Någon som testat PIC Kit3 klon?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Någon som testat PIC Kit3 klon?

Inlägg av Kaggen »

Hej!

Är det någon som testat någon Pickit 3 klon och som vet om den funkar från MPLAB X och Mplab X IPE?

Jag köpte för något år sedan en dsPIC33FJ32GP104. Tänkte använda den nu och efter lite strul så visade det sig att Pickit 2 som jag har inte stödjer den. Jag lyckades tydligen köpa en av dom få dsPIC33 controllers som inte stöds av Pickit 2.

Eftersom jag mer gått över till ARM/ESP32 så vill jag inte slänga ut 1600kr på en Pickit 4 (som också snart är end of life). Men några hundralappar på en Pickit 3 klon skulle funka. Frågan är om klonerna fungerar hyffsat med Mplab? Det verkar som det fristående programmet (Pickit 3 standalone programvaran) inte heller stödjer den dsPIC33 som jag har, utan man måste programmera den via Mplab X (om jag förstått det rätt).

Det som är lite märkligt är att i databladet för dsPIC33FJ32GP104 står det både Pickit 2 och 3 som möjliga programmerare, men kollar man i readme filen som följer med Pickit 2 mjukvaran finns den inte med. jag tänkte först att jag kopplat fel, men jag kan läsa ID där det står "Unsupported part (ID=0A03), och det IDt stämmer överens med den modell jag har. Så det verkar iaf som den kan läsa data från kretsen.

Tips emottages tacksamt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Någon som testat PIC Kit3 klon?

Inlägg av Glenn »

Jag har en pickit3-klon, och den har fungerat det lilla jag använt den, dock mest till pickit-mjukvaran.

Vad jag förstår är det en exakt kopia av hårdvaran och med microchips egen mjukvara i, så det borde vara identisk kompatiblitet.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1107
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Någon som testat PIC Kit3 klon?

Inlägg av ecenier »

Jag har en pickit 3-klon som jag använt med IPE för att flasha en dsPIC33EP256 utan problem.
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Re: Någon som testat PIC Kit3 klon?

Inlägg av Kaggen »

Tackar för infon!

Som slutkläm på denna tråd så kan jag nämna att jag slog jag till på en fulversion av PicKit 3.5. Kanske var lite onödigt med just 3.5, men den funkar utmärkt med dsPIC33FJ32GP104 och MPlab X IPE iaf.

Det är sällan man känner sig så nöjd av att titta på en blinkande lysdiod. :D
Skriv svar