Starkaste H8 H9 H11

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av KristoferV »

Tjenamors

Någon som har erfarenhet av LED billampor?

Jag har en Golf 2019 med halogen lampor, H7 i halvljus och H9 i helljus.

Till Helljuset skulle jag vilja ha det starkaste på marknaden men det finns en uppsjö av lampor.

Philips ultinon verkar bra med sina top contact chip men max 16W
Osram LEDdriving max 18W

Sen har vi xenonkungens Genesis på 40W
Eller luxtar premium på hela 52W

Någon som sett eller provat någon av dessa?

Ultinon är nog bra till halvljus pga mindre chip som ger skarpare ljusbild.
Men till helljus behöver det inte vara snygg ljusbild, bara vräka ur sig ljus helt enkelt.

/Kristofer
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av Glenn »

Det finns inga LED-lampor du lagligen kan montera i ditt halvljus, egentligen inte i helljus heller men där kommer varken bilprovningen eller polisen bry sig.

Har dålig koll på vilka som är bäst för helljus just nu, men lumenangivelser får man ta med en etxremt stor nya salt.

Jag köpte H7-LED, iofs av "noname" fabrikat men dom skulle vara hög kvalitet (ja just det..) och dom var märkbart sämre än halogen, typ 30% sämre enligt min luxmätare på 10m håll om jag minns rätt.

Dessutom passade dessa lampor bara i halvljuset eftersom dom ahde en drivdel med fläkt som var för stor för att få plats vid helljuslyktorna (där jag egentligen tänkte montera dom, men struntade i dom då halogen var bättre..)

Slutade med att jag köpte bosch halogenlampor som hade fått bra i nåt test, typ tredje starkast och näst bäst hållbarhet..
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av KristoferV »

Glenn skrev:Det finns inga LED-lampor du lagligen kan montera i ditt halvljus, egentligen inte i helljus heller men där kommer varken bilprovningen eller polisen bry sig.

Har dålig koll på vilka som är bäst för helljus just nu, men lumenangivelser får man ta med en etxremt stor nya salt.

Jag köpte H7-LED, iofs av "noname" fabrikat men dom skulle vara hög kvalitet (ja just det..) och dom var märkbart sämre än halogen, typ 30% sämre enligt min luxmätare på 10m håll om jag minns rätt.

Dessutom passade dessa lampor bara i halvljuset eftersom dom ahde en drivdel med fläkt som var för stor för att få plats vid helljuslyktorna (där jag egentligen tänkte montera dom, men struntade i dom då halogen var bättre..)

Slutade med att jag köpte bosch halogenlampor som hade fått bra i nåt test, typ tredje starkast och näst bäst hållbarhet..
Ok

Just lagligheten skiter jag i i helljusen, dem ska helst inte vara E märkta då dem är lagliga och klena.

Halvljuset behöver inte vara svinstarkt, där vill jag bara ha ett vitt ljus med bra ljusbild
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av FormerMazda »

I halvljuset sätter du inget annat än den lamptyp som reflektorn är godkänd för. Allt annat bländar mer eller mindre. Och du vill inte vara en sån som åker runt och bländar.
Önskar du vitare ljus så finns det i halogen också, brukar ha en blå glaskropp.
Typ dessa: Länk

Ljuset med en märkeslampa brukar dessutom bli bättre.

I helljuset så beror det på lyktan.
I min gamla 9-5a som hade typ klassisk reflektor och halogen så blev det helt fantastiskt med en xenonkonvertering. Lös som på dagen!
Men i nya(re) 9-5an som har projektor så blev det klippt värdelöst med xenon. Så där satte jag osram nightbreaker istället och det är helt ok helljus med dom.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av MiaM »

Sidospår: kanske behöver förtydliga att godkänd lär avse vad som lagligt får användas. Åtminstone för H4-ljusarmaturer så kan man på en del större armaturer direkt stoppa i en 80/100W-lampa medan på mindre armaturer kan man inte göra det. Med andra ord är 80/100 "godkänt" av tillverkaren, men inte godkänt enligt reglerna för vägtrafik.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av Glenn »

Vilka tillverkare godkänner "rallylampor" menar du ?

Men dom är som sagt inte E-märkta heller.

När jag i forntiden jobbade på en firma som bland annat sålde billampor så kom det ibland in finnar och köpte "rallylampor", och dom brukade säga att "sådana här är förbjudna i finland"
varvid vi svarade att dom får inte användas på vägen här heller och fick svaret "Nej, men i finland får dom inte ens säljas" :)

..Detta var innan EU-inträde för både sverige och finland dock.
KristoferV
Inlägg: 151
Blev medlem: 10 september 2013, 21:33:43

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av KristoferV »

Är ni alla Poliser?

