Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

En spis/ugn fabrikat Gram med en på märkplåten angiven totaleffekt på 9,6 kW, är ansluten med endast 2 faser, nolla och jord.
Värmeelementen anges vara 230 Volts. Det är inga induktionskokplattor på den, utan IR-värmeelement under glastäckskivan.

Det var bara 2 faser framdragna till perplex-uttaget. Men själva spisen/ugnen var byglad som när den ska anslutas till 3-fas.

Om man antar att belastningen är jämnt delad mellan faserna, dvs 4,8 kW på varje fas, vad blir då strömmen i nollan?
Det är ju endast resistiva laster.

Jag tror 4800/230= 20,9A för varje fas. Men nu är strömmen fasförskjuten 120 grader.
Strömmen i nollan borde därför bli sin(0 o) x 20,9 + sin(120 o)x 20,9 = 0 + 10,45 = 10,45 A.

Rédigé: bild lagts till.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Haralt 22 december 2023, 20:29:46, redigerad totalt 7 gånger.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Ström i nollan vid 2 fas last?

Inlägg av bearing »

Det beror på.
Det kan tex vara 0A.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ström i nollan vid 2 fas last?

Inlägg av danei »

Nej, den blir 20,9A med de förutsättningarna.
Men om spisen är kopplad för trefas så kommer inte hels spisen att fungera.

Edit: Om vi räknar med verkligheten i stället för TS antaganden blir det 14A och 1/3 av spisen fungerar inte.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

Det finns endast 230 Volts värmeelement i spisen/ugnen, vilket den uppmärksamme ser på märkplåten. Alltså finns inga 400 Volts värmelement i den. Det är givetvis för att den ska kunna kopplas även till 1-fas, och att allt i den ska fungera likväl.
Senast redigerad av Haralt 22 december 2023, 19:48:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Glenn »

Eftersom den kan kopplas för enfas tror jag att den inte använder 400V alls, utan tre stycken enfaslaster mellan resp fas och N.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

Varmlufts-funktionen hade aldrig fungerat i den. Tacka för det då den var byglad för 3-fasdrift, men fanns bara till 2 faser framdragna till perplexuttaget.

Så vi byglade den nu för 2-fasdrift, och hoppas den ska fungera bättre.
Senast redigerad av Haralt 22 december 2023, 20:25:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av mrfrenzy »

Strömmen i nollan blir aldrig högre än i en enskild fasledare. Du behöver alltså inte större area på nollan än dina fasledare.

Vid två belastade faser är nollströmmen lägre än vid en belastad fas.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av malman »

Utan att försöka komma ihåg div matte som man glömt för länge sedan…. För en resistiv last borde vara vector addition av de två fasströmmarna, vilken kan göras grafiskt på rutat papper… om man så vill… :)

Men det fick en också att inse… vid resistiva laster gäller det ju att 3st identiska faslaster summerar till noll ström i nollan… så saknas en av dessa faser i setupen kommer motsvarande ström från de andra två lasterna bli lika stora som det saknade tredje benet…

Nollströmmen blir således samma 20.8A men med fasläge som den tredje fasen, (eller möjligen 180 beroende på hur man sätter referenserna)…
IMG_1259.png
Ström I1 och I2 i rött, sammalagd ström i nollan i grönt..

Rent resistivt blir det ju (som andra också sagt) x komponenten av de båda faserna (120 + 240 graders faserna) summeras å blir magnituden på strömvektorn i linje med det tredje benet (valt som x i detta fall, 0grader)

Och cos för 120 och 240 grader blir 0,5, så 0,5*I1 + 0,5*I2, I1=I2 => summerad fasström i 0graders planet = 1 * fasström(1eller2)…

Sin(120)*I1 + sin(240)*I2 = 0 (dvs den resulterande summa vectorn har ingen vertikalkomponent… y )


Ööhh.. mycket svammel… å kanske mest för att reda ut o lära sig själv hur det faktiskt blir… å varför.. ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

Det finns på internet en räknare för ström i neutralledaren, dvs nollan.
Man kan där även ändra CosFi för varje fas, och om fasförskutningen mellan ström och spänning är induktiv eller kapacitiv, och beräkningen visas grafiskt med pildiagram.
Den säger för mitt fall 20,9 A i nolledaren.

MrFrenzys påstående ovan "Vid två belastade faser är nollströmmen lägre än vid en belastad fas." att strömmen i nolledaren skulle vara lägre än i en fasledare, stämmer då tyvärr inte.

Felet jag gjorde när jag bara fick 10,45 A i nolledaren, är att jag bara beaktade effektivvärdet på maxströmmen för den positiva halva sinusvågen, men den är ju även en negativ halvvåg. Multiplicera mina 10,45 A med två, och det blir rätt, 20,9 A.

https://www.geogebra.org/m/Zsdg8kKJ
Senast redigerad av Haralt 23 december 2023, 09:23:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30020
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av MadModder »

Faserna är ju förskjutna 120°. Din första uträkning är rätt. När sinuskurvan för en fas befinner sig under nollstrecket och den andra över så går strömmen i nollan åt olika håll och ”tar ut varandra”.
Du kan aldrig få max ström för båda faser i neutralledaren samtidigt. Det är omöjligt. Såvida du inte har en drös fruktansvärt dåliga apparater utan faskompensering.
Du ska inte röra dragreglarna i räknaren där. Lämna dem på 1.

