Nybörjarfelsökning kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

Hej!

Har fått ta över en defekt dieselkanon som bara startar när man slår till den, som jag tänkte försöka ge mig på att laga. Tog mig en kik på kretskortet och kunde inte se något uppenbart, provade att värma om alla lödningar men det hjälpte ej. Tänkte sen att det enda som kan påverkas mekaniskt är de 3 st reläna, så jag bytte ut dessa. Men då blev felet ännu värre, man var tvungen att dunka till hårdare för att den skulle starta.
Så min nästa teori är att reläna får för lite ström så att de precis inte orkar dra, det kan förklara varför de behöver lite "hjälp".

Men ungefär där slutar mina kretskortskunskaper. Jag har koll på funktion på enskilda komponenter, men har aldrig lyckats förstå helheten när man sätter ihop dem. Tänkt att det här kretskortet ändå verkar relativt simpelt så det vore väl ett ypperligt tillfälle att lära mig. Jag har tittat långt och länge och fått ett litet hum om över vart varje komponent är kopplad. Tänkte försöka ge mig på att avkoda det till ett el-schema, men jag är inte helt hoppfull på att det blir rätt eller läsbart.
Har hittat likriktarbryggan men inte riktigt listat ut vart jag kan mäta "12v plus och minus" ännu. Blir inte bättre av att det förekommer 230v på en del av kretskortet när det är igång.

Men är det någon som har övriga tips på vart jag börjar med felsökningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av Haralt »

En lödning verkar vara obra, se bild!
Som om lödbenet inte vore vätt med tenn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

Tror det är en synvilla, har granskat alla lödningar ganska noggrant. Men skall dubbelkolla!

Har försökt gjort ritning så gott det går, har inte fått med kretsen för sensorerna (till vänster på baksidan) samt satt värde 0 på de komponenter jag inte läst av rätt värde på. Saknas även en mystisk komponent som är dold under utjämnaren nära nollan (jord), samt att jag inte hittade symbol för voltregulator (mitten ner i) så där är det tomt.

Långt ifrån en fin ritning!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av Haralt »

Varför berättar du inte vad det är för "dieselkanon" noggrann beteckning? Eldkastare? T.ex. foto av märkplåten och foto på själva apparaten. Eller är det hemligt?
Det är kanske någon här på forumet som har schemat.
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

Haralt skrev: 28 november 2023, 13:02:04 En lödning verkar vara obra, se bild!
Som om lödbenet inte vore vätt med tenn.
Kollade, lödningarna var långt ifrån fina sen efter jag värmt om dem, men de såg hela ut. Ska nog prova att löda om samtliga på rätt sätt. Felet var lika "lätt" efter jag värmde om dem, blev som sagt sämre efter jag bytte reläna, så det pekar på något annat.
Haralt skrev: 28 november 2023, 14:43:56 Varför berättar du inte vad det är för "dieselkanon" noggrann beteckning? Eldkastare? T.ex. foto av märkplåten och foto på själva apparaten. Eller är det hemligt?
Det är kanske någon här på forumet som har schemat.

Hade ingen tanke på det. Det är en Jula Anslut dieselvärmare på 20 kw, äldre modell.

Hittar ingen typbeteckning, men på kretskortet står det 94v-0 E123995 FR-22F
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av Janson1 »

Lite luddigt om du menar att den startar när man slår på den (bankar) eller att den startar men stänger av sig... Men.
Dom flesta dieselkanoner har ett "öga" , ett fototmotstånd som ser att lågan är tänd. Slocknar eller dör lågan av någon anledning skall kanonen stängas av.
Annars så är det glapp du skall leta efter...
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

När jag fick ta över den fick jag visat att man man behövde hålla inne startknappen och samtidigt lyfta den någon dm och släppte ner i golvet för att få igång den.

När jag plockade isär och testade mig fram så räckte det med att knacka på kretskortet med en mejsel för att den skulle gå igång.

Sitter ett öga/flamvakt på den, men flamma finns ju inte innan den startar även när den fungerar normalt, så ögat borde det inte vara. Och när den väl går så går den.
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

Just det, och för att förtydliga så är det inga livstecken alls förrän man dunkar till den. Först då startar fläkten och glödstiftet.

Startknappen ger ström till kretskortet som sen ska dra relä 3 för självmatning till kretskortet. Relä 1 och 2 går till fläkt och glödstift.

Så av någon anledning så drar den inte någon av reläna utan lite hjälp.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av Icecap »

Att skulle dunka till för att starta är definitivt glappkontakt någonstans.

Du måste mäta dig fram.

Det verkar vara någon transformator off-board som blir likriktat. Kolla efter likriktarbryggan att det finns lagom spänning, även under startförsök.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av nifelheim »

kan vara ett relä
knacka försiktigt på dom och se om du kan identifiera vilket
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av Swech »

ts har bytt relä....
Swech
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av nifelheim »

Slarvigt läst av mig. :doh:

Mät spänningen vid dom röda markeringarna helst när relät ska slå till.


Mät 5volten från regulatorn 7805

F299F2F9-BB1A-4BA3-B7C3-251DBEC8177F.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av nifelheim »

1,5 uF i serie med 51 ohm är nog en kapacitiv spänningsdelare.

Byt kondingen.
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

Icecap skrev: 28 november 2023, 22:00:30 Att skulle dunka till för att starta är definitivt glappkontakt någonstans.

Du måste mäta dig fram.

Det verkar vara någon transformator off-board som blir likriktat. Kolla efter likriktarbryggan att det finns lagom spänning, även under startförsök.
Ja det är ju just det, jag har noll koll på vart jag ska mäta, och det är det jag försöker lära mig.

Off-board? Dvs något utanför kretskortet? Finns inget annat, det som syns är det som finns, förutom en fotosensor till flamvakt (ej ritad på mitt schema ännu) och glödstiftspole samt motor med tillhörande kondensator.
nifelheim skrev: 28 november 2023, 23:12:21 Slarvigt läst av mig. :doh:

Mät spänningen vid dom röda markeringarna helst när relät ska slå till.


Mät 5volten från regulatorn 7805

F299F2F9-BB1A-4BA3-B7C3-251DBEC8177F.jpeg
Skall prova! Lite trixigt att mäta samtidigt som jag behöver hålla inne startknappen, men ska försöka bygla den.
JoniX
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 oktober 2007, 18:49:33
Ort: Söderhamn

Re: Nybörjarfelsökning kretskort

Inlägg av JoniX »

nifelheim skrev: 28 november 2023, 23:16:10 1,5 uF i serie med 51 ohm är nog en kapacitiv spänningsdelare.

Byt kondingen.
1,5 uF är den stora gula kuben och 51 ohm den keramiska vita klumpen under. Kuben är märkt MEX TENTA MKP och var något för att motverka störningar, om jag hittar rätt på Google.

Vad innebär en kapacitiv spänningsdelare?
Skriv svar