Är dessa två likvärdiga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av lineslim »

Jag gör ett försök att ersätta två kondensatorer i ett radiokontrollerat urverk med ett par årervunna då jag inte har några nya och inte heller kapacitansmätare där jag är nu. Jag tror mig identifierat den vänstra som en "hybrid polymer" elektrolyt, och frågan är om den skulle kunna ersätta den högra elektrolyten på 10uF50V?
IMG_20240103_170739866_HDR.jpg
Fråga nr 2: Jag behöver ersätta en 4,7uF50V elektrolyt och har en som är 4,7uF16V, skulle denna kunna funka som ersättning i ett urverk som drivs av 1st 1.5V batteri?
IMG_20240103_170739866_HDR.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av lineslim 3 januari 2024, 18:03:34, redigerad totalt 2 gånger.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av Fortran »

Jo i de allra flesta applikationer kan du byta hejvilt bara kapacitans är samma och spänning minst som den andra.

Dock inte säkert att en begagnad CapXon är i bättre skick än den du tog bort :)
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av lineslim »

Tack för svar! Verkar som jag redigerade in en fråga om spänningen samtidigt som du svarade :-). Gäłler det alltså att jag inte kan ersätta den som är 4.7uF50V med en som är 16V trots att kretsen drivs av ett 1.5V batteri?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av Fortran »

Så länge kondningarna har en märkspänning högre än vad dom blir matade med (gärna lite marginal) går det bra.
Så 16V till 1.5V krets funkar utmärkt bara du vet att det inte överskrider. Det kan sitta en step-up nånstans i vissa fall men knappast troligt att den skulle ge över 10V isåfall.

Låga kapacitanser används oftast som standard i 50V för att dom tillverkas i större volymer. Upp till 100uF eller så är 50V helt enkelt billigare än 16V bara man har plats för dom.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av ToPNoTCH »

Fortran skrev: 3 januari 2024, 17:59:09 Dock inte säkert att en begagnad CapXon är i bättre skick än den du tog bort :)
Det är väl CapXon som satt där från början.
Jag tror mig identifierat den vänstra som en "hybrid polymer" elektrolyt, och frågan är om den skulle kunna ersätta den högra elektrolyten på 10uF50V?
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av Fortran »

Jag har för mig att det stog något om att den nya kondningen var begagnad så... :humm:
Nå jag är dålig på att skilja höger från vänster så jag tar den. :oops:
lineslim
Inlägg: 69
Blev medlem: 24 maj 2012, 18:22:16

Re: Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av lineslim »

Det stämmer, det var aluminium kondingen som var den "nya". Tyvärr verkade byte av de båda inte ha gjort någon direkt skillnad. Visserligen lyckades jag därefter få klockan att ställa sig med appen DCF77 emulator (google play) när själva mottagarspolen placerades ovanpå en extern högtalare där appen genererade signal från en windowsdator. Men när jag monterat in spolen igen i urverket funkade det inte längre. Troligen något annat som gör mottagaren okänslig för radiosignalen. Tyvärr stannar mina kunskaper vid enkla saker som att byta ett par kondingar. Sätter nog in ett vanligt kvartsurverk istället som jag hade liggande.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 586
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Är dessa två likvärdiga?

Inlägg av Synesthesia »

Kan det vara problem med radiostörningar? Nu när det är swicthade nätdelar i nästan all elektronik och elektronik i alla möjliga saker och många av dessa är dåligt avstörda blir mycket som kan störa ut radio-vågor, kommer särskilt ihåg en ljusslinga (som blir som långa antenner dessutom) som gjorde det helt omöjligt att lyssna på kortvåg.
Skriv svar