Jag bor i slutet av världen och här är det skitmörkt så jag skiter i om lamporna är lagliga eller inte eller om mina framlyktor smälter.

Undrade mest om det fanns bilfolk här som testat någon av LED lamporna.
ConnyK
Inlägg: 188
Blev medlem: 26 januari 2009, 18:21:10

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av ConnyK »

De LED extraljusramp jag har på bilen drar en bråkdel av vad de angav för Wattantal (jag mätte strömförbrukningen).
Misstänker att de menar att ljuset motsvarar halogen med angivet Wattantal men det stod ingenstans att det var så de menade (jag är väldigt nöjd med dom).

Jag vet inte hur det är med LED Hx lampor men det blir ju lite svårt om en anger hur mycket de drar och en annan vad det motsvarar i halogen
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av Hobbyisten »

Tror du inte att det är antalet watt på gamla vanliga glödlampor man refererar till ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av danei »

Kristoffers språk och inställning ger ju inte direkt ett seriöst intryck. Men jag la i alla fall 5min på google.

Det tycks som att dessa hög effekts lampor faktiskt lyser mer än en vanlig 55W halogen ochvdrar så mycket som de skriver. Men skillnaden är inte i närheten av så stor som man är van vid att man får när man byter till LED. 52W lampan tycks vara byggd för att dra mycket ström för att lura glödtrådsvakter. Den lyser inte mer än 40W lampan.

Då förutsätter jag att uppgiven ljusmängd är korrekt.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av E Kafeman »

KristoferV skrev: 26 oktober 2023, 19:51:11 Är ni alla Poliser?

Jag bor i slutet av världen och här är det skitmörkt så jag skiter i om lamporna är lagliga eller inte eller om mina framlyktor smälter.

Undrade mest om det fanns bilfolk här som testat någon av LED lamporna.
Poliser är det nog inte men däremot finns de som uppenbarligen har mer kunnande om bilkörning i mörker och då mött avarter som inte är så klipska på bilkörning eller hur man ger bilen bra ljus.
Du verkar tappat bort sådant eller är ny på bilkörning men vill visa hur tuff du tror du är.
Den enda gång man man kan skita i hur egna framlyktor fungerar är när man är totalt isolerad från övrig trafikanter, bilar såväl som cyklister och gående. Jag vet en ö där det bara finns en enda bil men i princip alla öar som är befolkade med mer än en person, så är den andra personen en möjlig medtrafikant som man visar den hänsyn som man väntar att få tillbaka när man möts, även om den personen saknar bil och bara kryper på alla fyra.

Alla trafikanter, om de så bara träffar på dej en gång vartannat år i mörkret är alla beroende av att ditt billjus fungerar på ett sätt som inte skapar bekymmer för andra. Det borde även du kunna inse.
Med det sagt, bästa sättet för dej att se bra även vid mörkerkörning och fortfarande inte vara en usel förare eller dödlig risk för andra är att lära sej att t.ex. matt-smälta reflektorer inte ger så bra ljusutbyte. En mindre smältande ljuskälla med välfungerande optik kommer säkert ge dej bättre ljus.

Jag till skillnad från dej räknar mej till bilfolk med vana av mycket långa körsträckor i väder och vind då jag ofta har långt till skiftande arbetsplatser och har god tävlingserfarenhet inom rally.
Att du inte kan räknas till omdömesgillt eller kunnigt bilfolk i detta avseende är rätt uppenbart om du tycker andra ska skita i dina framlyktors funktion, men ansträng dej skaffa kunnande och förstå vikten av hänsyn och samarbete i trafiken så lär du dej med tiden.

quote=KristoferV post_id=1775325 time=1698342671 user_id=15524]
Men till helljus behöver det inte vara snygg ljusbild, bara vräka ur sig ljus helt enkelt.
[/quote]

Ja det skulle nog vara ett riktigt uselt helljus vet alla som har vana av att köra i mörkret. Har du verkligen ingen körvana alls eller har du bara inte tänkt på hur ljusbilden ger dina ögons begränsningar bästa förutsättningarna? Tvärs om så ett bra ljusutbyte kräver att man främst belyser det man har nytta av att se.
Säj att du lyser upp ett föremål med riktigt starka framljus. Ett vitt hus syns bra i 3 lux belysning på 1 km avstånd. Det är möjligt med riktigt bra extraljus. Men om du dessutom slår på bilens halvljus som då ger dej en totalt oönskad ljusbild så ser du inte längre huset. Ögat blir utbländat av ditt halvljus som ger mer ljus på närmare håll.

En tråkig egenskap med ljus från vanliga lampor är att ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet. Ljuset blir en begränsad tillgång som man måste hushålla med till att lysa i rätt riktning för att få mesta utbyte. Med dålig optik blir marken framför bilen för mycket upplyst så att det inte går se på längre avstånd.
"Bara vräka ur sej ljus" är total fullständigt odugligt vilken alla vet som kan något om bilar och mörkerkörning. Varför skulle du vilja ha ett sådant ljus?
danei skrev: 26 oktober 2023, 22:09:38 52W lampan tycks vara byggd för att dra mycket ström för att lura glödtrådsvakter. Den lyser inte mer än 40W lampan.
Då förutsätter jag att uppgiven ljusmängd är korrekt.
Nej lysdioden drar aldrig några 50W och har inga inbyggda finesser för detta då det skulle förvärra kylningsproblematiken.
Somliga drivdon till Xenon och LED innehåller yttre motståndslast som ska lura glödtrådsvakten. Det brukar vara vanliga effektmotstånd på 6 Ohm (24W förlusteffekt vid 12V) för att ge minst 50W last även med led eller xenonlampor.
Exempel
FormerMazda skrev: 26 oktober 2023, 11:17:30 I min gamla 9-5a som hade typ klassisk reflektor och halogen så blev det helt fantastiskt med en xenonkonvertering. Lös som på dagen!
Men i nya(re) 9-5an som har projektor så blev det klippt värdelöst med xenon. Så där satte jag osram nightbreaker istället och det är helt ok helljus med dom.
Observera att det är olika annan typ av xenon-lampor till projektionslampor då lampan är orienterad på olika håll. Rätt val och de lyser i "rätt" riktning.
Glenn skrev: 26 oktober 2023, 10:29:17 Det finns inga LED-lampor du lagligen kan montera i ditt halvljus
Det finns LED lampor som kan ersätta Halogenlampor helt lagligt.
Exempel: https://www.osram.se/am/night-breaker-led.jsp
KristoferV skrev: 26 oktober 2023, 09:56:08 Sen har vi xenonkungens Genesis på 40W
Eller luxtar premium på hela 52W
När H4 LED-ljus anges till 50W är det alltid felangivelse, oftast med referens till relativ ljusstyrka för en halogenlampa med den effekten.
Ytterligt få LED-ljus har effekt över 20W då man helt enkelt inte annars löser värmeavledningen alternativt skapar kortlivade lysdioder.

Starkast lysande halogenlampan H4 ligger på ca 150W, dvs ca 3 ggr mer än vanlig standard H4. Då ljusupplevelsen är logaritmisk så är upplevda skillnaden inte så stor.
Dessa på 150W är/var främst för tävlingsbruk i rally och var lampor med påtagligt kort livslängd. De gick på lite övertemperatur så att säga.
Det finns t.ex. 12Volts halogenlampor på 250W vars sockel kan konverteras till bilbruk. De är avsedda för projektorer men har en glödtråds-utformning som gör den svår att få till att ge användbar ljusbild i ett extraljus.
Exempel på lampa


100 W halogenlampor säljs över disk på många ställen och ja de ger mer lumen än märkeslampor på 65W om de inte är helt kasst konstruerade.
Färgade glas som vissa "de lux lampor" har är färgfilter som inte ökar ljussutbytet men kan göra att man upplever bättre mörkerseende genom att öka relativa mängden blått ljus.
Ögat maximala ljuskänslighet är dock nära solens spektra med max kring varmgult/grönt så det är ljus med de färgerna som ger mest utbyte men samtidigt, ju mer man pressar glödlamporna till att brinna varmt, ju blåare blir ljuset.

För att se bra på avstånd i bilmörkret är det viktigt att ljuset är i gott skick. Kan tyckas självklart men observera ytterligt väl, helljus i gott skick är ofta den minst viktiga faktorn att modifiera.
I rally-sammanhang finns hannu-knappen som man tar till för att se extra bra i mörkret. Det är en knapp som släcker all instrumentbelysning. Inom flyg har man en liknande funktion men där endast röd instrumentbelysning förblir tänd för att inte störa mörkerseendet på andra ljusvåglängder.

På halvmoderna bilar skapade man medvetet ett sämre helljus på detta sättet. Det gjordes för att lösa det tekniska problemet att helljuset förbättrades med xenon urladdningslampor vilka tar en sekund på sej att tändas till full styrka. För att det inte ska bli helt mörkt ett ögonblick när man växlar till helljus låter man halvljuset vara tänt även vid helljus.
Systemet fick även enklare bilars ljus ärva. På pappret gav det mer totalt helljus men eftersom det mesta av ljuset kom i närfältet så såg man mindre på avstånd med halvljuslampan tänd.

>Halvljuset gör att att det blir mycket ljus 10-20 meter framför bilen och även om helljuset lyser långt är det relativt försvagat av att halvljuset fortfarande lyser upp närfältet.
Det är normalt helt värdelöst om man kör i mörkret i 90km/t. Allt som händer 10-20m framför bilen är helt ointressant, det är för sent att reagera på i den farten. Det är passerad historia om man har normal reaktionsförmåga.

Bor man kring tätbefolkade områden och sällan kör i mörk glesbygd är helljusproblematiken rätt oväsentlig. Det blir oftast korta sträckor där man inte möter någon och måste blända ner till halvljus.
Är trafiken tillräckligt tät så ser man oftast bättre genom att inte använda helljuset korta ögonblick utan låta ögat bli mer välanpassat till samma lyse hela tiden. Ofta om man utnyttjar mötande bilars motljus så ser man lättare hinder i egen vägkant om man kör på halvljuset istället för helljuset, i synnerhet om man kan vägsträckningen.

Det finns ett antal färdiga koncept för bilar med extra dåligt fungerande helljus-utbyte.
Beror lite på utrustningsnivå men tror att TS bil i basversion är en av de bilar med fattiglösning där halvljuset normalt är tänt samtidigt med helljuset.
Byte av lamptyp och verklig växling mellan hel och halvljus ger bättre ljusupplevelse även för mötande bilar.
Kräver givetvis att man har koll på att man inte stoppar dit något med kass hel eller halvljusbild eller något som skapar ströljus uppåt och åt sidorna. Ströljus uppåt gör att regn och snöflingor bländar mera några meter framför bilen när de blir belysta stark på nära håll.

Förutom lagligheten, egna huvudets funktion är viktig. Bländar du andra framför dej kan de få så dålig sikt att de jinglar över på din väghalva. Anpassad ljusbild är bara en del av detta att använda huvudet. En annan delen är att kunna köra med omdöme att begripa att ju längre bort egna helljusen lyser, ju mer spritt det lyser, ju mer alert måste man vara på att kunna blända ner mycket tidigare för att ge mötande trafik chans att se i sitt egna halvljus. Riktigt kraftigt ljus och man får köra betydligt längre sträckor på halvljus för att inte vara ett problem för andra.

Om man antar att man bor någonstans i Norrlands inland på raka vägar utan möten och man ofta kör lite fort och där kanske vilt är största problemet, ja då kan även bilens helljusbild ge för nära ljusbild.
På dessa vägar ser man ibland de som tänkt ett steg extra och har två avbländningar, ett för att endast gå ner från extraljusens pencilbeam till helljus för att sista mötessträckan gå ner till halvljus.
Lastbilar har det ofta så men somliga lastbilar skulle behöva ett tredje avbländningssteg så att de kunde släcka 100+ dekorationslampor som lyser ialla riktningar.
På somlig modernare personbilar finns ett liknande system med flerstegs nedbländning och även nedbländning i sektioner.

Existerande LED H4 lampor kan ge mer lumen än Halogenlampor med dubbla förbrukningseffekten men marknaden dräller av LED-lampor med mycket olika ljusbilder och där somliga ljusbilder mest kommer sprida ljuset i närfältet och uppåt och mindre ljus på vägbanan. Dessbättre finns mycket av dessa lampor testade så det är rätt onödigt att köpa något på chans. Facktidningar och även några får Youtubers har tillgång till att mäta verklig ljusbild och ljuseffektivitet.

Vill man ha mer ljus än vad LED ger och med bättre ljusbild är xenon urladdningslampor ett möjligt alternativ. Verkliga xenon urladdningslampor, inte reklamen xeneon-halogen med blåmålade lampor.
Om man har H7 halvljus och inte vill ha problematiken med att behöva köra med både hel och halvljus och inte heller vill att det ska bli svart ett ögonblick innan xenon-lampan hinner tändas upp till full styrka går det lösa men kräver lite händighet. Man bygger om sockel eller lamphus att kunna svälja H4 xenon, men inte vilken H4 xenon som helst utan en specifik typ.

Det finns ett halvdussin olika typer av xenon H4-lösningar. En typ av sådan lampa som vid mina tester fungerat överraskande bra är när en och samma xenonlampa förflyttas inuti lampkroppen vid växling mellan hel och halvljus. På det viset uppstår mindre ljusfladder än vad man normalt får med vanliga H4-lampor med glödtråd. Lampan lyser hela tiden med samma styrka. Enda fördröjningen för att bygga upp full ljusstyrka är när man tänder lampan första gången för kvällen.
Förutom att ljusutbytet och växling mellan hel och halvljus på den lampa jag testat var överlägset halogen-lampan i vanlig rund 7" armatur så var halvljusbilden bättre definierad i övergången, dvs mindre ofokuserat ljus lyste upp mötande förares ögon och eftersom "glödtråden" var kortare än motsvarande halogen glödtråd gav det även mer ljus på avstånd utan stickljus i närfältet vilket påtagligt förbättrar möjligheten att se saker på längre avstånd och ändå inte behöva blända ner tidigare för att undvika att förblinda mötande bilister.

Ombygnaden ger alltså både hel och halvljus i halvljus-lyktan och helljuslyktan kan givetvis även den förses med H9 xenon-lampa där dess tändfördröjning då inte blir så påtaglig.

Denna typen av H4 Xenon lampor finns i effekter från standard 32 W upp till 70 W. Det finns åter igen drivdon där man kör lamporna utanför spec på uppåt 120W men får då räkna med kortare livslängd.
Att vid sådana ombyggnader förstå lite optik såsom ljuskällans placering i reflektorn och dessutom kunna verifiera resultatet på ett repeterbart sätt behövs inte man likt TS tror att det räcker att ljuset kan lysa åt alla håll bara det är mycket ljus. Kan lika gärna rikta ljusen rätt in i bilrutan om man vill ha okontrollerat ljus.


Kanske enklaste sättet att ge ökad belysning på avstånd på laglig väg är att förse bilen med verkligt bra fjärrljus av pencilbeam-typ.
Det är extraljus med smal ljusstråle. Anledningen till sådant ljus är att man vill begränsa förlusten av ljus till saker som inte är viktiga att belysa.
Mängden ljus från en specifik typ av lampa är konstant och man måste förvalta den ljusmängden väl om man ska få max nytta vad avser sikt.
Är intresset mer att egna bilen av andra ska se ut som en kraschad julgran utan att lysa någonstans, så som TS resonemang är, så blir det nästan ingen alls räckvidd på ljuset.

På marknaden finns i princip bara två olika typer av pencilbeam lampor med riktigt bra optisk funktion och god verkningsgrad om man är ute efter välriktat ljus med god verkningsgrad.
Dessa extraljus med smal ljusstråle kan placera mer ljus längre bort utan att lysa upp precis framför bilen och man har ytterligare mer utbyte av detta ljus om egna hel och halvljusen släcks.
I tävlingssammanhang använde jag sällan bilens helljus, det var enbart extraljusen som tändes på bländarspaken. Detta skiftade jag mellan tävlingssträckorna så att extraljusen var helt avstängda och ordinarie helljuset åter tändes på när jag skiftade från halvljus.

För att pencilbeam-lysen ska ge bra funktion krävs bra montering av extraljusen. Det blir påtagligt omedvetet tröttande om ljuset inte är stabilt monterade så att ljuset fladdrar lite i infästningen. Det ger upplevelsen av lite sämre skärpa i granskogen. Stadig infästning är dessutom ett villkor för att kunna rikta ljusen väl.
För att anpassa ljusbredden används oftast minst två pencilbeam vars ljuskäglor sammanfaller på det kritiska avstånd där annars ljuset är för svagt för att ge ett utbyte om där finns något att reagerar på t.ex. vid vägrenen. Ju fler extraljus, ju längre bort kan man få sikt med tillräcklig bredd. Ljusstyrkan bör vara minst 10 lux eller det avstånd där man i ljuset från extraljusen lätt kan läsa en tidning, för att ge en uppfattning. Om man kör mest på krokiga vägar där detta avstånd inte kommer till nytta så anpassar man ljusens riktningen efter detta.

En viktig sak är alltså att ljusutbytet tillför något för att man ska kunna se så bra att man kan reagerar på t.ex. en älg som kommer från vägrenen.
En bra sätt att MINSKA det praktiskt fungerande avståndet är att montera extraljusen lågt på bilen. Det är inte utan anledning att många lastbilar hellre sätter extraljusen ovanpå lastbilshytten, då ljuskäglan kommer mer ovanifrån.
Ljus utefter marken skapar långa slagskuggor eller skuggar bort möjligheten att se långt över mindre backkrön och högre placerade ljus ger bättre definierade ljusbilder. Pröva med en smalstrålande ficklampa i handen och lys i golvnivå eller lite från ovan vilket ljus som ger mest störande ljus i närfältet, dvs lyser upp golvet precis framför ficklampan.

Ju mer ljus välriktat ljus du har på bilen, ju längre det lyser => ju sämre kommer den mötande att kunna se ljuset från sina egna lampor. Att kunna hantera avbländningsknappen, att köra med vettiga ljusbilder och inte ha skramligt monterade extraljus, visar hur kompetent du är att kunna existera tillsammans med mötande trafik och om du förstår grunder hur människans ögon är funtade.
Om du möter en bil i veckan eller om det sällan ens är mötesfritt, så är det fortfarande lika viktigt att ditt ljus är vältrimmat om du själv och andra inte ska ha försämrad trafiksäkerhet i mörkret när de möter dej.


