Metalldetektor

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Jag har länge önskat mig en metalldetektor.
De kan ju köpas för en relativ billig peng men jag önskar det lilla extra...

Mitt <behov> är dels att kunde söka på att ganska begränsat område, typ hitta-spiken-i-väggen och dels att söka på skoj i mark o äng samt ha en vattentålig spole till när jag tar en tur i kajaken.

Detta betyder att jag behöver fler olika storlekar spoler, från ganska små till "normal".
Men varför inte ha en "större än normal" med också?

Nåväl, jag vill kunde diskriminera i sökningen, alltså vill jag ha en puls-typ.
Hur den fungerar är enkel, har läst upp.

Men en stor spole kontra liten har ju olika induktans o DC-motstånd o då hamnar jag på en - för mig okänd - faktor: måste man upp på en viss fältstyrka för att få vettiga deteketring?
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Metalldetektor

Inlägg av Bjaellerud »

Kul projekt!
Jag har alltid önskat mig en sådan, dvs göra en själv, men har aldrig kommit till skott.
Nu krävs ju tillstånd för att använda den för att leta skatter, (borttappade saker på stranden etc) , men det är ju egentligen själva tekniken och att bygga själv som är den största lockelsen.
Eller leta reda på sin borttappade klocka i skogen, som tappades under skogsarbete. (något som hände min granne)

Det finns en uppsjö av skrivet och byggprojekt i ämnet på nätet. Prova Googla DIY metalldetector.

Men det är svårt att göra sig en uppfattning om vilket som är bäst....

Vad gäller spolar som du nämnde, så har förstås en stor spole högre induktans än en liten.
Men man kan anpassa detta genom att ha fler varv på den lilla, eller helt enkelt välja högre frekvens.

Håller koll på denna tråd ifall vi har någon som kan sammanfatta egenskaperna eller själv byggt och skapa erfarenheter.

Roysan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Metalldetektor

Inlägg av grym »

i sverige tillsånd

hur det är daneras mark är för mig obekant :)

stor spole, stort sökdjup
så två olika

den lilla kan man kolla på större induktiv givare

den större behöver man läsa på sig om
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metalldetektor

Inlägg av hawkan »

Det kollade jag lite snabbt hur det är i Danmark och det är okej att använda, rapportera fornfynd och liknande bara.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Min tanke är att ha en självkalibrerande enhet så att man enkelt kan byta spole och ändå få skapliga resultat.

Jag vill ha möjlighet att koppla in GPS o ha loggingsminne inbyggd, då kan man ha en seriös stor spole o dra den på en plastsläde typ o då avklara stor yta på kortare tid.

Sedan kan man kolla data o hitta intressanta platser - men mest sortera bort ointressante ställen.

Men först ska jag ha ett detekteringssystem som fungerar bra med olika sökspoler.
Det innebär att styra pulsspänningen o pulstiden.

Med rätt kontroll kan man styra sökdjup/känslighet, då borde man teoretisk kunde köra varannan puls som stark o varannan som svag - det kan ge svar på djup/storlek för ett givet mål.

Mitt verkliga behov är att söka spik i väggen - men även att bygga enheten o få den att fungera bra. Nog mest det siste...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18404
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Metalldetektor

Inlägg av 4kTRB »

Citerar text från en försäljare i Australien som säljer diverse detektorer.
Guldetektorer förklaras mest här men även vad som är lämpligt för annan metall.
https://detectorsdirect.com.au/collecti ... -detectors
UNDERSTANDING THE POWER OF VLF GOLD DETECTORS
A key player in the world of gold detectors is the Very Low Frequency (VLF) detector. Known for their exceptional performance in gold detection, VLF gold detectors are known for their high-frequency operations, ranging between 13 and 81 kHz.

These frequencies are ideal for detecting small gold nuggets, which are often the targets for gold prospectors. This capability is due to the 'resolution' of the frequency: high frequencies have shorter wavelengths, which are better at detecting small objects, creating a detailed picture of what's hiding beneath the soil.

In contrast, coin and relic detectors typically operate at lower frequencies, between 5-8 kHz. These lower frequencies penetrate deeper into the ground and are therefore more suited to detecting larger targets at greater depths. If your treasure hunting leads you to areas where larger coins, relics, and artefacts are the main goal, a detector operating at these frequencies may be your best bet.

VLF GOLD DETECTORS VS PULSE INDUCTION DETECTORS: BENEFITS AND COST DIFFERENCES
It's crucial to understand the differences between VLF detectors and Pulse Induction (PI) detectors, another popular choice amongst gold prospectors.

PI detectors are known for their depth advantage, especially for large nuggets. They use a single coil as both the transmitter and the receiver, making them less sensitive to mineralisation. However, they tend to be less effective at detecting small gold nuggets compared to VLF detectors.

