IR sändare/mottagare

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

De dementa svar jag levererar beror på att i en helt annan tråd så fick jag kritik för att jag inte
citerade det som jag svarade på. På den tiden( häromåret) så fanns det knappar att välja som hette
"citera" eller "citera flera" om jag minns rätt.
Så jag har helt enkelt fortsatt att skicka med den rad som jag vill besvara. Lite praktiskt ändå som förklaring
till vad svaret handlar om.

De skurar som jag ser på oscilloscopet ca 60 ms långa innehåller ett antal pulser med en pulslängd av 1ms.
Dessa pulser utgör som jag ser det det dataord som skall överföras. De består av ettor och nollor på vanligt sätt.
De är ju demodulerade så eventuell 38kHz signal är ju redan borta.
Varför 38kHz signalen inte syns när jag mäter direkt på en separat irdiod förstår jag inte.
Vad som syns är förvillande likt det man får ut från IR mottagaren. Kanske dioden är så trög att den lågpassfiltrerar signalen så att bara informationen blir kvar. Irdioden kanske inte passar som mottagare.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Jag gjorde ännu ett försök.
jag belyste en IRdiod med skenet från en annan IRdiod som dreva av min
egentillverkade fyrkantvåg. 5V genom 33 Ohm. 38khz liksom 100kHz var
inga problem, så det är iinte där problemet sitter.
bjornj
Inlägg: 163
Blev medlem: 7 november 2018, 11:51:47

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av bjornj »

Nu är det jag igen.
Jag får be om ursäkt.
Det var i ett annat forum som heter Sweclockers
där man gärna vill att man citerar skrivelserna innan man besvarar dem.
Där anses man dement om man inte gör det.
Hur man vänder sig har man ändan bar :shock:
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5813
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av rvl »

bjornj skrev: 6 januari 2024, 14:18:29 De dementa svar jag levererar beror på att i en helt annan tråd så fick jag kritik för att jag inte
citerade det som jag svarade på. På den tiden( häromåret) så fanns det knappar att välja som hette
"citera" eller "citera flera" om jag minns rätt.
Det finns fortfarande en funktion för att citera. Använd den så ser man direkt A) att det är ett citat, B) exakt varifrån citatet kommer, (den lilla pilen är en länk direkt till orginalet) och C) den som blivit citerad får reda på det.
citat.png
Senaste inlägget kan inte citeras av en anledning! Försök inte göra det om det inte finns en god anledning till det, som t.ex att citera en mycket liten del av ett långt inlägg, eller när föregående inlägg är på en anna sida i tråden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av rvl 6 januari 2024, 15:27:51, redigerad totalt 1 gång.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av Nerre »

bjornj skrev: 6 januari 2024, 10:53:01 TV fjärrkontroller verkar inte besväras av några störningar i alla fall
De skickar oftas samma kod flera gånger just för att en störning inte ska påverka. Jag tror att de även använder typ en checksumma för att enstaka bitfel inte ska ge fel funktion.
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av guckrum »

bjornj skrev: 6 januari 2024, 14:18:29Varför 38kHz signalen inte syns när jag mäter direkt på en separat irdiod förstår jag inte.
Vad som syns är förvillande likt det man får ut från IR mottagaren. Kanske dioden är så trög att den lågpassfiltrerar signalen så att bara informationen blir kvar. Irdioden kanske inte passar som mottagare.
Från din oscilloscopebild skattar jag stigtiden ts till ca 0.2ms. Det motsvarar en bandbredd på 0.35/ts < 2kHz, dvs ungefär 20x mindre än 38kHz. Jag vet inte vad eller hur du mäter, men att 38kHz inte syns om den nu finns är inte konstigt. (Under antagandet att pulserna faktiskt har snabba omslag.)
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1349
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av persika »

Jag har gjort lite mätningar på IR-sändningar, visserligen till luftvärmepump.
Kolla i denna tråd, kanske lite intressant för dig:
viewtopic.php?t=108526
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: IR sändare/mottagare

Inlägg av adent »

På din oscilloskopsbild står det 50kS/s det låter lite klent om man vill titta på 38kHz?
Skriv svar