Hej, det var ett tag sedan jag var inne här på forumet. NU har jag en värmefilt som inte fungerar. Den värmer inte. Det är bara en led-lampa som blinkar men ingen ting händer. Jag har kollat alla resistorer, doider och kondensatorer på kretskortet utan att hitta något fel. När jag höll i kontrollenheten före demontering märkte jag att den blev rätt varm nertill. Efter demontering såg jag att det var två komponenter som såg ut som transistorer på det ställe där kontrollenheten blev varm. På dem stod B134 vilket efter en koll på nätet visade att de var triacer. Jag lödde loss dem. Enligt Youtube kan man kontrollera att triacer fungerar genom att mäta med diodläge mellan G och A1, vilket jag gjorde. Värdet blev 370 på den ena triacen och cirka 400 på den andra. Inga värden fanns mellan andra punkter.
Har olika triacer olika värden beroende på om det är B134, B136 och så vidare? Jag förstår inte riktigt hur man läser dataspecifikationerna för triacer. Med värdena 370 och 400 som jag fick så undrar jag om de är hela. Kan man byta ut B134 mot någon anna triac? Säkringen på kretskortet var hel.
Det enda som jag inte kontrollerat är själva IC:n som styr alltihop. Jag antar att man ska försöka mäta spänningarna på outputen på den. Jag fick en rejäl stöt när jag försökte mäta olika punkter på kortet.
Testa triac - värmefilt
Re: Testa triac - värmefilt
Testa tyristorer och triacs med en multimeter är är nästan omöjligt
Det enda man kan testa är bara om det är kortis mellan några ben
Men här har du en krets som kan se om triacen funkar som den skall
Men då måste du löda loss den från kretskortet
Det enda man kan testa är bara om det är kortis mellan några ben
Men här har du en krets som kan se om triacen funkar som den skall
Men då måste du löda loss den från kretskortet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.