In terms of cost, VLF detectors are generally more affordable than PI detectors, making them a more accessible choice for beginners and hobbyists. High-frequency VLF detectors excel in finding smaller gold more commonly found here in Australia, a task made easier due to the higher resolution imaging created by closely packed waves..
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Metalldetektor

Inlägg av SvenW »

NMR är en alternativ metod att söka järnföremål.
Man precisionsmäter det jordmagnetiska fältet, som störs av järnföremål.

Metoden är enklare än mar tror, om än lite svår att begripa.
Två spolar med ca 5 cm i diameter. Man kan linda på medicinburkar.
Först polariserar man vattnet i burkarna några sekunder mha ett kraftigt batteri. Sedan switchar man bort batteriet och switchar in en resonanskondensator.
Ca två KHz. Protonresonansen ligger vid 42.577478518 MHz/T,
och jordmagnetiska fältet hos oss är ca 50 uT.

Man hör ett svagt och brusigt pling som varar kanske en sekund.
Har man riktigt bra gehör kan man höra fältstyrkan, men normalt analyserar man mha dator.
Eventuellet via bärbar musikspelare.

För att inte störas för mycket av radiovågor måste man ha två spolar som balanserar varandra.
Det går åt minst 10 Joule att polarisera vattnet, så batteriet tar snart slut.

Kul projekt, men det fungerar inte så bra inomhus pga störningar från elnätet.
Vilken metod som är bäst vet jag inte.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Ville jag mäta magnetfält kan det "enkelt" göras med en flux-gate.

Och jag vet mycket väl vad det kan användas till, har sett alla Time Team avsnitt.

Min tanke är att de exempel jag har sett med PI är "kanske inte helt optimerat i detekteringen" o jag vill se om jag kan göra bättre.

Att göra en oscillator med enkel spole är inget problem heller, att detektera en minimal frekvensavvikelse känns inte svårt heller o det borde gå att göra båda funktioner i samma kretslopp, såklart inte samtidigt men antingen PI eller VLF i växeldrift.

Men först vill jag ha PI till att fungera bra.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Metalldetektor

Inlägg av rvl »

TS verkar påläst, men litet inspiration: https://www.digikey.com/en/maker/projec ... 1978532394
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Jag ger mig mycket sällan in i ett projekt utan att läsa på ordentligt.

rvl: Det projekt har just en av de problem jag vill undvika: spolen är kopplat till +12V och har switchad GND. Detta gör att pulsen störs av "gungande" VDD.

Jag planerar fast GND o switchad V+ som kan varieras i spänning efter behov.
Då kan jag använda en fysisk stor spole med kanske inte helt så tjock tråd o ändå få en del fältstyrka - men även en lite lågohmig spole.
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Metalldetektor

Inlägg av alexanderson »

Tänk på att spolen inte bara har resistans och induktans utan även kapacitans !
Marken innehåller vatten i olika mängd på olika djup. Hur påverkas de olika metalldetektorerna om marken på 30 cm djup innehåller mer vatten än på andra djup ?
Hur påverkas metalldetektorerna om markens ledningsförmåga varierar med djupet ?
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Metalldetektor

Inlägg av alexanderson »

SvenW skrev: 26 november 2023, 17:06:09 NMR är en alternativ metod att söka järnföremål.
Man precisionsmäter det jordmagnetiska fältet, som störs av järnföremål.

Bygg gärna en NMR och berätta för oss om de olika problem som du möter.
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Metalldetektor

Inlägg av SvenW »

Det finns en del i den här tråden:

viewtopic.php?t=70324&start=45

Vad gäller metalldetektering har jag ingen erfarenhet,
men jag har läst att metoden används.


Fluxgate vs NMR:
I samband med experimenten i tråden ovan provade jag även fluxgatemagnetometrar.
De mäter en fältkomponent till skillnad från NMR som mäter fältets belopp.
En variant var att sätta en liten mekaniskt vibrerande spole i glappet mellan två
ferritstavar. Det blev lägre brus.
Känsligheten är ganska lika, men fluxgate har lite större volym.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Metalldetektor

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har en stor pulsdetektor dyr och av bra kvalitet men den är rent ut sagt helt jädra värdelös för det jag gör då den i princip bara kan hitta ädelmetaller järn och stål har den per automatik bara läge "av" för, svs P, no P, vilket gör att den "hänger sig" i ett fast läge om man går på järn. 99,9% av allt jag är intresserad av att hitta är just gamla rostiga järnföremål (som spik och skit)... Till det blir den bara en stor, klumpig pinpointer.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26150
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Metalldetektor

Inlägg av Icecap »

Jag är fullt medveten om att undergrunden kan ha ämnen/kombinationer som påverkar.

Men drar jag en spole över något intressant blir det ett avgränsat signal medan geologi oftast är graduerat över ett område.

Och jag ser inte nyttan - för min del - i att mäta den lokala magnetism av geologisk natur.
Skriv svar