T: Kapa/såga lister

cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

T: Kapa/såga lister

Inlägg av cjonash »

Jag bygger ett nytt bord till mitt elektroniklabb, och har tänkt att rama in bordsskivan med en trälist, som är 2 mm högre än bordet. På så sätt kommer den i nivå med den antistatmatta som ska ligga på bordsytan.

Problemet jag har är att bordsskivan är 27 mm tjock, och mattan är 2 mm. Jag skulle då behöva en list som är 29 mm, men det kan jag inte hitta. Och jag har ingen lämplig såg för att göra en list smalare. Jag tänker mig en foglist, den är 33x8 mm och har rundade kanter. Den skulle behöva kapas längs med till en storlek på 29x8 mm. En extra fördel är det om det sedan går att runda den avkapade sidan så att den blir ungefär som i originalet, men det är inte lika viktigt som att få den i rätt bredd.

Totalt handlar det om kanske 5 meter, där den längsta biten är strax under 2 meter.

Är det någon i Göteborgstrakten som har lämplig utrustning (sågbord och eventuell fräs) som mot ersättning kan tänkas vilja hjälpa till med detta?

Jonas
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av ds77 »

Har du kollat med abi trä i Västra Frölunda?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av cjonash »

Tack för tipset, det har jag inte kollat så det ska jag göra. Jag kollade med Bauhaus och något mer stort varuhus men de kunde bara såga stora skivor.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av sodjan »

Du behöver alltså ta bort 4 mm och runda till kanten?
En handhyvel och lite sandpapper?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av cjonash »

Ja, det skulle såklart gå att göra. Men om jag ska få det bra, skulle jag behöva göra det efter att listen är monterad på bordet (annars vet jag av erfarenhet att jag inte får det rakt), och när bordet är hopsatt är det så stort att jag får svårt att hantera det i det utrymmet jag har, så det skulle helt klart vara mycket enklare att montera listerna när de har rätt storlek. Men visst är det möjligt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av Klas-Kenny »

Är det verkligen hela världen om listen sticker ned 4mm under bordsskivan?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av sodjan »

Jag gissar att det är lätt att skrapa i med benen och t.ex. få loss stickor från kanten.
En slät undersida är nog att föredra. Beror lite på hur den är behandlad, trären eller lackad/målad.

Däremot behöver det kanske inte vara 100% rakt. Markera att streck på (insidan på) listen och hyvla mot det med fina skär.
Men visst går det snabbare i en planhyvel eller cirkelsåg (alltså inte en handhållen).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av säter »

Klas-Kenny skrev: 17 oktober 2023, 10:29:46 Är det verkligen hela världen om listen sticker ned 4mm under bordsskivan?
Perfekt att peta av snorkråkor på.
Skogen
Inlägg: 904
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av Skogen »

cjonash skrev: 17 oktober 2023, 03:25:41 Jag bygger ett nytt bord till mitt elektroniklabb, och har tänkt att rama in bordsskivan med en trälist, som är 2 mm högre än bordet. På så sätt kommer den i nivå med den antistatmatta som ska ligga på bordsytan.

Problemet jag har är att bordsskivan är 27 mm tjock, och mattan är 2 mm. Jag skulle då behöva en list som är 29 mm, men det kan jag inte hitta. Och jag har ingen lämplig såg för att göra en list smalare. Jag tänker mig en foglist, den är 33x8 mm och har rundade kanter. Den skulle behöva kapas längs med till en storlek på 29x8 mm. En extra fördel är det om det sedan går att runda den avkapade sidan så att den blir ungefär som i originalet, men det är inte lika viktigt som att få den i rätt bredd.

Totalt handlar det om kanske 5 meter, där den längsta biten är strax under 2 meter.

Är det någon i Göteborgstrakten som har lämplig utrustning (sågbord och eventuell fräs) som mot ersättning kan tänkas vilja hjälpa till med detta?

Jonas
Har klyvsåg och handöverfräs om du har vägarna förbi Alingsås
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av Klas-Kenny »

sodjan skrev: 17 oktober 2023, 10:36:40 Jag gissar att det är lätt att skrapa i med benen och t.ex. få loss stickor från kanten.
En slät undersida är nog att föredra. Beror lite på hur den är behandlad, trären eller lackad/målad.
Man kan ju med sandpapper runda det inre hörnet. Så borde risken för stickor vara snudd på obefintlig.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av sodjan »

Ja, speciellt om det även lackas/målas...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av AndLi »

Klas-Kenny skrev: 17 oktober 2023, 10:29:46 Är det verkligen hela världen om listen sticker ned 4mm under bordsskivan?
Montera listen och fräs av underkanten efteråt med en fräs med kullager på ändan?
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av cjonash »

Skogen skrev: 17 oktober 2023, 10:43:53 Har klyvsåg och handöverfräs om du har vägarna förbi Alingsås
Om inte Abi Trä kan fixa det, så kan jag nog se till att få vägarna förbi Alingsås :)
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av cjonash »

AndLi skrev: 17 oktober 2023, 13:01:09 Montera listen och fräs av underkanten efteråt med en fräs med kullager på ändan?
Det kan man absolut göra - men dels så har jag ingen fräs (och även om jag är en stor anhängare av principen att om man inte har något man behöver, så är det ett bra skäl att köpa det :) så vet jag att det är ett verktyg jag inte kommer använda ofta), dels så har jag sett andra använda fräsar - och framför allt vad det åstadkommer i form av damm. Vill gärna undvika det, då det helt enkelt är lite för mycket som skulle behöva flyttas eller täckas in då.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: T: Kapa/såga lister

Inlägg av AndLi »

generar de damm kör du för långsamt, det ska vara spån... :)
Skriv svar