val av lager till svarvbygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Arne1234
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 november 2023, 11:57:11

val av lager till svarvbygge

Inlägg av Arne1234 »

Jag tänkte bygga en metallsvarv och har det mesta klart för mig men lagringen av spindeln är en djungel.

Planen är överlag överdimensionering av allt

Tanken är att ha en spindelgenomgång på 42mm
Ytterdiameter på axel 70mm
Effekt på motor: Det som krävs
höjd på spindeln lite ospecat men väljer det som passar övriga mått.

Enklast vore att köpa flänslagerhus med lämpliga lager men hittar inget vettigt här.

Alternativet är att göra egna lagerfästen (har tillgång till svarv och fräs av hög kvalite) och antingen fräsa in dom i en tjock stålplatta i fram och bakkant som alltså håller uppe allt eller göra ett lagerhus som man skruvar på fram och bakplattan


Spontant 1st koniskt lager i främre delen och ett, snäppet mindre i bakre infräst i stålplattorna. OM det nu räcker

Men vilka lager? överdimensionerar gärna. https://www.kullagret.com/product/32014 ... t-rullager

kostar ju ynka 650kr stryck så ja kan gott tänka mig att dubbla eller trippla den kostnaden om det är nödvändigt.

Kan även noteras att jag har experter som kommmer granska konstruktionen i slutändan men ja vill ju gärna göra en bra första giss.
Senast redigerad av Arne1234 10 november 2023, 12:31:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av tecno »

Svarv för trä?
Arne1234
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 november 2023, 11:57:11

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av Arne1234 »

Nej metall så lite mer kompicerat :)

ett vinkelkontaktullager i framkant och ett radiallager i bakkant är ett annat förslag jag sprungit på förövrigt.

https://www.kullagret.com/product/7214- ... er-enradig
Arne1234
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 november 2023, 11:57:11

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av Arne1234 »

svarar delvis på min egna fråga. källa till figuren är SKF så det får väll anses trovärdigt och bra
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av SeniorLemuren »

Skall du bygga den som prototyp för något du tänker sälja, eller bara använda för eget bruk?

Om du behöver en metallsvarv för eget bruk så kan jag med lång erfarenhet informera dig om att du får en avsevärt mycket bättre svarv om du köper en begagnad svarv av ett någorlunda känt fabrikat till en betydligt mindre kostnad än om du bygger själv.

Alldeles oavsett om du är en bra konstruktör så kan du inte bygga en svarv som konkurrerar med en riktig fabrik byggd svarv oavsett om du har "experter" som granskar. Jag menar, du vet ju inte ens vilken typ av lagring på spindeln du skall välja. det är väl ett av de mest enkla problemen.

Vill du ha en svarv att svarva med. Köp en begagnad, (eller ny om inte pengar spelar roll). I dag är marknaden på bra begagnade maskiner översvämmad Vill du kasta bort arbete och pengar för att du tycker det är roligt att bygga saker så bygg för all del. Det är alltid roligt att bevisa att man kan själv.

Jag bygger själv gärna mina CNC-fräsar själv eftersom de blir billigare än de färdiga produkter som finns. Skillnaden är att de fräsar jag byggt skall enbart fräsa trä eller i bästa fall lite enkla aluminiumjobb. Att bygga en Svarv eller fräs för metall (stål) kräver avsevärt mycket mer kunskap så där är det bättre och billigare att köpa en färdig maskin.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av H.O »

Som kontrast till SKF-lösningen så har min svarv (700mm dubbavstånd, 160mm chuck, 38mm genomgång, 48mm axeldiamter 1600rpm max) lösningen du först är inne på - ett koniskt rullager i vardera änden av spindelaxeln, avstånd ca170mm. En KM-mutter sätter förspänningen. Inga konstigheter.

På en större maskin är lösningen kanske än annan men koniska rullager är ganska stadiga prylar.

Vid långa axlar kan det bli problem med ovanstående lösning pga av termisk utvidgning och då kanske man får sätta de båda främre lagrena närmre varandra och stödja upp bakre änden med exempelvis ett spårkullager.

Lösningen med ETT VK-lager i framänden och spårkullager i bakänden tror jag dock inte på. Då får spårkullagret ta axiell last i svarvens Z+ riktning vilket i och för sig inte är så vanligt på en svarv men förekommer absolut.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av säter »

Jag har har koniska rullager på ett par fräsmaskiner.
Det vill gärna gå varmt vid högre varvtal.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av säter »

Arne1234 skrev: 10 november 2023, 13:55:51 svarar delvis på min egna fråga. källa till figuren är SKF så det får väll anses trovärdigt och bra
Jag har nästan samma lösning på min NC-svarv.
Skillnaden är att jag har ett renodlat axialkullager.
Arne1234
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 november 2023, 11:57:11

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av Arne1234 »

jaja det är åsikter när man ska bygga något som givetvis är komplicerat och svårt... det är ju det som är hela grejjen, är ju en hobby att bygga svåra grejjer

Jag bygger inget förrän jag har stenkoll på allt och jag har det på ganska mycket men nu kom jag till spindeln och lagrringen som med den förkunskap jag har är knepigast. Eller kanske inte,,, alla alternativ är kanske good enough men jag har lite svårt att bedömma det själv.

Kostnadsmässigt så har jag i princip allt "gratis" förutom axel, lager och chuck så dyr kommer den inte bli. gisssar att ja får nån som fixar axeln så....
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av säter »

Vilket maxvarvtal har du tänkt för spindeln?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av tecno »

och hur stor chuck?
tkgb
Inlägg: 185
Blev medlem: 30 november 2009, 20:21:23
Ort: Falkenberg

Re: val av lager till svarvbygge

Inlägg av tkgb »

När jag läste detta kom jag att tänka på en svarvchuck jag sålde för ett par år sedan :)
Chucken hade suttit på en ganska stor Profila ryssvarv och vägde typ 75 kg.

När killen som köpt den kom och skulle hämta den, så frågade jag han vad det var för svarv han hade.
Då sa han att han höll på att bygga om en träsvarv till metallsvarv :humm:
Jaha sa jag, du tror inta att denna chucken blir lite väl tung för din trä metallsvarv?

Nä då sa han, den blir lagom + att han brukar lyckas med dom projekt han börjar på.
Vad bra tänkte jag då, hoppas han överlevde provstarten :tumupp:

Obs denna anekdoten är inget kritik mot trådskaparens eventuella svarvbygge.
Man kan säkert bygga en bra svarv.
En cnc-svarv med linjärskenor kan nog vara vettigt om man vill bygga något eget.
Men att bygga en manuell svarv det tror jag inte är någon särskilt bra ide.
Skriv svar