Felsöka transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SebbeEriksson
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 december 2023, 19:13:57
Ort: Stockholm

Felsöka transformator

Inlägg av SebbeEriksson »

Hej,

Något av en novis när det gäller el, men skruvar gärna i gamla kameror. Idag gäller det dock en bordslampa som gått sönder som jag försöker laga.

Jag har felsökt så långt jag kunnat med min multimeter genom kontinuitetsmätning på diverse delar. Där det inte piper längre när jag mäter är på var sin sida av transformatorn, vilket jag tänker är lite konstigt. Kan de verkligen bara gå sönder? Om så, är det någon som kan se vad det är får någon?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka transformator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan ju ha ganska stor resistans i koppartrådarna så ditt instrument tolkar det som avbrott (inget pip).
Kan du mäta växelspänning, mät spänningen UT FRÅN transformatorn med transformatorn ansluten till vägguttag. Ställ på stort spänningsområde, vad det nu är 500V, och minska gradvis och se om du registrerar någon spänning alls.
Var dock himla försiktig så du inte kommer åt strömförande delar.

Vad är den svarta knappen till för.

Det är annars inte alldeles ovanligt att just primärsidan (230-240V) av en transformator ger upp. Det kan vara två lindningsvarv som kanske skavt på varandra och isoleringen gnuggats bort och några varv kortslutits med lite värmeutveckling som följd som lett till fler kortslutningar till koppartråden brinner av.


(PS. Kan du laga kameror har jag en eller två gamla kameror där ridåslutarna går i otakt så halva bilden blir svart eller vit)
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Felsöka transformator

Inlägg av carpelux »

En annan (kanske lite långsökt) orsak till avbrott i primärlindningen är att tillverkaren lagt en termosäkring inbäddad i primärlindningen, och att en kortslutning på sekundärsidan orsakat överhettning och därmed avbränd termosäkring.

Jag har varit med om det en gång och lyckades fusklaga det genom att pilla ut säkringen och byta den mot en ny.

Kanske inte så troligt när man ser din bild iofs. Du har givetvis mätt upp den vanliga säkringen, eller hur?

En annan fråga, är det på primären eller sekundären det är avbrott?
SebbeEriksson
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 december 2023, 19:13:57
Ort: Stockholm

Re: Felsöka transformator

Inlägg av SebbeEriksson »

Tack!

Den svarta knappen är strömbrytaren, den verkar fungera. Den vanliga säkringen fungerar även den.

Jag ska testa att mäta med lampan ansluten till ett vägguttag. Tänker att jag borde kunna montera ihop den, för att minska risken för olycka, och sen mäta uppe vid glödlampan? Bifogar bild på hela lampan så ni ser hur den är uppbyggd.

Jag vet inte om det är på primären eller sekundären som det är avbrott i, och osäker hur jag undersöker det.


Offtopic:
När det gäller kameran Huggbävern: du kan ju testa att ta bort eventuellt objektiv, öppna baksidan, sätta slutaren på B (eller en lång slutartid). Testa att knäppa av och se hur mycket slutaren öppnar sig och om du ser något som ligger i vägen. Annars finns det mycket på YouTube:

Kod: Markera allt

https://www.youtube.com/watch?v=cSGqrW4kz70
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32791
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Felsöka transformator

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har du ohmmätning i ditt instrument? I så fall ska du väl ha 100-200 Ohm på primären (230V-sidan) och 2-3 Ohm på sekundären (lampsidan), alltså den ska skilja 100-200 ggr, men du ska ändå kunna mäta upp en resistans.

Om lampan är dig kär, går det kanske att hitta en transformator med rätt data (spänning, effekt) och rätt fysisk storlek, eljest får du kanske snickra ihop en annan låda och stoppa in en transformator i.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Felsöka transformator

Inlägg av rikkitikkitavi »

Sätt ihop trafon och mät spänningen på lampan efter att du har kollat säkringen, ja.

Försiktigt. Har du ingen spänning med hel säkring är trafon trasig och då behöver du en ersättare. Utgå inte från att du kan laga denna.

Det borde finnas en märklapp som säger en del på trafon, tex anslutningsspänning osv.

Mät upp trafon dimensionsmässigt och läs på lampan spänning/watt annars. Är du osäker, fota och lägg upp så hjälper vi dig.

