Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

SM4ETX
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 mars 2023, 17:56:54

Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av SM4ETX »

Var kan man få detta reparerat?
eller
Har någon erfarenhet av nytt oscilloscop?
Hur är Siglent som Electrokit säljer att använda?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av TomasL »

Du kan knappast hitta någon som är villig att reparera det för pengar du är villig att betala.
Det är sånt man får göra själv.
Problemet är att justera in det efter reparationen, då man behöver en del obskyra instrument, vilka är rätt svåra att få tag på.

Beträffande köpa nytt, vilka är dina behov?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av H.O »

Jag tror inte heller du hittar nån som är beredd att lägga ner tid för vad som är rimligt att betala (om du inte hittar nån Youtuber som gör det on camera).

Vad är det för fel på det, hur beter det sig?
Ett vanligt fel, beroende på årsmodell, är att de ytmonterade elektrolyterna på A5-kortet läcker och fräter sönder mönsterkortet - inte kul.

Det finns service-manual med all info du kan tänka dig (exemplaret jag har är på 522 sidor) så information finns (till skillnad mot moderna maskiner) men reservdelar är svårare. Flertalet kretsar är Tek-hybrider och mer eller mindre unobtanium om man inte har en donator. Det har gjorts försök att skapa ersättare för U800 och U400 (tror jag) med viss framgång.

När det gäller eventuell justering efter reparation så beror det ju HELT på vad felet var... Om en Rifa-konding i nätdelen har exploderat så säkringen gått eller en spänningsregulator gett upp så det saknas +5V så lär det knappast behövas kalibrering/justering. Men om U400 är trasig och byts ut så är utgången sannolikt en annan.

Angående nya skop så håller jag, för ovanlighets skull med Tomas, första steget är att definiera lite krav och en ungefärlig prisram.
Siglent (precis som de flesta), tillverkar många olika modeller. Vissa kostar <5.000:- medan andra kostar >100.000:- så frågan "Hur är Siglent" är kanske lite väl generell.

PS. Jag har ett 2465B till salu om du är intresserad.
SM4ETX
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 mars 2023, 17:56:54

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av SM4ETX »

Kanske enklare att köpa nytt.
200 Mhz behövs.
har ingen erfarenhet av modernare än det jag har.
Vad använder Ni för scop?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av Hobbyisten »

Du frågade om Siglent, jag har ett sånt 50 Mhz köpt på electrokit. Det har en (känd) bugg som krävde uppdatering av mjukvaran, men även efter det så återstår buggen, men då går det att hantera med vissa knapptryckningar. Det är rätt surt att ett oscilloskop som kostar 2.5k -3.5k har fabrikationsfel. Siglent är ett kinesiskt märke tror jag.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av TomasL »

SM4ETX skrev: 6 november 2023, 22:12:53 Kanske enklare att köpa nytt.
200 Mhz behövs.
har ingen erfarenhet av modernare än det jag har.
Vad använder Ni för scop?
Ja, i detta fallet är det nog det, eller ett begagnat som fungerar. Dock äldre skop är just äldre skop, med sina brister och fördelar.
Själv har jag flera stycken 3 st Tek Mainframes, med olika pluggins, varav ett minnesskop. Mainframe'erna är specade till 60, 100 resp 1000 MHz, sedan har jag ett 4kan, 1000 MHz TEK 7000 DSO, samt ett Nicolette DSO.
Samtliga utom 7k-skopet är från 70-talet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17157
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av AndLi »

Hobbyisten skrev: 7 november 2023, 01:22:03 Du frågade om Siglent, jag har ett sånt 50 Mhz köpt på electrokit. Det har en (känd) bugg som krävde uppdatering av mjukvaran, men även efter det så återstår buggen, men då går det att hantera med vissa knapptryckningar. Det är rätt surt att ett oscilloskop som kostar 2.5k -3.5k har fabrikationsfel. Siglent är ett kinesiskt märke tror jag.
Vad är det för bug? Jag kör iof mycket med en dyrare variant men tycker de funkar bra...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av Hobbyisten »

AndLi skrev: 7 november 2023, 06:19:18
Hobbyisten skrev: 7 november 2023, 01:22:03 Du frågade om Siglent, jag har ett sånt 50 Mhz köpt på electrokit. Det har en (känd) bugg som krävde uppdatering av mjukvaran, men även efter det så återstår buggen, men då går det att hantera med vissa knapptryckningar. Det är rätt surt att ett oscilloskop som kostar 2.5k -3.5k har fabrikationsfel. Siglent är ett kinesiskt märke tror jag.
Vad är det för bug? Jag kör iof mycket med en dyrare variant men tycker de funkar bra...
Den kan "frysa" vid bootning, men då trycker man upprepade gånger på math-knappen så går den igång.
SM4ETX
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 mars 2023, 17:56:54

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av SM4ETX »

Har någon varit i kontakt med Electrokit ang. bugg på Siglent scop? Det borde kunna fixas inom garantitiden.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av Henry »

Det där verkade vara 3 år gamla grejer, är inte det fixat vid detta laget?

Vi har bla påkostade Siglent på jobbet, men förstås helt andra märken för top notch grejer och då förstås också helt andra priser men har inte haft några problem alls. Har själv en Siglent spektrumanalysator och Siglent oscilloskop och samam där inga problem, tycker det är väldigt bra instrument för väldigt bra summor och som ser bra ut med och har en bra knapp layout.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Oscilloscop Tektronix 2465 Reparation

Inlägg av Pedalosaurus »

Om du bor inom ”rimligt” avstånd från Göteborg så besök ETA-auktionen på Chalmers lördagen den 2:a december. De brukar auktionera ut et antal oscilloskop varje år. Ibland till riktiga fyndpriser!
Du kan läsa mer här om auktionen: https://eta.chalmers.se/auction/
Skriv svar