Blysyrebatteri urladdat vid köp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av Wester »

Goddagens! Beställde en 12v elbil i julklapp till barnen och fick hem den igår. Hade för det första utgått från att det skulle sitta ett lithiumbatteri i den men det visade sig vara blysyra. Den dagen det ger upp blir det att uppgradera.

Men hur som helst, den andra överaskningen var att batteriet var urladdat vid leverans. Mätte spänningen till 11.7v. Jag hade för mig att blysyrebatteriet ska vara hyfsat välladdade för att inte ta skada vid längre förvaring. I det här fallet kan det ha stått i över ett år sedan tillverkning till att jag nu laddade upp det.

Frågan är då, kan batteriet vara försämrat av detta? Eller är det okej för ett blysyrabatteri att stå med svag laddning tills det börjar användas?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av mrfrenzy »

Batteriet är skrot. Sulfatering sker när spänningen sjunker under 12.4V för öppna batterier och 12.6V för AGM.
Blybatterier ska underhållsladdas en gång i halvåret när de inte används.
Alla seriösa butiker som säljer batterier sköter detta.
alexanderson
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av alexanderson »

Mät upp batteriets kapacitet, genom att urladda det med en glödlampa, efter att du laddat det.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6121
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av Biker »

mrfrenzy skrev: 23 december 2023, 12:34:05 Batteriet är skrot. Sulfatering sker när spänningen sjunker under 12.4V för öppna batterier och 12.6V för AGM.
Blybatterier ska underhållsladdas en gång i halvåret när de inte används.
Alla seriösa butiker som säljer batterier sköter detta.
Det är inte ristat i sten , batterier verkar klara sig nedåt 12V.
Han ligger pyrt till så jag skulle reklamerat om det går lätt , annars kan det fungera.

Lagring
Jag har ett mc batteri som ligger i kylskåpet , jag kopplar på laddaren en gång per år och det laddas i 5minuter sen är det fullt.
Stått i kylen sen 2018 , i rumstemp bör man ladda upp helst var 6 månad men det toppas på 5 minuter då oxå

Viktigt är att lyfta batteripolen om den sitter i utrustning/fordon och hålla ovansidan ren så man inte har krypströmmar p.g.a salt eller syra
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av Wester »

Jag kör på att reklamera då och kräva prisavdrag motsvarande vad ett nytt batteri kostar. Är visserligen bara hundralappar det rör sig om men tycker ändå det är kasst av dom att skicka ett djupurladdat batteri. Dessutom kom skiten som byggsats vilket det inte stod ett ord om på hemsidan (jollyroom), inget komplicerat såklart men fick ändå lägga två timmar på att skruva ihop den mitt i allt annat julkaos som skulle fixas :doh:
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av Wester »

Förresten på samma spår, finns det någon vettig batteritestare som inte kostar skjortan för bilbatterier? Har ett gäng i garaget som håller iaf över 12.7v vid full laddning men det säger väl långtifrån allt om batteriets skick. Vore sjysst med någon liten apparat som smidigt kan mäta aH och även hur stark startström det kan tillhandahålla.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av Palle500 »

Jag kör med denna enkla testare från B-tema. 379 kr. Funkar rätt bra men inte att lita på i alla lägen. Men ihop med sunt förnuft och en batteriladdare så vet man om batteriet är dags att byta.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000035744
Användarvisningsbild
petertub
Inlägg: 391
Blev medlem: 21 september 2022, 15:59:11
Kontakt:

Re: Blysyrebatteri urladdat vid köp

Inlägg av petertub »

Wester skrev: 26 december 2023, 19:14:34 Förresten på samma spår, finns det någon vettig batteritestare som inte kostar skjortan för bilbatterier? Har ett gäng i garaget som håller iaf över 12.7v vid full laddning men det säger väl långtifrån allt om batteriets skick. Vore sjysst med någon liten apparat som smidigt kan mäta aH och även hur stark startström det kan tillhandahålla.
Varje gång du urladdar ett Pb batteri så förbrukas en del av capaciteten. Att mäta startström är mindre
skadligt och säger kanske mer om batteriets tillstånd, och det finns åtskilliga sådana att köpa.

Så hur man än vänder sig finns inget annat sätt än att hålla dem laddade och ersätta dem efter några år.
Skriv svar