Huggbäverns förslag är klokt. Det finns billiga halogenlampor med 12V/10-20W lampor (vilket jag killgissar detta är) på varenda loppis där man kan sno en trafo.

Men vi behöver mer fakta för att hjälpa dig.
Haralt
Inlägg: 2501
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Felsöka transformator

Inlägg av Haralt »

SebbeEriksson,
Din lampa, är det ständigt 230 Volt spänning på transformatorn, alltså så länge stickproppen sitter i vägguttaget?
Vanskligt?
Strömbrytaren verkar ju sitta på transformatorns sekundärsidan, dvs den sida glödlampan sitter.
Mig förefaller lampan var en billig och möjligen farlig konstruktion.
Välter den inte lätt?
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Felsöka transformator

Inlägg av Akai »

Jag har haft precis en sån lampa när jag växte upp, fast vit. minns att jag gillade den. Undra vart den tog ivägen...

Har för mig det satt en 12V 10-20W billampa med bajonett fattning i den, en sån som sitter i bakljus / blinkers på många äldre bilar.

Har transformatorn gått sönder är det av en anledning, och då bör man försöka förstå varför. En transformator är normalt sett väldigt pålitlig.

Ersättare kanske finns på elfa eller electrokit.

Man bör nog inte byta till ett switchande nätaggregat utan att fundera på balansen i lampan, transformatorn agerar garanterat motvikt och gör att den står stabilt.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Felsöka transformator

Inlägg av Palle500 »

Lite förslag på hur du kan mäta spänningen AC på sekundärsidan.
Obs! Tänk på att det är farligt (dödligt) att beröra primärsidan där inkommande 230 VAC finns. Du bör ha en jordfelsbrytare inkopplad som ev skyddar dig!
IMG_5268.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SebbeEriksson
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 december 2023, 19:13:57
Ort: Stockholm

Re: Felsöka transformator

Inlägg av SebbeEriksson »

Huggbävern; jag använder en https://www.clasohlson.com/se/Multimete ... r367745000 Men till 100% enbart för kontinuitetsmätning (i kameror).

rikkittikkitavi; Behöver jag ersätta transformatorn så är det inget jag gör, du kan vara lugn. Kollade snabbt YouTube och det är över min behörighet :D Ska kolla om det finns någon märkning på den.

Haralt; bilden är lite missvisande ser jag. Strömsladden går in under lampan, och går sedan längs med höljet bort till sockerbiten och strömbrytaren (se ny bild). I och med att transformatorn är så tung, och lampdelen så lätt, står den ganska stadigt faktiskt.

Palle500; inte helt omöjligt att det är glapp. Alla leder är lite "lösa". Ska undersöka mer.

Tack för alla svar!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Felsöka transformator

Inlägg av rikkitikkitavi »

Men då är det lugnt.

Är du med på hur man mäter spänning? Isåfall ställ in mätaren på 600VAC , det är symbolen med ~

Sedan mäter spänningen på de gula trådarna som i Palles bild. Mät på skruven på ena och mät på säkringen på den andra. Då skall instrumentet visa 12.0 eller däromkring.

Mätsladdarna skall sitta som i kontinuitetsmätning.

Har du inte 12 V så är trafon eller strömbrytaren trasig. Då blir det vanskligare. Då måste du ta ut strömbrytaren och mäta på denna men givetvis utan att stickkontakten är i.
Man kan kontinuietsmäta strömbrytaren om det finns exponerade ledare, tex där de röda kablarna sitter fast.

Eller mäta resistansen. Se bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SebbeEriksson
Inlägg: 9
Blev medlem: 13 december 2023, 19:13:57
Ort: Stockholm

Re: Felsöka transformator

Inlägg av SebbeEriksson »

Kort incheckning mellan julbaket:

rikkitikkitavi; Stort tack för instruktioner. Kan bekräfta att det är ca 12.0. Då är alltså transformatorn ok. Strömbrytaren verkar också fungera som den ska. Har börjat kontinuitetsmäta den andra delen av lampan lite mer noggrant och det verkar vara något glapp någonstans i den delen. Ska undersöka mer när tid ges!
Användarvisningsbild
T0ny
Inlägg: 322
Blev medlem: 11 januari 2009, 01:13:07
Ort: Sthlm

Re: Felsöka transformator

Inlägg av T0ny »

Jag gissar på glapp i lampsockeln.
Skriv svar