Elmotor 12v stendöd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Wester »

Tjena! Elmotorn som ska mata tråd på min svets vill inte alls göra sitt jobb. Har skruvat loss och plockat isär och mätt efter förmåga men känner att nu är det dags att kalla på förstärkning.

När höljet är av (bild 1) och strömmen slås på så mäter jag kring 12v på ingående ström.

I höljet (bild 2) sitter ett par magneter som mer än gärna vill suga åt sig cylindern som sitter runt lindningarna. Men det torde vara precis som det ska tänker jg

När sedan locket är monterat (ingen bild) så händer något märkvärdigt, då får jag nämligen ingen spänning alls när jag mäter på de ingående anslutningarna.

Så gott folk, hur bör jag göra nu?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Icecap »

12V är i grunden bara en spänning. Om du mätar 12V utan belastning betyder inget.

Om motorn inte har total kortslutning kan det mycket väl vara att driftströmmen inte är hög nog, alltså från "avsändaren".

Testa att ta en 12V glödlampa på 20+W o koppla in istället för motorn, om den lyser lär du ha ström till att motorn iaf. ska rycka lite på sig.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av hummel »

Är kolen hela, kan dom röra sig i kolhållarna? Om du kontrollerar att kablarna verkligen ger spänning fram till kolen. verkar det ok
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Wester »

Icecap skrev: 24 november 2023, 22:37:57 12V är i grunden bara en spänning. Om du mätar 12V utan belastning betyder inget.

Om motorn inte har total kortslutning kan det mycket väl vara att driftströmmen inte är hög nog, alltså från "avsändaren".

Testa att ta en 12V glödlampa på 20+W o koppla in istället för motorn, om den lyser lär du ha ström till att motorn iaf. ska rycka lite på sig.
Men borde jag inte få 12v som inkommande ström även om strömstyrkan är för låg för att driva motorn? Som det är nu får jag ingen spänning överhuvudtaget när dom är kopplade till motorn, men 12v när dom är avkopplade. Ska kolla med glödlampa iaf!
hummel skrev: 25 november 2023, 10:07:12 Är kolen hela, kan dom röra sig i kolhållarna? Om du kontrollerar att kablarna verkligen ger spänning fram till kolen. verkar det ok
Kolen är hela och kan röra sig i hållarna. Men problemet är ju att jag inte får någon spänning när jag kopplar in kablarna till motorn. Inte ens när jag mäter på precis samma ställe som är spänningssatt när kablarna är lösa, direkt dom är kopplade till motorn försvinner spänningen.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av hummel »

Testa då att ”ringa” sladdarna, från ena änden av kabeln till att mäta på kolen. Har du kontakt där?
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Wester »

Icecap skrev: 24 november 2023, 22:37:57 12V är i grunden bara en spänning. Om du mätar 12V utan belastning betyder inget.

Om motorn inte har total kortslutning kan det mycket väl vara att driftströmmen inte är hög nog, alltså från "avsändaren".

Testa att ta en 12V glödlampa på 20+W o koppla in istället för motorn, om den lyser lär du ha ström till att motorn iaf. ska rycka lite på sig.
Dra på trissor! Ingen lampa vill lysa när jag kopplar in den i svetsen, men elmotorn snurrar på fint när jag kopplar den till ett 12v batteri ^^ så av någon anledning har jag spänning i strömkablarna men i princip ingen ström. Då är ju bara frågan, vad i hela fruden beror det på?! :humm:

Svetsen är en spinarc tillverkad av svetsprodukter i norrland ab någon gång på tidig stenålder, så att hitta något elschema för den känns som en omöjlig uppgift. Däremot är kretskortet synligt och man kan hyfsat tydligt se ovanifrån hur det är kopplat. Är tyvärr hopplöst okunnig på att felsöka kretskort, är det någon som utifrån bilden kan bidra med en kvalificerad gissning på vad felet skulle kunna vara?
IMG_20231127_100621.jpg
IMG20231127100917.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Icecap »

Jag gissar på att det finns en transistor som styr strömmen o att den har allvarliga mentala problemer. Du får följa ledningar från motorn o se var de kopplas in.
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Wester »

Icecap skrev: 27 november 2023, 10:16:11 Jag gissar på att det finns en transistor som styr strömmen o att den har allvarliga mentala problemer. Du får följa ledningar från motorn o se var de kopplas in.
Det verkar faktiskt vara en transistor som ser lite suspekt ut, särskilt kring lödningarna. Då är nästa fråga, hur vet jag vilken transistor jag bör ersätta den med? Det enda som står på den är SC14303 och det hittar jag ingen info med hjälp av :/
IMG20231127120628.jpg
IMG20231127120736.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Danny »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26149
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Icecap »

Den ser ut att ha varit bytt tidigare - av någon brutal.
Och det fungerar bra att styra motorn med en tyristor så jag gissar på att det är boven.

Om du bytar till en som tål mer ström och spänning kan det nog inte skada...
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Wester »

Icecap skrev: 27 november 2023, 17:52:58 Den ser ut att ha varit bytt tidigare - av någon brutal.
Och det fungerar bra att styra motorn med en tyristor så jag gissar på att det är boven.

Om du bytar till en som tål mer ström och spänning kan det nog inte skada...
Du har inte lust att skicka en länk till en som skulle passa? :vissla: Läser specsheetet som postats men det är för mig två sidor grekcypriotiska. Eller jag förstår ju i princip vad som står där men känns vldigt svårt att veta vilka värden som behöver stämma överens och vilka som är mer flexbara :humm:
Wester
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 februari 2012, 18:31:38
Ort: Umeå

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Wester »

Inga tips? :humm:
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av Danny »

MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av MiaM »

Har inte orkat försöka följa banorna på bilden av kortet - motorn kanske går till denna halvledare.

Men allmänt så är de två halvgenomskinligt vita sakerna antagligen reläer. Vet inte hur en svets brukar vara gjord men det låter väl sannolikt att ett slår av/på strömmen till tråden och den andra slår av/på trådmatningsmotorn. Kanske?

(Det lär iofs finnas svetsar där tråden alltid är strömförande och knappen i handtaget enbart styr matningen. Lär väl vara nåt som förekom(mer) på billigaste budgetgrejerna)
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Elmotor 12v stendöd

Inlägg av LeCanard »

den som försökt sig på att klippa komponentbenen på det där kortet borde tas i örat !
Skriv svar