker).
________
Angående Roy Mottram's test. Han testade 5 kommersiella moddar samt fyra icke-kommersiella moddar av Dynaco St-70. Hur de icke-kommersiella moddarna lät fick vi aldrig veta.
------------
Hur LTS test av Dynaco moddarna borde läggas upp. Att tre olika musikstycke spelas upp. Deltagarna får lyssna på 6 minuter av varje musikstycke genom varje förstärkare. Sju olika moddar borde testas, fem kommersiella och två icke kommersiella. Det hela bör vara avklarat på tre timmar.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av alexanderson »

Fanns här någon som tog upp frågan om test av Dynaco-moddarLjudtekniska sällskapets årsmöte ?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av rikkitikkitavi »

Varför går du inte själv med i LTS och föreslår detta?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32786
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av HUGGBÄVERN »

alexanderson skrev: 4 april 2024, 14:08:24 Fanns här någon som tog upp frågan om test av Dynaco-moddarLjudtekniska sällskapets årsmöte ?
Också nyfiken på hur du själv moddat din ST70.
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Dynaco St-70 update

Inlägg av Akai »

Jag brukar ha som regel att inte "modda" eller bygga om saker som fungerar bra och fyller sin funktion.

I äldre rör utrustning brukar jag byta alla svarta vax och "black beauty of death" kondensatorer innan de börjar ställa till med problem (börja läcka eller gå i kortslutning) och i värsta fall steker rören eller transformatorer...

Ljudgrejer är ju lite gränsfall, fungerar de inte uppenbart dåligt så kan man ju ändå välja att ändra i konstruktionen för att uppnå personliga önskemål i ljudbilden.

Sentec PA77 försteget och riaa är ett sånt exempel, de tidiga op-förstärkarna som användes i dem är så dåliga att en omkonstruktion är nödvändig för att man ska kunna nyttja försteget. Slutsteget förtjänar ett lika bra försteg.
Skriv svar