Frågor om etsning av kretskort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Danielbeck84
Kontakt:

Frågor om etsning av kretskort?

Inlägg av Danielbeck84 »

1. Går det att dela glasfiber kort i mindre delar utan nåra störe problem?

2. Framkallnings vätskan går den att använda flera gånger eller har jag mis upp fattat det litte?

3. Om det går att använda Framkallnings vätskan flera gånger hur ska man förvara den skydat en speciel flaska?

4. Etspulveret går bara att använda en gång när det har hamnat i vattnet eller?

5. Är det bästa att ha UV-lysrör eller kan man börja litte lätt men den UV-lampa med brinntid ca 3 timmar?

6. Räker det med en etsningsskål i början eller ska man mer ha ett etsaggregat i stället?

Har kollat en del på kjell & companys sida på olika saker.
Är litte fundersam över om det är värt att kuna etsa egna kort eller om man ska hålla sig kvar vid experimentkorten i stället. är en del pengar som går till att köpa alla saker & så får man köpa så man kan borra i korten sen också.
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

1. Ja de går dela, det finns lite olika metoder som att klippa eller såga

2. Nej, men för fram kallning behövs det inte så mycket ca 1dl till ett 10x8cm kretskort. Men jag brukar blanda en hel flaska och tar lite av den varje gång jag framkallar. Fram kalnings vätskan går i prinsip att lagra så länge som helst. Värt att notera är att petflaskor inte håller för väskan så en av glas eller annat tåligt matrial är att rekomdera. Som framkalare kan man använda kastiksoda, vilket kan köpas billigt i en vanlig affär

3. se svaret ovan

4. Etsvätskan går att använda flera gånger, men blir sämmre ju mer man använder. Ett enkelt sätt att få den att räka längre är att använda copper fill på de kretskort man gör. När Etsvätskan är helt blå är den för brukad.
Den går att förvara men den avgergaser inte faliga vad jag vet men spränger lätt flaskan om man har skruvat åt korken, Den blir oxå dålig med tiden...

5. Visst fungerar UV-lampan men 3 timmar är uselt kort tid. (Anntar att uvlampan från kjell? jag köpte en sådan och den höll i 10min) Annars är solarium (stavas?) och endel pårstå att lysrör fungera utmärkt, har dock inte testat själv utan kör med uv-lysrör.

6. En etsningsskål fungerar bra till enkelsidiga men lite sämmre till dubelsidiga kort då man lätt repar ena sidan, vilket förstör mönstret på kortet vilket resulterar i bannor som är av, och så bör man röra hela tiden.

Om jag får säga så tycker jag att det svåraste är att få en bra orginal (OH-papper med kretskorts layouten på) Men när man väl fått ett bra "orginal" så blir korten oftast bra, och man slipper många fel kopplingar som lätt uppstår på koplings däck och så blir det mindre och snyggare :)
Danielbeck84
Kontakt:

Inlägg av Danielbeck84 »

Tack för svaren är väda att tänka på.
Har funderat på att kanske köpt UV-box i stället är dumt att kasta nästan 100 kr i skön om man har otur med UV-lampan så den klara 10min då är det nog bättre att köpa ett UV-box för 600kr.

Det blir nog mest enkelsidiga kort i början så då kan man använda en skål i början & sen köpa till ett etsaggregat tror jag. när man är mer säker på sakerna & ser att man etsar en hel del.

Är det bäst att stå ute när det är hyfsat varmt. Där jag sitter & pillar med elektronik är det inget vidare luft tilförsel så det blir lätt att man får ner det i halsen & sådant & sen tar det nog ganska lång tid inan det har kommit ut i från rummet.

1. Är det bäst att köpa 2st 200g framkallande pulver & 1st 200g etspulver eller ska man ha mer av något?

2. Kokar man vattnet först så det kommer upp i ca 50 grader inan man häller i etspulvret?

3. & hur värmer man upp det på bästa sett nästa gång man använder det?
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Lånar tråden lite:

Jag har en blacklight hemma. Går den att använda eller den har inget med UV att göra?
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Det är bra om det är bra ventulation, men inget sten hårt krav...

1. 2st 200g framkalare käns om ganska overkill (eller menar du 2st påsar från kjell?), medan 200g Etspulver är väll ganska lämplig

2. Ja värm upp vattnet till 50 och blanda enligt beskrivning

3. En rostfri kastrull är säkert och billig att köpa och en termormeter för att se tempraturen, kastrullen fungerar oxå som etsskål och den håller tempratur ganska bra. Annars finns det värme stavar men de är ganska långsama och går lätt sönder vid fel hantering. Dopp värmare av rostfritt verkar dock inte vara någon höjdare, även om det står att den är av rostfritt (Av mina efarenheter ätts den upp av etsväskan)

Mignon:
Jag misstänker att den har fel våglängd.. men den kan fungera men det kanse någon annan på forumet kan svara på?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Jag använder en kaffekanna att etsa i. Står vid spisen under köksfläkten som får gå på full muff. Detta är den enklaste lösningen och ger mycket bra resultat. Byggde mig en etstank med lyftpump och bubbelsten, doppvärmare och hela rasket men det var bara bökigt. När det börjar ånga lite från vätskan är det lagom varmt. Man får stå och agitera samtidigt som man vätskan verkar. Temperaturen reglerar man genom att vicka lite på kaffekannan när det ångar och ställa ned den när det slutar ånga.

Använd inga metallföremeål till vätskan. Sabbade en fin Kamasa mejsel på det sättet för ett tag sedan. Vätskan är mycket agressiv.
Danielbeck84
Kontakt:

Inlägg av Danielbeck84 »

Tack för tipsen får fundera & läsa litte om etsning så man känner sig säker på vad man håller på med & inte gör nåra stora mistag.

läste fel på framkallnings vätskans vikt var bara ca 20g inte 200g.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Besta sättet att skära kort är att använda en sådan liten gradsax, tror den finns på elfa.

Ett annt sätt som jag ofta kör med är att dra med skalpellen några gånger och sededan bryta av mot en kant. Sandpappra = rak och fin 8)
Danielbeck84
Kontakt:

Inlägg av Danielbeck84 »

Ja det kan man göra med skalpel eller mat kniv går nog också blir nog det settet jag nog kör tror jag. har gjort så med exprement korten ganska ofta.
Anton A

Inlägg av Anton A »

Mignon:
Jag använder en lågenergi blacklight lampa och den fungerar att belysa korten med.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag använde en 125W blacklight, den typ som kräver förkoppling, innan jag skaffade en Philips HPR UV-spotlight som också är 125W. Det krävdes c:a 15 min. med blacklight, medan 5 min. räckte med HPR. För de som inte vet så är Phlips HPR en kvicksilverlampa med inbyggd reflektor, men utan inbyggd förkoppling.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Hmm, ok.. Får ta och testa det.. Man tager vad man haver som sagt! :D
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Vid UV exponering så använder jag en vanlig sollampa (UV) fungerar helt okej, sedan framkallar jag med kjells framkallare och sedan ner i kaffepannan med etsmedel i som står i vattenbad i en kastrull på spisen.
Resultatet blir helt okej, primitiva saker fungerar tydligen också :)
Skriv svar