LED ljus

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: LED ljus

Inlägg av 4kTRB »

Om du bygger in några extra komponenter så kan du skoja med de som beundrar dina lampor.
Bild

https://www.homemade-circuits.com/tv-re ... -circuits/

http://playwithrobots.com/light-sensors/
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED ljus

Inlägg av Mindmapper »

TM-COMP skrev: 4 december 2023, 10:27:23 Det här är kanske en dum fråga, om jag kommer över 0,25w (1/4w motstånd) går det att lösa det med två 1/4 motstånd?
Eller måste jag gå upp till 0,5w (1/2) motstånd?
Frågan blir då halveras W för varje motstånd om man fördelar den på två motstånd?

(kanske är helt ute och cyklar nu) Har inte kommit så långt i studierna än!

:oops: :o :shock: :?
Ja där har du en hel drös med lagar inblandade.
Ohms lag, effektlagen, seriekopplade och parallellkopplade resistorer
Kirchoffs båda lagar

Det är en hel del som hänger ihop där. Jag tycker att det är bra att rita ett schema och skriva ut det du vet på det.
Även om det bara är två parallellkopplade eller seriekopplade resistorer får man en bra sammanfattning av att ha scheman och de fakta man vet framför sig.

Din fråga har också en annan twist. Du ska alltid ha marginaler kommer du upp till precis 0,25W går du upp till 0,5W eller mer. 0,4 W då skulle jag redan då förmodligen lämna 0,5 W resistorn och gott på en större. När det gäller värme så kommer temperaturen att bli högre från en liten kropp. En fysiskt större resistor sprider energin på en större yta och temperaturen blir lägre. Det gör inget om du har för stora marginaler. Annat än att dimensionerna och priset ökar. Men värme är elektronikens värsta fiende. En annan sak är att en varm komponent vill man ska ha avstånd till annat. T.ex monterar man en sådan inte mot kretskortet utan med långa ben ovanför kretskortet.

Tänket är lite annorlunda mot i din bransch. Där vill du ha så bra passning som möjligt helst ska det vara exakt på tusendelen. Här har du i många sammanhang att det kan skilja 10 - 20 % upp eller ner. Naturligtvis finns det inom elektroniken också tillfällen när det är noga, men ofta har man större toleranser än man tror.
TM-COMP
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 november 2023, 12:02:12

Re: LED ljus

Inlägg av TM-COMP »

Tack all hjälp ni är suveräna!
LED 4st.jpg
Ressistor: 9v-2v=7v 7v/0,02A=350 Ω
Kraft: (0,02*0,02)*350Ω=0,14w
Ström: 0,02A*4LED's=0,08A
Liv i Tim: 500mAh/80mAh=6,25timmar

Har jag tänkt rätt nu?
Varje on/off switch har de något motstånd i sig?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: LED ljus

Inlägg av Hobbyisten »

Det ser rätt ut tycker jag. Switcharna har inget motstånd. Det du kallar "kraft" heter "effekt".
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: LED ljus

Inlägg av Mindmapper »

TM-COMP skrev: 4 december 2023, 17:07:54 Tack all hjälp ni är suveräna!
LED 4st.jpg

Ressistor: 9v-2v=7v 7v/0,02A=350 Ω
Kraft: (0,02*0,02)*350Ω=0,14w
Ström: 0,02A*4LED's=0,08A
Liv i Tim: 500mAh/80mAh=6,25timmar

Har jag tänkt rätt nu?
Varje on/off switch har de något motstånd i sig?
Du har tänkt rätt, men det är en sak som krånglar till det.

Innan vi går på tillkrånglingen. Vi kan konstatera att i den här kretsen tar en LED = 0,02A * 2V = 0,04W. Jämför effekten i de fyra LED med effekten i de fyra resistorerna. Hur effektiv blir kretsen totalt?

Nu till tillkrånglingen. I och med att du förbrukar energi ur batteriet ökar den inre resistansen i batteriet och polspänningen sjunker. När spänningen sjunker får vi även en lägre ström. Alltså håller batteriet längre. Men när batteriet laddats ur till en viss spänning så kommer inte LED att lysa. Du kan alltså inte utnyttja batteriet till det är helt urladdat!
Koppla upp och se hur det stämmer.

Gör nu en ny koppling med 4 LED i serie. Så får vi se vilka slutsatser du drar efter de uträkningarna.

Jag lägger till en grej. Vid batteridrift speciellt, vill man spara på energin. Om du skulle minska strömmen till 10mA till varje LED. Skulle det lysa så mycket sämre ? Skulle man få så mycket längre drifttid att det skulle vara värt ett lite mindre ljus?
Skriv svar