Julas led armaturer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Julas led armaturer

Inlägg av gOry »

Köpte ett gäng led armaturer på Jula idag för att byta ut ett par traditionella lysrörsarmaturer i garaget.
Men när jag skulle koppla in dom så insåg jag att de inte fanns terminal för jord, dvs dom är dubbelisolerade.
Dom är tänkta att installeras i serie så de finns terminaler i båda ändar men kopplingstråden internt i dom är enbart 0.75mm² och de är enbart fas och nolla.

Hur ska man bete sig om ens befintliga installation är med 1,5mm² kabel som har jord.
Att klippa jorden kan ju ge falska förhoppningar om att de finns jord längre bort i kedjan ifall någon bestämmer sig för att koppla in något mer.

För mig känns de inte rätt att göra en installation med olika dimensioner på kablar.
Jag antar att hela gruppen måste säkras av med högst 6A om de är 0.75mm² kabel någonstans.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Julas led armaturer

Inlägg av Teknikern »

Naturligtvis ska dom armaturerna sitta sist i kedjan om det finns vägguttag, aldrig vägguttaget sist så vägguttaget matas via armaturerna, det är så det är tänkt och 0,75 kvadrat räcker då och det står hur många som kan seriekopplas. Jag har nyss satt upp såna armaturer och dom lyser rejält, där är det mycket ljus för pengarna. :tumupp:
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Julas led armaturer

Inlägg av gOry »

Ja exakt max antal är 5 i serie och de beror ju på att de har snålat in med kabeln som går internt i.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Julas led armaturer

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har helt enkelt klippt jorden på de jag satt upp.

När de sitter som brukligt, utanpåliggande med kabeln väl synlig mellan varandra, är det ju rätt uppenbart hur det hela är gjort.
Och om man nu inte går vidare från den sista i slingan, fram till en dosa och där lämnar jordledaren åtkomlig, så ska det ju rätt mycket till för att någon ska koppla in sig och försöka använda jorden.

Att det är olika kabelareor är inga konstigheter i sig.
Och det är okej att säkra dem med 10 A, förutsatt att man kopplar som "man ska", och inte matar något annat än fler likadana lampor igenom dem. Har dock själv 6 A säkring till mina i verkstan, för att varför inte.
hsd
Inlägg: 2129
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Julas led armaturer

Inlägg av hsd »

Att det är 0,75 i armaturen spelar ingen roll, du har ju en inkommande kabel som ansluts till armaturen oc i samma plint ansluter Du kabeln som går till nästa armaur
Givetvis ska även jorden vidarekopplas trots att armaturen inte ska jordad
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Julas led armaturer

Inlägg av Teknikern »

Det finns ingen anslutning för jord i dessa armaturer, alltså går det inte att vidarekoppla jorden, dom är helt enkelt inte till för att vidarekoppla nåt annat än likadana armaturer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Julas led armaturer

Inlägg av MadModder »

”Går inte” är väl inget du brukar slänga dig med. ;)
En tvåhåls-wago i var ände och en bit gulgrön mellan så.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Julas led armaturer

Inlägg av Mickecarlsson »

Vad säger reglerna?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Julas led armaturer

Inlägg av Klas-Kenny »

MadModder skrev: 13 oktober 2023, 07:42:50 ”Går inte” är väl inget du brukar slänga dig med. ;)
En tvåhåls-wago i var ände och en bit gulgrön mellan så.
Och att lyckas trä den gulgröna kabeln hela vägen igenom den förslutna armaturen.
Och att få plats med en Wago i ett hål knappt stort nog för den befintliga plinten.

Ej rimligt görbart tyvärr.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Julas led armaturer

Inlägg av MadModder »

Så gavlarna är alltså limmade? Då blir det ju genast svårare.
Bo.Siltberg
Inlägg: 363
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Julas led armaturer

Inlägg av Bo.Siltberg »

gOry skrev: 12 oktober 2023, 22:18:46Hur ska man bete sig om ens befintliga installation är med 1,5mm² kabel som har jord.
Du lämnar tillbaka dessa armaturer till Jula och samtidigt ger dem en utskällning.
Det är bara vi konsumenter som kan stoppa dessa avarter som tänjer på säkerhetskraven i det yttersta.
Det saknas tyvärr krav i säkerhetsstandarden på att en armatur måste ha en anslutningsterminal för skyddsjord eller att de måste vidarebefordra en skyddsledare.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Julas led armaturer

Inlägg av gOry »

Det var min första tanke att jag skulle pilla igenom 1,5mm² för nolla, fas och jord men de är för mycket jäkla jobb.
Jag klarar mig på en slinga på 5st så det är inga problem egentligen men de tar emot att koppla med kabel som innehåller jord men att inte använda den.
En annan tanke jag hade var att jag sätter upp ett uttag i taket och kopplar in installationen med Europlug
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Julas led armaturer

Inlägg av gOry »

Är de okay att dra vidare ifrån befintlig installation med jord med 2 ledad skk kabel?
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... el-411666/

Jag antar att de inte blir okay att använda en ekrk då manteln måste väl alltid vara jordad? De är ju dock trevligare kabel att klamra.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... el-410026/
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Julas led armaturer

Inlägg av rikkitikkitavi »

Står i installationsbeskrivningen att man skall använda 2x1.0-2x2.5mm2 H05RN-F

Jag förmodar att då skall man ansluta dessa till en egen grupp utan skyddsjord.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Julas led armaturer

Inlägg av Teknikern »

MadModder skrev: 13 oktober 2023, 08:58:18 Så gavlarna är alltså limmade? Då blir det ju genast svårare.
Hela armaturen är hoplimmad förutom hålen i gavlarna där man precis får ut den minimala kopplingsplinten, det hålet används sen till att montera tätningen i eller plugga om det är sista armaturen på slingan. Jag ser ingen nytta med att skicka igenom skyddsjord som inte behövs eftersom armaturerna inte klarar nån större belastning och alltså ska användas separat eller sitta efter ett ev. uttag eller andra förbrukare.
Skriv svar