Skrivarval

Allt som rör 3D-skrivare.
j.barkstrom
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 november 2023, 06:27:01
Ort: Göteborg

Skrivarval

Inlägg av j.barkstrom »

Hej
Som ny på forumet och efter att ha läst en del inlägg, fascinerats av utvecklingen de senaste åren och nu funderar på min första skrivare har jag kanske inte helt oväntat några frågor som jag hoppas någon kan ge mig svar på.
PS. Jag har inget som helst intresse av att ”börja med en liten” och sen byta upp mig.

Skrivarna jag tittar på är tre alternativ: CR-M4, K1 Max samt outsidern Sermoon D3 Pro.
  • CR-M4:an är I mina ögon intressant på grund av den stora bädden, men jag vet inte om den är bättre jämfört med CR-10 Max som jag har uppfattat som föregångaren (CR-10 kom väl 2021 om jag inte läst fel).
    Har någon information om skillnaden dem emellan, och stämmer det förresten att CR-M4 inte kan printa HIPS och Metall? På spec:en står inte metall listad vad jag kan se, men det kanske faller under PLA?
  • K1 Max är förstås ett alternativ om än med mindre bädd, fast boxad vilket torde resultera i lägre ljudnivå och enklare att hålla temperaturen vid utskrift.
  • Sen har vi storebror Sermoon D3 Pro som också är inbyggd. Helt annan prisklass naturligtvis men med två hot-ends fast också mindre bädd. Är två hot-ends värt priset för en Sermoon?
Finns här någon som har erfarenhet av dessa och kan råda mig?
Tacksam för tips och information om vad som kan bli en stötesten vid ett val.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skrivarval

Inlägg av Gimbal »

Jag har bara haft ett par skrivare men jag vill ändå påstå att den bästa konstruktionen är den där bädden lugnt och försiktigt sänker sig ner istället för att fara fram och tillbaka. Så har man plats och pengar för en sådan modell så så kan man direkt stryka alla andra modeller. imho.
j.barkstrom
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 november 2023, 06:27:01
Ort: Göteborg

Re: Skrivarval

Inlägg av j.barkstrom »

Aha, jag förstår. Jag får kolla på en 3040 kanske men de var så tunga (60 kg netto och 100 kg fraktvikt; vet inte om jag kan få upp den på andra våningen :!: ).
Bambus X1 är väl ett alternativ men med deras säkerhetsmissar så... :?
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Skrivarval

Inlägg av puttiplatt »

Blev nyfiken, vilka säkerhetsmissar tänker du på?
Ha det bra
Puttiplatt
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Skrivarval

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skrivarval

Inlägg av Gimbal »

Moln, usch. :nene: inte jag inte.
Hursomhelst, jag skulle nog sikta på en bambu maskin om jag skulle köpa en ny nu.
j.barkstrom
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 november 2023, 06:27:01
Ort: Göteborg

Re: Skrivarval

Inlägg av j.barkstrom »

Farbrorvattenmelon har rätt och sånt gör mig lite tveksam till att köpa en, även om man kan lösa det genom att köra utan internet
Men då förlorar man ju en del av funktionaliteten.
kode
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 maj 2011, 14:06:52
Ort: Linköping

Re: Skrivarval

Inlägg av kode »

Beroende på kan det ju kanske vara ett alternativ att bygga själv, typ en Ratrig V-core eller Voron?
j.barkstrom
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 november 2023, 06:27:01
Ort: Göteborg

Re: Skrivarval

Inlägg av j.barkstrom »

Hm, RatRig:en verkar riktigt rolig. Jag får kolla mer på spec:en och kanske några videor från YouTube.
Tack för tipset.
Skriv svar