Små rör nitar, hjälp tack

Hans O
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 februari 2011, 11:28:00

Små rör nitar, hjälp tack

Inlägg av Hans O »

Go middag, har ett "enkelt" projekt där jag vill få "liv" i denna trafo, tror den kan bli nyttig en dag... på dom nedre bilderna så syns dom små nitar som används till att fixera div "kontakter" som är vanligt på äldre "elektronik"

Bild

Bild

Bild

Någon som känner till det helt "rätta namnet" och var kan jag finna dessa i dag, önskar kunna göra detta så närma orginal som möjligt.

Mvh Hans O
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Små rör nitar, hjälp tack

Inlägg av Teknikern »

Popnit som du knackar ur splinten ur funkar som substitut om du inte hittar nåt annat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Små rör nitar, hjälp tack

Inlägg av Mizzarrogh »

De kallas "rörnitar" skall fortfarande finnas dessa, men var... :humm:

Edit, Grövre hittar man bland tillbehör för lädersömnad och kapelltillverkning, etc.
Har för mig jag köpte mina på jula eller biltema.

Men det skall finnas en mindre modell med tunnare gods också som motsvarar dessa,
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10678
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Små rör nitar, hjälp tack

Inlägg av GeekJoan »

Till flipperspel så använder vi dessa: https://www.free-play.se/produkter/spel ... 8-916.html som alternativ till popnitar och andra nitar för att dom är snyggare när man ser dom uppe på spelet. Men dom borde funka för ditt ändamål.
Hans O
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 februari 2011, 11:28:00

Re: Små rör nitar, hjälp tack

Inlägg av Hans O »

Tackar för alla svar, det drycker upp på Google väldigt fina set med div nitar men då till "bälten", hade gärna köpt ett helt set med verktyg och diverse nit sortiment.
Med hjälp av länken så fick jag i vart fall det engelska ordet Tubular Rivets eller Semi tubular Rivets, så nu har jag lite att googla på.
Tack för svar.
Mvh Hans O
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Små rör nitar, hjälp tack

Inlägg av Mizzarrogh »

Skall det vara för kraftigare saker än just detta (tex fästa transformatorer och andra tunga komponenter när de inte går att skruva) så blir det som Teknikern sade mycket starkare om man drar i en popnit och knackar ur den med ett dorn om man vill ha den ihålig.
Skriv svar