Nollställa digital kilometerräknare?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av EPG »

Jag har en Saab 900 från 1994 som jag tänkte uppgradera och stoppa i en turbomotor i.
I samband med detta så vill jag även byta instrumenthuset så jag får varvräknare och laddtrycksindikator.
Instrumenthuset som sitter i bilen har en mekanisk kilometerräknare men insignalen är fortfarande elektrisk. Den nya däremot är helt digital.
Jag testade att spänningssätta det nya instrumenthuset och om man jordar stift 5 i kontakten på baksidan av den i snabb takt så rycker det lite i hastighetsmätarnålen.
Jag skruvade isär den och försökte göra lite grundläggande "reverse engineering" på den och har kommit fram till att LCD-displayen får sin signal från CPU:n YAZAKI V8 104-5.
Till denna CPU finns det en 68HC68S1M, en 74HC32A och en YAZAKI AB 3513.
YAZAKI-komponenterna hittar jag ingen info om på nätet och 74HC32A verkar vara någon typ av eller-krets. 68HC68S1M hittar jag datablad på men har lite för lite erfarenhet för att förstå exakt vad den gör mer än att den arbetar cykliskt så att säga. Hittar ingen information om den har något typ av flashminne eller liknande integrerat som den i så fall hela tiden läser av och sedan adderar till kontinuerligt.

Det jag skulle vilja är alltså ta reda på om det finns någon komponent som exempelvis har ett ben som heter "clear" eller nåt i den stilen och så kan man jorda det benet samtidigt som man spänningssätter för att på så sätt nollställa den.

Sen när den är noll så kan man med hjälp av en så kallad Tech 2 ställa in det korrekta milantalet, så är i alla fall min plan just nu.
20231021_155443.jpg
20231021_231425.jpg
20231021_230526.jpg
20231022_020540.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
norlin
Inlägg: 439
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av norlin »

Troligen uppfyller Saab från 1994 lagkravet
ODOMETER FRAUD
49 U.S. CODE § 32703 - PREVENTING TAMPERING
Så det är inte enkelt, men såklart säkert görbart.
ODO värdet lagras troligen i NVRAM och troligen så kommer den digitala odomerern att inte gå att "varva" som en manuell.
Troligen går det att öka ODO värdet men inte minska via TECH II.
EU/Sverige har troligen ingen lag som säger att man inte får återställa ODO värdet, men troligen begår man ett lagbrott vid en försäljning av ett fordon som har ändrat (minskat) ODO värde.

Troligen kommer denna information från ex Saab anställda med detta som sin arbetsuppgift.

Låt det vara som det är då troligen du riskerar att förstöra ditt nya MIU.
Troligen behöver du åxå ett intyg för att lagligt kunna framföra en turbokonverterad bil
Troligen går det att fixa trots att märket inte längre existerar.

Lycka till.
grottan
Inlägg: 430
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av grottan »

EPG skrev: 22 oktober 2023, 11:17:32 68HC68S1M hittar jag datablad på men har lite för lite erfarenhet för att förstå exakt vad den gör mer än att den arbetar cykliskt så att säga.
68HC68S1M är kommunikationsgränsnittet mot övriga ECU:er i bilen, SAAB använde inte CAN utan verkar haft någon egen busslösning på 900 serien
agehall
Inlägg: 427
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av agehall »

Det finns ingen publik information om hur dessa instrument fungerar på den nivån man behöver för att nollställa räknarna. Du har två alternativ - antingen sätter du en lapp på instrumentet som berättar vad diffen mot den riktiga sträckan bilen gått är eller så gör du lite reverse engineering på hela instrumentet.

Jag skulle tro att om du landar i alternativ 2, så är det enklare att konstruera ett nytt kort som löser det hela eftersom kommunikationen utåt till största del är känd.

Och som redan konstaterats så kan TechII bara räkna upp miltalet, inte sänka det.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av svanted »

men troligen begår man ett lagbrott vid en försäljning av ett fordon som har ändrat (minskat) ODO värde.
det tror jag inte alls...
en bil är i det skick man säljer den mil på mätaren är e.g. helt ovidkommande.
är det relevant om man vill byta instrumenthus och det nya har gått längre?
det är klart att det måste gå av den orsaken,
för det har ju ingen betydelse att man sätter en klisterlapp med -126323km vid sidan om,
det kan man ju göra även om man inte bytt det.
eller ljuga om att man bytt eller renoverat motorn.

det är möjligt att jag har fel nu, i så fall är det hål i huvudet lag/regel....
det vore iofs inte förvånande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av Glenn »

I sverige är det inte ens lag på att ha vägmätare, så det finns inget som säger att den inte får visa fel heller.

Däremot blir det olagligt om du förespeglar att bilen gått kortare än den har.

Alltså, det är inte mätarjusteringen som är problemet utan om du påstår att den visar rätt vid försäljning.
norlin
Inlägg: 439
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av norlin »

Så är det Glenn.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av EPG »

Jag har testat att maila dem på Matarservice nu i alla fall som du Glenn tipsade om. Får se om jag får nåt svar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av mrfrenzy »

8-bens kretsen märkt 3513 är ett 59C11 EEPROM. Läs den med en passande läsare så kan du hitta din aktuella mätarställning däri och justera.
Självklart är det inte olagligt så länge du ställer värdet rätt på samma som ditt gamla analoga instrument.

Saab 900 eeprom
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av EPG »

Ooooh!
Nice, det här ska kollas upp!

Tack för tipset!
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av EPG »

mrfrenzy skrev: 4 november 2023, 13:34:43 8-bens kretsen märkt 3513 är ett 59C11 EEPROM. Läs den med en passande läsare så kan du hitta din aktuella mätarställning däri och justera.
Självklart är det inte olagligt så länge du ställer värdet rätt på samma som ditt gamla analoga instrument.

Saab 900 eeprom
Jag googlade på "59C11 reader" och flera av träffarna hänvisar till nån läsare/programmerare som heter "Orange 5" och nuvarande firmwareversion verkar vara 1.37.
Den verkar bland annat gå att beställa från Aliexpress och är inte allt för dür.
Verkar finnas lite adaptrar för diverse PLCC-kretsar med.
Funkar den läsaren/programmeraren till den typen av EEPROM som jag har?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av Glenn »

de flesta "eprombrännare" är ju egentligen multiprogrammerare som oftast även klarar exempelvis seriella eeprom
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av EPG »

Jag kan för lite om eprom för att veta vad ett "seriellt" prom är :D
För mig är det bara en kapsel med lite ettor och nollor i :roll:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av mrfrenzy »

Orange5 är en riktigt bra programmerare med riktigt bra support, de klarar att läsa och skriva det mesta och de kan även låsa upp många låsta processorer och minneskretsar. Den klarar garanterat detta EEPROM eftersom de är inriktade på fordonsutrustning. Den är lite dyr, ca 3000kr i grundutförande.
https://mbkeyprog.com/collections/orang ... ge5-device
Om någon säljer den betydligt billigare så är det en piratkopia med okänd kvalitet, om du köper en sådan piratkopia bör du skaffa ett chip utan värdefull data att prova på.

En annan bra programmerare med mindre funktionalitet men också betydligt mindre pris är MCUmall GQ-4x. Den kan man köpa original för ca 1000kr.
https://www.amazon.se/-/en/PRG-055-MCUm ... 97&sr=8-32
Den har inte så många varianter av 5911 i sin lista men den är också inriktad på fordonsindustrin så det finns också en stor chans att den fungerar för ditt EEPROM.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33839
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nollställa digital kilometerräknare?

Inlägg av Glenn »

Det finns säkert folk här som kan hjälpa dej att både läsa och skriva ditt eeprom också.

Jag vet inte om det stöds av mina epromprogrammerare, men jag gissar det, men vi är oavsett fler som har utrustning.
Skriv svar