LED-lampor med högre effekt, för att klara den högre effekten måste man hålla ned temperaturen på ett annat sätt än för Halogen eller Xenon-lampor som trivs på höga så temperaturer att järn kan smälta.
LED-lampor som blir mer än beröringsbart heta kommer få kortare livslängd. Det är helt olika värmeproblematiker.
En dellösning för att sprid ut värmen är att lampan är uppbyggd av flera delchip på större yta. Det fungerar oftast dåligt när dessa chip dessutom bara lyser åt ett håll medans de andra lamptyperna lyser runt hela ljuskroppen.
Bilen armatur-optik är inte designad för sådana LED-lampor.
Varianter finns där LED-chip är placerade i flera riktningar för att kunna utnyttja mer av reflektorn.
På modernare bilar med senast skriket av ledarmatur har man ofta en mindre lins för varje enskilt LED-chip för att på det viset få bättre optik för den enskilda lysdioden. Man kan ofta se alla dessa mindre linserna innanför det yttre glaset. Genom att kunna tända varje chip individuellt kan man styra i vilka riktningar ljuset sprids och ofta finns automatisk avbländning. Min upplevelse är att det fungerar bekvämt och bra men ljusutbytet blir aldrig som för Xenon lampor som dels är minst lika effektiva, dels kan överleva högre total effekt per lampa än vad lysdiodslampor klarar.

Xenon-lampor finns att köpa designade för en mängd olika ljustemperaturer, dvs var i färgskalan de avger mest ljus. Generellt är de mer åt det blåa hållet jämfört med vanliga halogen-lampor. Tror 3200K är normalt.
Det är moderna att vilja ha extremt blå Xenon lampor men vill man ha bra ljus är det kasst därför att blåa vägskyltar kommer reflekteras så starkt i närfältet att du ser sämre i fjärrfältet.

En nackdel med LED relativt Halogen är att de kräver någon form av drivdon för att lamporna ska få samma ström oavsett batterispänning. Utan sådant drivdon skulle det knappast fungera på användbart sätt.
Xenon urladdningslampor har liknande problem men där krävs drivdon som ger mycket hög spänning och ännu högre särskild tändspänning som kan vara på 30.000 Volt.
Det kräver lampkablar som kan isolera från den spänningen på personsäkert sätt. Nämner det då det krävs visst vett och omdöme att göra en god montering som även tål vinterblöta och inte elektrifierar någon av misstag.

Xenon/LED/halogen extraljus finns alla i legala varianter. Konverterar man till annat för bilens ordinarie belysning så kan det bli körförbud om man stoppas i flygande besiktning.
Själv hade jag en bil med Xenon H4 men behöll original H4 lampsocklar hängandes lösa. Innan bilbesiktning tog det bara en minut att skifta till original lampor medan Xenon drivdonet hängde kvar.
Bilbesiktigaren noterade detta men fick aldrig någon anmärkning.

En sak som är problem med xenon-ljus relativt halogen-ljus är när man köra länge i snöväder. Lampglaset blir inte lika varmt trots högre lamp-effekt vilket gör att snö som fastnar på lampglaset inte töar bort lika lätt. Jag brukar få stanna några gånger extra vid kraftigt snöväder och borsta av lampglaset.

Är du mindre noga med att du och dina mötande ska uppleva att ditt ljus ska vara till allas nytta men ändå vill byta lampor till något som har reklam om att vara värre än andra ljus, ta som minst och rita av din original ljusbild på 5 meters avstånd på en garage-vägg så att du kan se om de nya superlamporna verkligen ger mer ljus i tänkt riktning och med halvljus som inte förblindar dina mötestrafikanter.

Även om ditt halvljus inte lyser på mötande bilar, tänk på de som syns sämre på din högra kant samtidigt som du möter bilar. Det jag tänker på främst är gående som även om de skulle ha en reflex inte alltid syns så bra men då de går mot ditt billjus kan de bli så bländade att de snubblar till i vinterhalkan och trilla ut i vägbanan. Har du dålig uppmärksamhet, inte planerar för hur långt du kan överblicka innan den andra bilens ljus förkortar hur långt du ser, då kör du fortare än din förartalang medger.

Det är ju en nog så viktig del att förstå vad det är som gör att du kan se hinder i mörkret med ditt billyse. En sådan sak är att förstå och förutse hur mycket av egna väghalvan man kommer att kunna ha koll på vid möten. Ett bra sätta är att i god tid innan mötande billjus syns helt så bländar man av. Då syns eventuella gångtrafikanters siluetter på mycket långt håll via mötande bilens ströljus innan dennes lysen ens är fullt synliga.
Det är en relativ sanning att man inte ska köra fortare än att man kan stanna för alla hinder, med eller utan möten.
Eftersom egna väghalvan för den sträcka av vägen där man tror mötet kommer äga rum är avspanad i god tid så vet man att det inte finns några andra trafikanter där även om mötande bilen skulle bete sej illa ock t.ex. tända bländade ljus för tidigt.

