Kontaktstycken som klarar 350A DC

jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av jai134 »

Jag undrar om ni kan hjälpa mig att hitta kontaktstycken som klarar 350A peak och 50mm² kabel. De jag hittar kostar så gruvligt mycket pengar.
Jag ska ha det till batteripacket jag byggt till min elektriska motorcykel så jag enkelt kan lyfta ur batteriet för laddning där jag inte har tillgång till ett eluttag.
Hittade en tjeckisk affär som säljer Anderson-pluggar för 10€ styck men frakten går på 23€ så det blir dyrt ändå. ELFA har inga för så grov kabel vad jag kan se.
Det bästa skulle vara enpoliga kontakter, en på kabeln från bat- och en på kabeln från bat+.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av säter »

Snabbkopplingar till en svets kanske?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av grym »

eller andersons modulära
men svetskontakter är bra

dock, lär inte bli billigt vilket som
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av jai134 »

Jag tror inte svetskontakter sitter tillräckligt. På en MC, off road dessutom, blir det så mycket skakningar. Jag ska kika på "Anderson modulära".
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av H.O »

Ja, Dinse / Dix kontakter (sådana som är på svetsmaskiner och slangpaket) var min tanke också. Min erfarenhet av den vanliga 13mm typen är att de ledigt klarar 200-250A kontinuerligt* (med 75mm² kabel). Finns som hona och hane såväl för chassi som kabelmontage. T.ex https://corema.se/b2c/search/Dix

Nackdelen i din applikation är att de inte är speciellt välisolerade i omatat tillstånd. Du lär vilja ha en hona och en hane på batteripacket för att inte riskera fel polaritet vid inkoppling och då är det mycket exponerad metall. Sen tar de rätt mycket plats (speciellt kabel/kabel) men det gör nog de flesta kontakter som klarar >200A.

EDIT: Och jai134 har en bra poäng också!

Så...en "truckladdarkontakt" är nog ett lämpligare alternativ ändå. Några hundralappar för korrekt "lösning" som klarar den strömmen tycker jag låter som ett fynd.

ELFA 301-84-787 tar upp till ~50mm² och klarar 175A och 301-84-777 är specad för 350A men din kabel är kanske för klen för den stora kontakten.

* 40-45min bågtid, 5min vila.
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av jai134 »

Det ska jag kolla men jag fann denna på ELFA https://www.elfa.se/sv/inkapsling-koenl ... 776edce3e5
Det kan väl funka?
EDIT! AWG4 är för klent. Dessvärre hittar jag inga crimpkontakter som klarar 350A :-(
EDIT 2 Jag kikade på databladet nu och ser att det inte bara är AWG4. Svårt att leta..
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av svanted »

Förlåt att jag frågar men varför så mycket ström? Har du inte valt för låg spänning om du behöver så många ampere? En mc drar ju max några kW på landsväg.
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av jai134 »

Det är ok att fråga :-) Det beror på lågspänning och högspänning, över och under 60V. Det är betydligt enklare under 60V så mitt system är på max 58,8V.
Jag har en motor med peakeffekt på 20kW så då är 350A max. Mitt batteripack kan faktiskt skotta ur sig dryga 600A men BMS:en reglerar det till max 350. Det är en offroad och jag kör på stigar och grusvägar så toppfart är inte prio utan vrid och då är strömmen viktigare än spänningen.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av svanted »

Ok, tror nog att 20kW medeleffekt är i överkant….
”Vrid” är ju hög effekt på låga varv, men det är fortfarande samma ström.
Det bästa är ngn typ av skruv för att fästa kablarna.
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av jai134 »

20kW är peak och under 60 sekunder. Nominell effekt är 10kW.
Det skulle vara perfekt med något som liknar sådana där kopplingar som man har på mikrofoner. Typ trycka ihop och sedan dra åt en låsmutter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av grym »

jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av jai134 »

Jag är ju amatör och fattar inte detta. Det står i texten att kontakten ska klara AWG 3/0 och upp till 350A.
Varför står det då så här i faktarutan
Screenshot_20231010_223148_Chrome.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fossingarna
Inlägg: 208
Blev medlem: 8 mars 2016, 11:41:49
Ort: Hurva

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av Fossingarna »

Det ser ut som faktarutan till de små hjälpkontakterna man kan montera i mitten på de stora POWER-handskarna.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av gkar »

jai134 skrev: 10 oktober 2023, 21:33:51 Det är ok att fråga :-) Det beror på lågspänning och högspänning, över och under 60V. Det är betydligt enklare under 60V så mitt system är på max 58,8V.
Jag har en motor med peakeffekt på 20kW så då är 350A max. Mitt batteripack kan faktiskt skotta ur sig dryga 600A men BMS:en reglerar det till max 350. Det är en offroad och jag kör på stigar och grusvägar så toppfart är inte prio utan vrid och då är strömmen viktigare än spänningen.
Jag blir nyfiken. Vad är det som gör det enklare under just 60V? Tänker du på elsäkerhet? Då säger reglerna typiskt 60Vdc inomhus och 30Vdc utomhus. Men det kanske är något annat du tänker på eller är det en inomhusmaskin?
jai134
Inlägg: 57
Blev medlem: 19 januari 2019, 17:00:32

Re: Kontaktstycken som klarar 350A DC

Inlägg av jai134 »

Krav för att få det godkänt i reg besiktningen. Ekonomi och enkelhet för amatörbyggare. Detta är ett exempel ur SFRO:s bygghandbok:
"Kondensatorer håller kvar spänning. I kraftelektroniken finns en kondensatorbank. det betyder att även om man kopplar ifrån spänningskällan (batterierna), så har kondensatorerna lagrat spänning som kan vara skadlig! kraftelektroniken ska vara byggd på så sätt att kondensatorerna laddas ur av sig själva (passivt), på högst 5 minuter. om möjligt är det en fördel om systemet har en aktiv urladdning som av sig själv sänker spänningen inom två sekunder. med ”ladda ur” menas att få ned spänningen under 60v dc, då anses den inte längre skadlig." Alltså behöver jag inte den funktionen om jag håller mig under 60V...
Över 60V anses det än så länge vara skadligt även om jag vet att det finns de som jobbar på att få upp gränsen till 72V.
Att jag valde att hålla mig under 60V var för att alla, från killen som hjälpte mig med mitt första batteri till mannen i den litauiska EV-affären, sa att det är bäst att börja så. Jag spelar fiol på jobbet så jag följde råden från de som har erfarenhet
Skriv svar