Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
macke2222
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 oktober 2022, 19:49:58

Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av macke2222 »

Finns det krav på att en "nödstopps-knapp" på en liten maskin ska kopplas via ett "säkerhetsrelä" som typ ett SIRIUS 3SK1 eller liknande?
Ska bygga ett litet elskåp med 2st Siemens V90 servodrifter. Läser man i Siemens rekommendationer [url]C:/Users/Asus1/Downloads/109740693_SINAMICS-V90_Connecting-STO-function_FAQ_en.pdf[/url] så finns det exempel både med säkerhetsrelä och nödstoppsknapp samt endast en nödstoppsknapp. Se nedan
safe relay.JPG
nödstopp.JPG
När bör man använda en nödstopp kopplad via ett säkerhetsrelä och får man använda endast nödstoppsknappen utan säkerhetsrelä för att stoppa maskin?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av TomasL »

Kan inte se att du behöver använda ett relä.
Så som jag uppfattat det, använder man säkerhetsreläer i stället för vanliga reläer i säkerhetskretsar.
I denna applikation har du ju inget behov av att använda reläer.

Om du till exempel skall stoppa flera maskiner med samma knapp, lär du behöva reläer mellan knapp och de olika maskinerna, och då skall man använda säkerhetsreläer.
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Gimbal »

Kör de nödstoppen in på STO (safe torque off)? Det är ju lite udda i sig. Men säger de det så...

STO brukar användas när man vill vara säker på att spindeln står still trots att maskinen/driven fortfarande är spänningssatt, ex om man har någon skyddshuv som man öppnar och vill vara säker på att spindeln inte startar.

Sen är det krav på att maskinen inte hoppar igång igen som om inget har hänt när du drar ut nödstoppet, där kanske ett speciellt relä som kräver att en speciell Resetknapp trycks in kan vara en väg att gå. Men det går tvivelsutan att lösa på andra sätt också.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag tänker att du behöver läsa rätt harmoniserade standard för detta.
Prins Valiant
Inlägg: 933
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Prins Valiant »

Vissa maskiner har högt ställda krav på nödstopp. Speciellt där man har flera "nödstopp", att alla är aktiva.
Generellt för industrimaskiner kör man ofta med en formulering "att nödstopp skall bryta rörelsen på ett annat sätt än ordinarie stopp". D.v.s. om maskinen i ditt exempel får fnatt och rusar exempelvis, skall du inte lita på V90.

Hur gör man detta? Enklast genom att koppla in en kontaktor direkt efter huvudbrytaren, och denna kontaktor bryter all matning till maskinen 3-poligt, om nödstoppet aktiveras. Ledarna till denna kontaktor skall lämpligtvis gå i egen kabel, ej tillsammans med övriga sladdar för maskinens manövrering.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av TomasL »

Och då måste det vara en säkerhetskontaktor.
Gimbal
Inlägg: 7936
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Gimbal »

Nja, man kan ha två i serie, samt ha övervakning via hjälpkontakterna att ingen av dem svetsar ihop med tiden. ex. genom att det inte går att göra reset om inte båda kontaktorerna har släppt.

Men hur seriöst det hela ska vara hänger på hur farlig maskinen är.
malman
Inlägg: 547
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av malman »

Lite mer precist.. vad är ett säkerhetsrelä?
Sett byggen (främst yt) med modul man kallar säkerhetsrelä, men aldrig fattat vad det faktiskt gör...
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Palle500 »

Säkerhetsreläer/modul löser även problemet med att man inte kan förreglera tex säkerhetsbrytare genom att bara bygla över brytaren.
Oftast av dubbeltyp med NO, NC.
Tex detta borde funka. Men som tidigare sagt vad är det för typ av maskin och användning, privat/kommersiellt

https://media.automation24.com/manual/s ... -EN-12.pdf
Nerre
Inlägg: 26725
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Nerre »

För maskiner med roterande delar med stor massa räcker det kanske inte med att bryta matningen för att få stopp på grejerna, där misstänker jag att det även är krav på nån form av broms som slår till vid nödstopp.