Har du tre enfaslaster som drar 10A på varsin fas med en gemensam nolla, blir det INTE 30 A i nollan. Det blir 0 A.
Plockar du bort en fas, kommer nollan ersätta den vektorn i triangeln och således går där 10 A. Inte 20.

Tänk på en stjärnkopplad last, med nollan ansluten i mitten. Det är i praktiken tre enfaslaster. Ta bort L3, och du ser att strömmen kommer gå mellan L1 och L2 också.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Prins Valiant »

Detta är en spis, skall det vara så komplicerat! JA. En spis med färdigkopplad sladd ock kontakt.
Detta har jag faktiskt framfört till Cylinda's tekniska support.
Köpte för några månader sedan en Cylinda spis, 400V. Ville förbereda och veta att mitt Periflex-uttag var rätt, för den spis jag beställt, hade nämligen ingen nolla framdragen. Annars hade jag fixat ny matning före leverans.

Jag har framfört till Cylinda att de på sin hemsida skall berätta hur spisen med en specifik modellbeteckning är leveranskopplad, om spisen är kopplad för 1-fas 230VAC eller 3-fas 400VAC, med eller utan krav på N. Jag tycker så, eftersom produkten faktiskt är färdigkopplad med anslutningssladd och kontakt.

Kanske skriva i teknisk produktbeskrivning den vanliga infon typ 3x400VAC+N+jord. Ack nej. Min Cylinda var en 3x400V, nolla behövdes ej.
I instruktionsboken står det att du (som kund) skall kolla hur spisen är kopplad, så att du har rätt typ av matning i den förkopplade Periflex-kontakten. Och hur den faktiskt är kopplad vet jag ju bara när den levererats och spisen packats upp.
När du köper en spis på exempelvis Elgiganten framkommer endast ifall det är en 230V spis eller 400V spis. Skärpning Grossister och tillverkare.
Bo.Siltberg
Inlägg: 364
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Bo.Siltberg »

Det är bra att du ger dig på Cylinda. Jag önskar fler gjorde detsamma. Prislappen på en spis är ju idag falsk då det tillkommer en elektrikerkostnad på minst en tusenlapp.

Man kan inte dela totaleffekten med 2 eftersom spisen inte kommer att fördela belastningen jämnt mellan de två faserna. En av dem kommer att blir kraftigt överbelastad. Så det bästa vore att dra fram en femledare till spisen, om det inte är "omöjlig" pga gammalt hus.

malman visar annars väl hur strömmen i nollan blir. Man ser där i figuren att om strömmen i en fasen är hälften, så blir strömmen i nollan strax under strömmen i den andra fasen.
Mindmapper
Inlägg: 6423
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Mindmapper »

Prins Valiant skrev: 23 december 2023, 10:42:27 Detta är en spis, skall det vara så komplicerat! JA. En spis med färdigkopplad sladd ock kontakt.
Detta har jag faktiskt framfört till Cylinda's tekniska support.
Köpte för några månader sedan en Cylinda spis, 400V. Ville förbereda och veta att mitt Periflex-uttag var rätt, för den spis jag beställt, hade nämligen ingen nolla framdragen. Annars hade jag fixat ny matning före leverans.

Jag har framfört till Cylinda att de på sin hemsida skall berätta hur spisen med en specifik modellbeteckning är leveranskopplad, om spisen är kopplad för 1-fas 230VAC eller 3-fas 400VAC, med eller utan krav på N. Jag tycker så, eftersom produkten faktiskt är färdigkopplad med anslutningssladd och kontakt.

Kanske skriva i teknisk produktbeskrivning den vanliga infon typ 3x400VAC+N+jord. Ack nej. Min Cylinda var en 3x400V, nolla behövdes ej.
I instruktionsboken står det att du (som kund) skall kolla hur spisen är kopplad, så att du har rätt typ av matning i den förkopplade Periflex-kontakten. Och hur den faktiskt är kopplad vet jag ju bara när den levererats och spisen packats upp.
När du köper en spis på exempelvis Elgiganten framkommer endast ifall det är en 230V spis eller 400V spis. Skärpning Grossister och tillverkare.
Problemet som uppstår när icke fackhandeln ska sälja allt mellan himmel och jord är att de har inte kunskapen om trefassystemet. Jag har frågat på flera ställen men de stora affärerna kan oftast inte förklara vad det behövs för att koppla in en modern spis. Har frågat både Elgiganten, Ikea, MediaMarkt och ON/OFF när de fanns.

Undra om det är därför tillverkarna och grossisterna inte skriver så mycket. Skriver de en fullt tekniskt riktig beskrivning kommer ändå inte alla säljare att förstå och står där som frågetecken när de blir tillfrågade. Att överlåta det problemet till elektrikerna eller de som fått utbildning i att koppla in vitvaror blir mycket lättare.
Haralt
Inlägg: 2500
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Haralt »

Om vi nu skulle sälja spis/ugnen som nu är byglad för 2-fasdrift, och nya ägaren glad i hågen sätter perplex-stickproppen i sitt perplex-uttag som har alla 3 faserna, nolla och jord anslutna, då blir det en formidabel kortslutning mellan två av faserna, ev även rök och eldeffekter på köpet.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Ström i nollan för spis/ugn vid 2 faser anslutna?

Inlägg av Palle500 »

Skall inte hända någonting. Spisen fungerar som den gjort hos dig, tuffar vidare på två faser och nolla. Men visst kan ny ägaren se ut så här
IMG_5312.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar