Skrivare Konica Minolta Magicolor 2300W strular

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Skrivare Konica Minolta Magicolor 2300W strular

Inlägg av YD1150 »

Har fått en Konica Minolta Magicolor 2300W färglaserskrivare som ger felmeddelande:

Service Call: 14H

Som är typ: Second transfer pressure roller som det är något fel på, har sökt på nätet om tänkbara felkällor.
Man kan kontrollera att läsgaffel ger signal samt att en
dragmagnet / solenoid rör sig obehindrat då den hade små kuddar av skumgummi som med tiden har "degraderats" blivit kladdig som gör att det klibbar ihop.
Och det hade hänt men tyvärr ingen förbättring.

Fick med nya tonerkassetter som har kostat 3000:-

Vore bra att kunna skriva ut OH film igen. :)

Någon som har någon ledtråd vad man kan fortsätta med.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skrivare Konica Minolta Magicolor 2300W strular

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade en sådan skrivare för längesedan som bytte ägare här på forumet 2014, det kanske rentav är samma? :D

I varje fall är det många sådana kuddar i skrivaren, har du kollat så det inte är flera som behöver bytas och påverkar denna funktion eller om det sitter klet på andra rörliga delar?
En smörjning kan nog också vara dags.

Om du lägger spänning på solenoid PC7 manuellt, blir det utslag på givaren SL2 då? (med alla delar på plats)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30023
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Skrivare Konica Minolta Magicolor 2300W strular

Inlägg av MadModder »

Min gav inga felmeddelanden och skrynklade ihop papper. Det lyckades jag lösa: viewtopic.php?t=78247
Men då det inte finns några nya drivrutiner tröttnade jag efter ett tag på att använda Virtualbox med Win XP på för att skriva ut och kastade ut Minoltan till förmån för en ny HP color laserjet.
Skriv svar