Jag är inte så insatt i maskin-standarderna, men hela poängen med nödstopp är ju normalt att försätta maskinen i ett läge där den inte längre är farlig. Om maskinen fortsätter vara farlig i flera sekunder efter nödstopp så är det nog inte godkänt som nödstopp.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Borre »

STO är godkänd för nödstopp.

Säkerhetsrelän har normalt alltid en övervakning av slingan med tex nödstopp för att upptäcka kortslutning mellan kanalerna osv. Även för återkoppling av kontaktorerna den bryter för att veta att de faktiskt släppt. Några speciella kontaktorer behövs inte i normala fall.

ABB har ganska bra dokumentation som beskriver säkerhetsrelän och dylikt, visserligen deras produkter men ändock. Googla ABB säkerhetshandboken.

Bara bryta matningen rakt av är sällan rätt väg, det handlar om sätta den i ett ofarligt läge. Vid roterande massa är det inte att låta den frirulla om det är möjligt att komma åt det roterande, då gäller det att bromsa istället och så kan de behövas ström kvar för att göra det, osv..
macke2222
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 oktober 2022, 19:49:58

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av macke2222 »

Hmm, Vet inte om jag blev nå klokare på era svar.
Maskinen anser jag inte vara farlig, man måste anstränga sig för att kunna göra sig illa.
Det är lite förenklat en 750 watts motor som vi en kuggrem roterar en liten spole med tråd. Den största delen av den roterande massan ligger i själva motorn så den stannar antagligen inom nån sekund vi nödstopp. Skulle det vara ett problem så får jag sätta dit bromsmotstånd men det borde inte påverka om jag kan ha endast nödstoppsknapp eller om jag behöver säkerhetsrelä och nödstoppsknapp.
Maskinen ska används i en produktionslina av ett företag

Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli säkrare med ett säkerhetsrelä i detta fall då maskinen endast kommer att gå i nödstopp då nödstoppsknappen aktiveras.
Nödstoppet måste ändå kvitteras på en av digitalingångarna i servodriften så maskin kan omöjligt hoppa igång av att man bara drar ut nödstoppsknappen.
Finns bara ett nödstopp också.
Men jag kanske missar något?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av TomasL »

Som jag skrev, du behöver bara säkerhetsrelä om ett och samma nödstopp skall stoppa flera maskiner.

STO bryter väl matningen till utgångsstegen, i alla fall på de omformare jag sett, och då lär ju inte bromsning fungera heller.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Palle500 »

Då bör du inte lita på Siemens inkoppling av nödstopp på controllern. Bättre att koppla ett relä med självhållning via nödstoppsknappen som bryter matningsspänningen. Så att du måste återställa nödstoppet manuellt. Men jag vet att många "simpla" maskiner går att starta så fort nödstoppet är återställt. Men det är viktigt att dom inte startar bara du återställer nödstoppsknappen genom att vrida på den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33847
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Krav på säkerhetsrelä i maskin?

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev: 23 december 2023, 15:00:32 För maskiner med roterande delar med stor massa räcker det kanske inte med att bryta matningen för att få stopp på grejerna, där misstänker jag att det även är krav på nån form av broms som slår till vid nödstopp.

Jag är inte så insatt i maskin-standarderna, men hela poängen med nödstopp är ju normalt att försätta maskinen i ett läge där den inte längre är farlig. Om maskinen fortsätter vara farlig i flera sekunder efter nödstopp så är det nog inte godkänt som nödstopp.
Är det mycket roterande massa så kan det mycket väl ta flera sekunder, vår stora bandsåg på jobbet med magnetbroms tar nog ett par sekunder från nödstopp tills att bladet står still. ..När magnetbromsen var paj förut så tog det nog däremot uppåt en minut för bladet att stanna efter stopp.


Angående originalfrågan så beror väl kravet på var maskinen placeras, är det hemma hos dej finns inga krav alls, sen finns det högre krav beroende på hur allmänt den står, på jobbet är jag dessvärre ansvarig för grovverkstaden med lite maskiner i, och för att ducka lite krav så är dörren låst och alla som arbetar där någon gång genomgår en maskinutbildning. (som jag satt ihop, mycket inriktad på säkerhet.)
Skriv svar