Funderingar elschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Hej på er.
Jag är ny här på forumet och har en fundering.

Håller på och drar om elsystemet på min gamla traktor.
Jag bifogar en bild på tilltänkt dragning.
Alla symboler stämmer nog inte, men jag hoppas det framgår vad jag menar.
Relä 4 vid batteripol är ett fjärrstyrt relä (Batterifrånskiljare)

Bild
make a picture

Min fundering är hurjag ska koppla LED1.
Jag vill att den agerar kontrolllampa till glödstiften.
Men jag vill inte att strömmen tar en enklare väg till jord via lampan och således försvagar glödstiften som jordar sig själva i motorblocket.
Glödstiften är paralellkopplade och vill ha 12v.

Tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Klas-Kenny »

Du vill alltså att den ska lysa hela tiden när glödstiften är spänningssatta?
Bara att koppla den parallellt med glödstiften.
Chaspar skrev: 15 december 2023, 22:27:13 Men jag vill inte att strömmen tar en enklare väg till jord via lampan och således försvagar glödstiften som jordar sig själva i motorblocket
Så blir det inte, det där är en av grundskolefysikens mest förvirrande påståenden som förstör mångas förståelse för el.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Om jag kopplar lampan efter sista glödstiftet så hamnar den ju i serie med stiften, då det inte finns något naturligt jordtag vid stiften. Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Glenn »

Koppla den någonstans mellan glödstiften och R1 och den andra pinnen till jord som du har ritat.

Ta inte detta som någon kritik, men det märks att du inte är van att rita scheman, det är ganska svårläst som det är ritat, men det är fullt förståeligt om du är ovan vid det.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Tack för svar Glenn.
Jag kan tänka mig att det är svårläst. Dels så fanns det ingen möjlighet att på ett bra sätt visa vilka kablar som inte har kontakt med varandra, samt att jag ritat det utefter vart allt sitter i verkligheten för att det ska vara tydligt för mig rent visuellt.

Jag testar att koppla LED1 efter sista glödstiftet och sedan mot jord.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Med tanke på att schemat ser dåligt ut, finns det någon som vill ge sig på att rita ett mer lättläst schema?
Tänker att det kan ingå i fordonspärmen och finnas vid ev. framtida avyttring. Vore supertacksam isåfall!
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Palle500 »

Led2 är felkopplad mot D+ på generatorn.
D+ skall matas över en indikatorlampa som är ansluten till +12 V via tex tändningslåset.
Som det är ritat är både led2 o D+ direktmatade via säkring S4.

Sen är det inte säkert att strömmen genom Led2 räcker till för att magnetisera generatorn så att den börjar ladda. Men det beror på generatorns konstruktion. Ofta kan man slopa D+ och det fungerar ändå. Men historiskt så behöver Led2 vara en glödlampa på 2-4 Watt.
IMG_5280.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Mindmapper »

När det gäller schema så blir schemat svårläst om vi har mycket korsade trådar.
Om vi t.ex följer + från S2 går den ner korsar tre andra trådar innan den når de tre reläerna.
Ut från reläerna så går kablarna uppåt tillbaka till samma område de matades från.
11 korsade trådar innan reläsignalerna kommit upp till överdelen av schemat.
Att flytta upp de tre reläerna hade minskat antalet korsade ledare markant.

Säkringarna är kopplade till en ledning som kommer från batteriets + pol.
Den ledningen kommer upp i nedre vänstra hörnet går upp till övre vänstra hörnet sedan åt vänster en bit för att sedan gå ner från översidan i en linje ner till ungefär mitten av schemat. Helt onödiga linjer som bara tar plats från annat i schemat.

Istället skulle jag från nedre vänstra hörnet gått upp mot övre vänstra hörnet. Jag behöver inte gå hela vägen upp bara så långt jag behöver för att ansluta de fyra säkringarna. Två vinklar mindre och två ledningssträckor mindre.

