Intressanta (fossil) motorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Intressanta (fossil) motorer

Inlägg av TomasL »

danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Intressanta (fossil) motorer

Inlägg av danei »

Jag har sett dem tidigare. En det där var en extremt jobbig sida, men mycket popup reklam.
Bara det att man hittar på galna beskrivningar för att få uppmärksamhet gör mig tveksam. Jag har svårt att se någon betydande fördel med konceptet.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Intressanta (fossil) motorer

Inlägg av Wirewrap »

En nyhet var att man hade så fina toleranser på rotorn att man inte behövde apextätningar.
Det är ju genialt! Att ingen kommit på det tidigare?
Tätningarna är ju wankelmotorns svaga punkter.

(Dimensionsändringar pga. värme sätter annars en gräns för hur små spel man kan ha.)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Intressanta (fossil) motorer

Inlägg av danei »

Nu var visserligen ingen av länkarna till den motorn.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Intressanta (fossil) motorer

Inlägg av Wirewrap »

Jag uttrycker mig inte bra. Så här menade jag.

Wankelmotorn är en roterandekolvmotor som det finns erfarenhet av. Apextätningarna är där det stora kruxet.
Gör man en motor med snäva toleranser blir den initialt tät men kommer att skära. Man måste ha relativt stora kolvspel och täta med fjädrande lister.
Här har vi en ny konstruktion med rotorkolv. Det vore egendomligt om den inte skulle ha samma problem.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Intressanta (fossil) motorer

Inlägg av bearing »

Jag minns att jag som tonåring funderade mycket på motorkonstruktioner, och skissade upp en motor med roterande "tänder" istället för kolvar, ungefär som den första länken ovan. Då undrade varför ingen hade gjort en sån motor innan. Men nu ska de alltså göra det, och verkar ha en prototyp som snurrar:



Wirewrap, ja, det vore som du säger märkligt om motorn kunde bibehålla ett kolvgap som är så pass litet att gaserna inte läcker förbi, men ändå så pass stort att det inte blir kontakt mellan kolv och cylinder i samband med temperaturutvidgning och/eller skevhet pga temperaturcykler.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Intressanta (fossil) motorer

Inlägg av danei »

Wirewrap skrev: 2 januari 2024, 22:31:24 Jag uttrycker mig inte bra. Så här menade jag.

Wankelmotorn är en roterandekolvmotor som det finns erfarenhet av. Apextätningarna är där det stora kruxet.
Gör man en motor med snäva toleranser blir den initialt tät men kommer att skära. Man måste ha relativt stora kolvspel och täta med fjädrande lister.
Här har vi en ny konstruktion med rotorkolv. Det vore egendomligt om den inte skulle ha samma problem.
Jag utgick ifrån att du syftade på motorerna från https://www.liquidpiston.com/ efter som de har stora likheter med wankelmotorer. Den som Tomas länkade till är ju en annan princip.
Skriv svar