Ett annat sätt att minska graden av bländning av mötande fordon är att sälja Golfen. Ju högre upp du sitter, ju mindre ser du av mötande halvljus, om de likt dej har bra inställd halvljusbild som inte lyser uppåt i luften utan mesta ljuset lyser snett framåt nedåt.
En Lotus Europa är motsatsen till lastbil, kul bil men där föraren alltid blir utbländad av andras halvljus.

"Starkaste H8" är definitivt inte första åtgärden för att förbättra sin egna ljussituation om man är erfaren förare även i mörker och har kunskap nog att analysera hur mörkerkörning fungerar på vägar som man delar med andra trafikanter. Klarar man inte det är nog bästa sättet att helt enkelt köra så sakta att man ser vad man behöver med original-belysning för att inte själv vara störande eller bländande i trafiken.

Skulle du inte klara att visa kunnande och omdöme utan bara slänger på bilen "VÄRSTA LJUSET" som lyser i valfri riktning och du skulle bli påkörd av utbländad mötande för att du var trög med avbländningsknappen i anpassat god tid så tar du på dej stort ansvar som även efterföljande utredning av olyckan troligen kommer visa, dvs att du inte är kapabel förare nog att hantera bil och i synnerhet inte vid mörkerkörning.

Slutligen om vi ska ta fler viktiga aspekter på mörkerkörning, ålder och synfel minskar förmågan att se när det är mörkt och i synnerhet närsynta har ofta trögare anpassning av ögat när det bländas av mötande ljus.
Det är en del av min körplanering att kanske vänta en timme att köra en längre sträcka för att slippa mötande när det är typ rusningstrafik med folk som kör hem från jobbet eller kommer från en avslutad ishockeymatch. Det blir mer vilsam körning och jag orkar köra längre och fortfarande vara alert och planera inför de nu färre återstående mötena med andra trafikanter.

Rena och snö/is-fria bilrutor och biltak är alltid viktigt. Händer mej nog varje vinter att man får ett rejält is och snö-sjok från framförvarande bilar och det vill jag inte ge andra. Det kan ta sikten under kritiska sekunder innan man kan stanna och rensa rutan från ett rejält lass blötsnö.

Annan faktor för god sikt är framrutans skick. Har redan i år börjat få framrutan blästrad av sandade vägar. Väldigt tråkigt då det försvårar allt motljus från bilar men även lågt hängande sol. Har inte kollen helt men ca vart 3:e år byter jag nog rutan i bilar just för att slippa besvärliga utbredningen av motljus.

Vill man ha värstingljuset så ett nästa steg ovan Xenon-ljus är laser-ljus. Det är inte värst vad gäller effektiviteten, ljusflödet, där är Xenonen bättre, men nuvarande laserbaserade billjus har bättre optik än vad som är möjligt med xenon och kan därför ge en bättre fokuserad och samlad ljusstråle på längre avstånd med mindre stickljus i närfältet samtidigt som tekniken lämpar sej bättre för att kunna förändra ljusbilden dynamiskt mellan kort och långt håll.
Tack vare den samlade ljusstrålen så kan den lysa utan att blända de som är omedelbart utanför ljuskäglan så att avbländningsfunktion knappt längre behövs i konventionell mening.
Laser-baserat ljus finns som tillval till diverse tyskbilar, fast inte GOLF, tyvärr, fast det är rätt enkelt att eftermontera. Exempel

KristoferV skrev: 26 oktober 2023, 10:45:15 Halvljuset behöver inte vara svinstarkt, där vill jag bara ha ett vitt ljus med bra ljusbild
Det är definitivt ett problem som man råkar ut för när man kör tävlingsbilen med extraljusen, 4 Xenon på ca 100 W styck på allmän väg. När man bländar ner till ett bra halvljus, skillnaden för ögonen blir så stor att det är mörkt en lång stund innan man ser något alls. Detta i synnerhet på snötäckta vägar där extraljusen nästan ger dagsljuskänsla på överblickbara raksträckor.
Halvljusets ljus måste vara i proportion till helljuset om man själv ska se bra.

