Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av Glenn »

pi314 skrev: 8 januari 2024, 19:09:13 Glenn:
I många fall är det en fördel med sladd, men inte alltid. Det finns trots allt situationer då det är behändigt med trådlöst.
Absolut, men just tangentbord är normalt inte ett sådant fall, utom i vissa specialsituationer.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av danei »

Pi: Du får 40 alkaliska batterier på biltema för en hundring. Litiumbatterierna kan ha vettiga applikationer. Men inte den.

Det kan vara rätt smidigt att slippa sladden på tangentbordet. Men visst ska man inse att det kan bli avlyssnat.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 8 januari 2024, 19:19:56 80:- för fyra var det väl, från Amazon?
Ok, jag fattade som att det var per styck.
Jag antar att man behöver en annan laddare då också?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av pi314 »

säter:

Dom där är inte laddningsbara.
Jag har uppfattat det som att dom håller rätt mycket längre än vanliga alkaliska.

Jag har t.ex. använt 9 volt litium i brandvarnare och i universalinstrument. Där ser dom ut att räcka ca 10 år.

Jag vet ännu inte hur mycket min kamera förbrukar, men den verkar dra ganska lite. Hittills har jag kört med alkaliska, men ännu inte bytt. Om litium håller ett par år i kameran så tycker jag nog att det är värt vad dom kostar.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av pi314 »

De finns även laddningsbara litium AA-batterier.
Li-ion
A Li-ion 1.5V AA-size battery, sold by the Chinese company Kentli as "Kentli PH5" since 2014 and with similar batteries later available from other suppliers is a AA-sized battery housing containing a rechargeable 3.7 V Li-ion cell with an internal buck converter at the positive terminal to reduce the output voltage to 1.5 V. The Kentli batteries expose the normal 3.7 V Li-ion electrode in a ring around the AA electrode to allow charging by a special charger. It supplies the same 1.5 V as a fresh disposable alkaline AA cell, but with virtually no drop over the discharge cycle, unlike other disposable or rechargeable cells. Its lithium-ion chemistry provides a low self-discharge of 3% per month.[18] Its capacity at 250 mA drain is 1,700 mAh at 1.5 V, less than other chemistries, limited by the low efficiency of the step-down converter. Some later Li-ion AA batteries advertise their capacity in milliwatt-hours (mWh) instead of the usual milliampere-hours (mAh), so a customer's attention is drawn to the figure, typically a claimed 3,000 or more, which is in reality 2,000 mAh.

By 2023, several brands of 1.5 V Li-ion rechargeable batteries in both AA and AAA sizes (with voltage converting circuitry in even the small AAA casing) were available. They use various charging methods, without the special Kentli ring third electrode. Some have special chargers—a charger for a 1.2 V cell will not provide sufficient voltage—but do not use a third electrode.[20] Others have a USB port built into the cell itself.
https://en.wikipedia.org/wiki/AA_battery

Jag vet inget mer om dessa än att jag sneglat på dom.

/Pi
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av mrfrenzy »

För åtelkamera och annat som används i minusgrader är dessa batterier överlägsna alkaliska, de håller minst tre gånger så länge.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 8 januari 2024, 19:39:40 Dom där är inte laddningsbara.
Ok, då är det värdelöst för mig.

Jag vill minnas att "Teknikern" tidigare länkade till 1.6V laddningsbara batterier.
Jag tror att de innehöll zink.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av Albireo »

hummel skrev: 8 januari 2024, 09:22:03 Ett CR2032 har ungefär 220 mAh i kapacitet.
Då är ett laddbart CR2032 på 45mA ganska blygsam lösning - kan vara mer för test.
.
Jag lyckas inte öppna sidan från Marta.
.
pi314 skrev: 8 januari 2024, 20:02:13 De finns även laddningsbara litium AA-batterier.
Jag vet inget mer om dessa än att jag sneglat på dom.
Intressant tanke med dessa specialbatterier (men kräver som sagt en speciell laddare)
.
Prins Valiant skrev: 8 januari 2024, 09:44:29 De enda batterierna jag har respekt för vid utbyte är Li-Ion. De kräver helt annan laddning, varje cell måste individuellt övervakas ifall flera celler är seriekopplade.
En överladdning med några 10/dels volt kan utan tvekan leda till en intensiv svårsläckt brand.
Så låt Li-Ion produkter vara Li-Ion, med lämplig laddare.

Själv kör jag mycket med en laddare som heter IMAX B6AC 80W, den säljs på många ställen, med inbyggt nätaggregat, eller för separat nätaggregat. Den kan ställas in på att ladda det mesta på ett enkelt sätt. Har dessutom visning av hur mycket den laddat, så man vet när batteriet börjar bli gammalt och trött.
Med denna laddare kan du även ladda Li-Ion, separata celler, eller seriekopplade med balansering.
Till denna laddare har jag köpt in diverse batterihållare och anslutningar som passar mina batterier.
Bra att du lyfter problemet med LiIon-batterier - Allt är inte självklart.
IMAX B6AC 80W - intressant laddare - Men går den att hantera med rimlig insats eller utbildning (förstå vad som ska köpas samt att hantera alla funktioner)
Den säljs med massor av konfigurationer (som sagt - lite knepigt att veta hur alla möjliga tillbehör ska användas.)
Skulle jag kunna placera denna laddare ( IMAX B6AC 80W) framför min fru och hon (ej tekniskt intresserad) skulle kunna ladda batterier på ett enkelt sätt?

Eller så är det AA batterier med inbyggd laddare och indikation på full-laddat som gäller?
1,5 V AAA uppladdningsbara batterier, 1 200 mWh med USB-laddning
____________________________________________________________________________

Det började med att mina Peltorkåpor (MRX21AWS5-ACK) börjar få lite för kort batteritid (räcker kanske 1,5 max 2 timmar - beroende på kyla) innan batterierna är slut.
Tar många timmar innan dessa AA-batterier åter är laddade - (med den inbyggda laddaren)..

Sedan började jag fundera över ett verktygsbatteri (CoCraft 36V 4Ah) - öppnade och där fanns 10st 18650 i ett "kluster" med hållare.
Dessa batterier är dedikerade till elektrisk snöslunga och nu efter ca. 8år börjar det batteripacket att vara svagare. Räcker inte lika länge som det nyare batteriet (samma storlek).
Det finns ett nytt batteripack att köpa - för ca 1000-1500kr. Alternativet är att försöka byta celler i det befintliga (och kanske få ett ännu större batteri)
Men eftersom dessa är seriekopplade, behöver bara någon eller några celler ha gett sig.
Till dessa projekt skulle jag behöva en batterisvets (om den inte är allt för dyr) - Något förslag?

Ett annat verktygsbatteri AEG 18V 5Ah verkar inte ta laddning alls (har det blivit för urladdat)?
(Har ytterligare några verktygsbatterier som trilskas och inte vill laddas som tänkt)
De verkar ha en liknande uppbyggnad.

Så till min pannlampa (som jag fick utan 3st Li-Ion 18650 batterier) med inbyggd laddare (tror det var USB-C kontakt)
Till denna behövs batterier... (så bra / stora som möjligt)

Förutom detta så är det ljus mm. med AA / AAA batterier - som lyser många timmar (under vintern)
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2725
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Batterier NiHy / Li-ion / AA / 18650 / LIR2032 mfl. samt laddare

Inlägg av Humulus »

En sak att se upp med är att en del batteripack till tex verktyg med Li-ion celler har
inbyggd cellövervakning som gör att det inte går (eller iaf är svärt) att byta celler eftersom
kretsen redan markerat hela packet som uttjänt.
Skriv svar