Utveckling av Androidapp, var börja?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av Jimjou »

Jag är lite sugen på att utveckla en väldigt enkel Androidapp för personligt bruk.
Det verkar finns en väldig massa olika utvecklingsmiljöer, jag blir mest förvirrad när jag läser om dem.


Jag har tidigare mest programmerat i Borland C++ builder, Avr Studio och Arduino IDE.

Det jag söker är en enkel programmeringsmiljö som helst använder C++.
Gärna något liknande som Borland C++ Builder med dess enkelhet med att skapa tryckknappar, textrutor och annat.
Helst open source och gratis.

Tips emottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 585
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av Synesthesia »

Enklast är nog att börja ladda ner Android Studio: https://developer.android.com/studio
Det finns C++ men java eller Kotlin (som de tycker man helst skall använda numera) gör det enklare att skriva kod.

Finns en del tutorial på youtube, som denna:
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av Jimjou »

Tack!
Nu är den på väg ner.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av GeekJoan »

Vad är det för typ av app du vill göra?
Jag gjorde en app för att hålla koll på mina aktier. Då använde jag glideapps.com behövde inte skriva en rad kod, och appen var klar och funkade på telefonen som jag ville samma kväll.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av larky »

https://appinventor.mit.edu/ är ett enkelt sätt att göra enklare appar
Jimjou
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 september 2008, 11:29:38
Ort: Skövde

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av Jimjou »

GeekJoan skrev: 2 januari 2024, 23:59:24 Vad är det för typ av app du vill göra?
Jag gjorde en app för att hålla koll på mina aktier. Då använde jag glideapps.com behövde inte skriva en rad kod, och appen var klar och funkade på telefonen som jag ville samma kväll.
Det jag har tänkt mig är en app att träna språk med.

Det ska visa två kolumner med ord och man ska para ihop ett ord från en kolumn med ett ord i den andra kolumnen.
Mycket lik ordmatchnings övningen som finns i Duolingo.
Jag vill kunna importera ord främst från excel-/textfil men kanske även från Ankidroid framöver.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av SeniorLemuren »

För flera år sedan använde jag appinventor Jag gjorde appar för att kolla temperaturen på min braskamin via SMS, jag byggde databaser, x-y diagram m.m. det gick i princip att göra allt man ville utan att skriva en enda rad kod. man lade helt enkelt pussel. I stort sett ingen inlärningströskel alls. Det var helt gratis då. hur det är nu vet jag inte, vill man tillverka appar med hälp av C eller något annat språk så kastar man bort tid. Det kan man ju göra om man tycker det är roligt att programmera, men vill man ha den app du beskriver. använder man appinventor.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av ToPNoTCH »

Kolla på https://flutter.dev/

Jag tycker det funkar jäkligt bra med suverän hantering av olika device typer, skärmsorlekar etc.
Bonus att det kors kompilerar mellan android/IOS.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Utveckling av Androidapp, var börja?

Inlägg av GeekJoan »

Jimjou om du vill använda "excel" så är glideapps.com nog väldigt snällt att använda. När jag gjorde min aktieapp så var allt gjort i googles sheets och så hämtade glide all data och presenterade det snyggt sätt därifrån.
Skriv svar