Ett annat ställe på schemat jag stör mig en hel del på är nedre högra hörnet med relät och batteriet.
Varför göra anslutningen till reläspolen i en krok under batteriet.
Du har en + som går i onödiga vinklar upp mot generatorn och startmotorn. Dra den rakt upp i stället för i vinklar uppåt.
Sedan ansluter du spolen på ovansidan batteriet till + ledningen som nu är uträtad. Det blir en överkorsad linje i båda fallen men du slipper en massa vinklar och gå runt batteriet. Antar att du vill ha kontakterna liggande i en och samma riktning. Därför tog jag inte med något om att vrida reläkontakten 90 grader.

Nu finns det mycket mer att säga. Man brukar försöka läsa schemat uppifrån och ner och från vänster till höger.
Därför skulle jag ha flyttat batteriet till vänster sida om jag skulle börja göra om hela schemat. Men det jag sagt nu kan förbättra en hel del.
Alla andra kapitel i schema ritningskursen får du läsa på internet. Eller vem vet kanske någon blir sporrad och fortsätter här.
Senast redigerad av Mindmapper 16 december 2023, 08:45:30, redigerad totalt 2 gånger.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Palle500 skrev: 16 december 2023, 04:39:37 Led2 är felkopplad mot D+ på generatorn.
Palle500 du har helt rätt. Jag har snubblat när jag har tänkt.
Den ska ju få minus från D+ tills motsatsen infinner sig.

Ska testa med led (1,2W), men fungerar inte det är min backup plan en kontroll-lampa på 7,2W.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Nerre »

Chaspar skrev: 15 december 2023, 23:09:43 Dels så fanns det ingen möjlighet att på ett bra sätt visa vilka kablar som inte har kontakt med varandra,
Det klassiska är ju att rita en punkt där ledningarna har kontakt.

Kolla bilderna här https://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_diagram

Sen är ju det normala att man har plus högst upp och jord längst ner, och sen ritar så att "funktionen" går från vänster till höger. Kanske batteriet längst till vänster, sen omkopplarna, reläerna och sist det som reläerna matar.
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev: 16 december 2023, 05:12:09 Ett annat ställe på schemat jag stör mig en hel del på är nedre vänstra hörnet med relät och batteriet.
Det är väl ändå i det nedre högra hörnet? :)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Mindmapper »

Bra att du uppmärksammar det! Ibland blir det bara fel och då är det fint att få rättning.
Nu blev det nog bättre.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Funderingar elschema

Inlägg av danei »

Chaspar skrev: 15 december 2023, 22:46:06 Om jag kopplar lampan efter sista glödstiftet så hamnar den ju i serie med stiften, då det inte finns något naturligt jordtag vid stiften. Eller tänker jag fel?
Ja, du tänker fel. De hamnar inte i serie. De hamnar parallellt, som du skrev i första inlägget.
Glödstiften drar 10-20A styck. Dvs en total ström på 40-80A
Dioden drar gissningsvis ca 20mA. Dvs mindre än en tusendel av strömmen till glödstiften. Den påverkar inte glödstiften.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Glenn »

En annan sak som gör schemat mer lättläst är att inte dra ihop alla jordanslutningar, utan dra dom nedåt och sätta dit en jordsymbol.

Detta är ännu mer logiskt i ett fordon som har chassijord, då vill man ofta även märka ut vilken jordpunkt den specifika ledaren är ansluten till. (Fast det är väl överkurs i ditt fall.)
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Finner det lite komiskt och väldigt lärorikt med dessa inlägg kring hur ett schema bör se ut.
Ganska utsvävande från den initiala frågan men uppskattar det ändå.

Här kommer en uppdaterad bild där jag har försökt väga in vissa av era synpunkter utan att äventyra den logiskt visuella delen i mitt huvud (för mitt fordon).
Bild

Vilken kabelarea skulle ni rekommendera för glödstiften?
De kommer ha en egen kabel från batteripolen och drar uppåt 80A under några sekunder för att sedan gå ner mot ca 40A.

Bortse från LED märkningen på D+, då jag har en backuplampa (7W)
Skriv svar