Hej
Jag söker lite hjälp med inkoppling av ett Schneider LC1D12 relä.
Ska koppla det som ett rent dragrelä för 120Volt.
Tacksam för hjälp.
Schneider LC1D12 inkopplingshjälp =)
- FormerMazda
Re: Schneider LC1D12 inkopplingshjälp =)
Du får nog beskriva lite mer tror jag.
Dragrelä för 120V vet jag inte riktigt vad du menar med.
Men A1 och A2 är till spolen iallafall, spänning på dom så drar spolen.
Vilken spänning och AC/DC framgår på kontaktorn.
Sen har du 3 poler som sluter/bryter. Enligt nån bild jag hittade så sker slutning7brytning mellan 1-2, 3-4 och 5-6.
Dragrelä för 120V vet jag inte riktigt vad du menar med.
Men A1 och A2 är till spolen iallafall, spänning på dom så drar spolen.
Vilken spänning och AC/DC framgår på kontaktorn.
Sen har du 3 poler som sluter/bryter. Enligt nån bild jag hittade så sker slutning7brytning mellan 1-2, 3-4 och 5-6.
Hej och tack för informationen.
Här kommer en lite mer utförlig beskrivning.
Jag har en frånluftsvärmepump installerad som hjälper oss att värma upp varmvatten.
Till denna pumpen är det kopplat en fläkt som ska byta ut luften i huset.
Detta fungerar jättebra, men vi har också en braskamin installerad där vi eldar varje dag under vinterhalvåret.
Detta blir lite moment 22. Vi värmer luften i huset med braskaminen och i och med detta cirkulerar massor av luft upp genom skorstenen, samtidigt som vi suger ut den varma luften för att ventilera huset.
Vad jag ska göra är följande:
Sätta detta relä så att spolen drar då kompressorn till värmepumpen går och skickar spänning till fläkten, och detta sker då endast när vi tex duschar eller spolar varmvatten.
Fläkten kan ställas i olika hastigheter via olika stift på en transformator och den sitter på ett stift som säger 120v, därav styrningen på 120V.
Har dock en följdfråga och det är om jag skulle sätta en brytare eller en timer för att kunna starta fläkten separat, tex om man lyckas få stekos eller om kaminen ryker in. Var kopplar jag den?
Här kommer en lite mer utförlig beskrivning.
Jag har en frånluftsvärmepump installerad som hjälper oss att värma upp varmvatten.
Till denna pumpen är det kopplat en fläkt som ska byta ut luften i huset.
Detta fungerar jättebra, men vi har också en braskamin installerad där vi eldar varje dag under vinterhalvåret.
Detta blir lite moment 22. Vi värmer luften i huset med braskaminen och i och med detta cirkulerar massor av luft upp genom skorstenen, samtidigt som vi suger ut den varma luften för att ventilera huset.
Vad jag ska göra är följande:
Sätta detta relä så att spolen drar då kompressorn till värmepumpen går och skickar spänning till fläkten, och detta sker då endast när vi tex duschar eller spolar varmvatten.
Fläkten kan ställas i olika hastigheter via olika stift på en transformator och den sitter på ett stift som säger 120v, därav styrningen på 120V.
Har dock en följdfråga och det är om jag skulle sätta en brytare eller en timer för att kunna starta fläkten separat, tex om man lyckas få stekos eller om kaminen ryker in. Var kopplar jag den?
- FormerMazda
Sedvanlig disclaimer:
Jag tar inget ansvar för mitt svar, jag förutsätter att du har tillräcklig kunskap.
Mitt svar är baserat på informationen jag fått.
Du vet det säkert redan: felaktig inkoppling kan leda till skada på egendom, brand och/eller personskada och död. Faktiskt.
Kompressorn lär ha 230VAC matning, alltså enfas.
Kontaktorn räknar jag med har samma spolspänning.
Anslut kontaktorns spole (A1 & A2) parallellt med kompressorn.
Bryt upp fläktens matning från trafon och anslut den uppbrutna kabeln på valfria kontaktpar på kontaktorn. Typ 1 & 2.
Anslut den slutande kontakten från en vanlig "äggklocketimer" parallellt med kontaktorns kontaktpar du valde ovan. Typ 1 & 2.
Se bild som exempel.
Jag tar inget ansvar för mitt svar, jag förutsätter att du har tillräcklig kunskap.
Mitt svar är baserat på informationen jag fått.
Du vet det säkert redan: felaktig inkoppling kan leda till skada på egendom, brand och/eller personskada och död. Faktiskt.
Kompressorn lär ha 230VAC matning, alltså enfas.
Kontaktorn räknar jag med har samma spolspänning.
Anslut kontaktorns spole (A1 & A2) parallellt med kompressorn.
Bryt upp fläktens matning från trafon och anslut den uppbrutna kabeln på valfria kontaktpar på kontaktorn. Typ 1 & 2.
Anslut den slutande kontakten från en vanlig "äggklocketimer" parallellt med kontaktorns kontaktpar du valde ovan. Typ 1 & 2.
Se bild som exempel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det finns säkerligen en reläingång på värmepumpen för blockering. Det är där man kopplar in sådan här styrning.
Lägg in en länk till manualen.
Lägg in en länk till manualen.
Hej och stort tack, detta var just den information som jag sökte.
Vet vad jag sysslar med men är inte någon utbildad elektriker.
Har dock installerat denna själv för ett antal år sedan ( när det var vettigt pris på elen =)
Här kommer en länk till manualen: http://www.ekvecklaren.se/files/Manual_ ... sv_1.2.pdf
Vet vad jag sysslar med men är inte någon utbildad elektriker.
Har dock installerat denna själv för ett antal år sedan ( när det var vettigt pris på elen =)
Här kommer en länk till manualen: http://www.ekvecklaren.se/files/Manual_ ... sv_1.2.pdf