Ska man köra säkert på landsvägen och ändå kunna blända av så antingen skippar man extraljusen eller så får man blända av i två steg, från extraljus till helljus och därefter nedbländning till halvljus.
Skulle jag slarva med avbländningknappen och skicka fyra pencilbeam i ögonen på en mötande bilist så kommer denne inte se ett skit närmsta minuterna.
Jag provade på mej själv, ställde mej 50 meter framför bilen för att försöka se vad som fanns jämte bilen när extraljusen var tända. Stod där kanske en minut och försökte medvetet se jämte bilen. Ett lustigt fenomen var när bilen sedan bländade av till helljus då jag med nybländade ögon såg vanliga helljusen som fullständigt rödfärgade och marken framför bilen var så blodröd den kunde bli. Förmodar att röda synceller inte blev bländade, att Xenon-lamporna inte ger så mycket rött ljus. Att de gärna bländar kraftigt om man lyser på blå vägskyltar är däremot uppenbart.

Om man nu vill ha värsta ljuset på helljuset så finns laserdioder på 1MW dvs en miljon watt som är helt överkomliga i pris och storlek.
Om man nöjer sej med 50kW så behöver en sådan inte vara större än en vanlig glödlampa. Exempel: https://www.megawattlasers.com/pdfs/ER9 ... andard.pdf
Det är inga påhittade effekter men haken är att det är pulsad effekt så för att ögat ska uppleva kontinuerligt lyse behövs fler laserdioder och ett större bilbatteri.
Om man lyckas med kontinuerligt lyse kommer man lysa tvärs igenom bilarna man möter.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av FormerMazda »

KristoferV skrev: 26 oktober 2023, 19:51:11 Är ni alla Poliser?

Jag bor i slutet av världen och här är det skitmörkt så jag skiter i om lamporna är lagliga eller inte eller om mina framlyktor smälter.

Undrade mest om det fanns bilfolk här som testat någon av LED lamporna.
Jaha, en sån.
Kul kille, fin medmänniska som skiter i alla andra. Här kommer du bli bemött som du bemöter. :)
Jo ni finns, man möter er på vägarna, det lyser som själve #@¤% om bilen, för det är väl coolt också. Vi andra ser mest ingenting. Men vad gör det, för ni ser ju.

Läs Kafemans inlägg. Sen ta en funderare eller studera mörkerseende och hur du inte kommer vinna nåt särskilt på dina drömmar om sinnessjuka mängder ljus.
Faktiskt, av en anledning sitter det utbildade människor och skapar lyktor till bilar som lyser på ett väldigt specifikt vis. Sabba det så sabbar du hela vitsen med det. Som Kafeman beskriver i sitt inlägg.
Gör det bästa av dina lyktor, polera plasten om det är plast, montera i märkeslampor typ osram nightbreaker. Sen har jag ingen erfarenhet av just golf men inbillar mig att dom har rätt ok ljus original.
Ta bort allt som bländar dig, sänk instrumentbelysningen så mycket det går. Har du en väldigt starkt lysande helljusindikering, prova att lägg en vante för den eller nåt. Du kommer se en större skillnad än du tror.

Vi är inte alla poliser, vi är alla medtrafikanter.
Såtillvida du faktiskt inte bor HELT isolerad och aldrig möter någon så är du också en medtrafikant.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av X-IL »

"Sen har jag ingen erfarenhet av just golf men inbillar mig att dom har rätt ok ljus original" - nej tyvärr inte, åtminstone inte vår 2016 golf med halogen. Det gamla volvohelvetet (V50 2006, med mattare lyktglas än en frostad ruta) har betydligt bättre lyse. Jag blev nyfiken på den här tråden just av anledningen att den har så kasst ljus. Jag har en uppsättning Philips X-tremeVision Pro150 som jag ska testa nästa gång en halvljuslampa går sönder, vanliga halogen men har fått bra recensioner vad jag kunnat se. Men att köpa LED-ersättare lockar också.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av FormerMazda »

Om lyktans design är kass så är fortfarande frågan vad mer ljus i lampan kommer ge?
Nu är ju inte lyktbyte ens rimligt, men ja, ytterligare en anledning att inte åka VW då. :)

Ditt test med bättre lampa ser vi fram emot, kanske du inte behöver vänta på att en går sönder, byt i förebyggande syfte tycker jag. :wink: :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Starkaste H8 H9 H11

Inlägg av Glenn »

Ofta kan man vinna rätt mycket ljus vad det gäller projektorlysen på att plocka isär lyktorna och ersätta projektorerna med modernare varianter, även sådana byggda för LED.

..Det är dock givetvis olagligt då man invaliderar lyktornas godkännande.

Personligen bryr jag mej inte så mycket om vad andra gör så länge dom inte bländar mej, därav är det mycket värrre med halvljusmodifikationer än helljus.

Ska se om jag hittar min tabell jag gjorde där jag luxmätte flera olika halogenlampor och mina LED, ville eg mäta xenonkonverteringskit också men orkade inte gå ut och skruva loss det ur bilen som ska skrotas.

(Det sitter på helljuset där, separata reflektorer.)
Skriv svar