Identifiering av komponent

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
chickenphone
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 oktober 2013, 08:11:15

Identifiering av komponent

Inlägg av chickenphone »

Hej jag håller på att felsöka en industriell 24VDC matad LCD panel, som är helt död. Jag har hittat en säkring OMF 125 4A som är hel, sen går plusspänning genom en schottky diod, NFK41, den är också hel, sen vidare till den där burken som heter 39A 89A, finns det det någon kunnig som vet vad den inringade komponenten är?
Den sitter precis efter dioden, skulle kunna vara en spole. Hur som helst så har jag 24VDC på en sida men noll på den andra.
Skärmbild 2023-10-16 200506.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Identifiering av komponent

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där är en diod av något slag.

Är det möjligen så att anoden är kopplad till jord? I så fall är det förmodligen ett transientskydd.

Edit: Tankevurpa, katod <-> anod
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Identifiering av komponent

Inlägg av ToPNoTCH »

Logon e Vishay

Troligen VISHAY MSE1PG-M3/89A
chickenphone
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 oktober 2013, 08:11:15

Re: Identifiering av komponent

Inlägg av chickenphone »

Tack det var snabb response, då är det förmodligen en sån där vishay diod som agerar polaritetsskydd eller transientskydd. Med mina begränsade kunskaper så kommer jag nog inte så mycket längre, hade hoppats på en trasig säkring, men det verkar vara något annat som är fel. Har granskat kretskortet med förstoringsglas men hittar inget som verkar bränt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Identifiering av komponent

Inlägg av Klas-Kenny »

Polaritetsskydd har du i form av seriedioden. Enda rimliga nyttan med denna är transientskydd.
Gissar på att det är en Vishay P4SMA39A Transzorb.

Men det spelar kanske ingen roll i sammanhanget då inget tyder på att den är trasig. :)
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: Identifiering av komponent

Inlägg av Pucco »

Komponenten med beteckning "500N20NS" är en mosfet-transistor BSC500N20NS3 precis till vänster sitter en 10-benskrets som verkar vara switchregulator. Jag kan inte läsa hela texten på den.
Ovanför mosfeten är det 6 lödda ben och nedanför är det 4 lödda ben. Jag skulle tro att det är en switchtransformator på baksidan där.
Skriv svar