Labbaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Labbaggregat

Inlägg av Bjaellerud »

Någon som provat en sådan här?
5-30 V in och 0,5 - 30 V ut 4 A, alla mätmöjligheter, konstant spänning, konstant ström
Med en ostabil 12 V (5-30V) in kan den bli ett brukbart labbaggregat, eller en noggrann laddare för alla tänkbar batterier.
https://www.ebay.com/itm/363518315836?h ... BMlI_f0-Bi
Finns även på Wish, och hos många säljare på E-bay.
Risken är förstås radiostörningar, men då blir det en utmaning av avstöra den inbyggd på lämpligt vis.
Stegsvar är förstås ett frågetecken, men ändå.
I bilen husvagn båt eller husbil som experimentlabbagg.
Eller som man skriver kontroller för solcell.

Någon som provat?

Roysan
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Labbaggregat

Inlägg av PF013 »

Jag har en sådan i ett labbaggregat drivet med 18V verktygsbatterier (jag har 3D-printat utbytbara adaptrar för blå och grön Bosch och Biltema MultiX). Den funkar utmärkt för enklare allmänt bruk och, som du nämner, batteriladdning. Jag har inte utvärderat stegsvar, och har inte ens vågat tänka tanken på att driva kortvågsradion på den (av störningsskäl).

Om du har batteriladdning (under övervakning) som ett use case så är den definitivt värd pengarna bara för det. Sen är det bara att testa och mäta för resten.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33847
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Labbaggregat

Inlägg av Glenn »

Här står det ju faktiskt buck-boost, så det borde ju vara det, men på många liknande produkter så är det trots allt så att utgående spänning inte kan gå högre än ingående minus ett par volt.

Alltså, även om det står typ "in: 5-30V" och "Ut: 0-30V" så kan det gälla.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Labbaggregat

Inlägg av MiaM »

Nånting liknande tror jag figurerar i nån EEVBLOG-Youtubevideo publicerad de senaste åren. Den var nog lite lyxigare, såg mer ut som nåt som monteras i 5,25" driveplats än som snäpps in i frontpanelhål fritt ur minnet, men ändå budgetnätagg som matas med DC.
bearing
Inlägg: 11266
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Labbaggregat

Inlägg av bearing »

En sån och någon gratis spänningskälla (typ laptopladdare från soprummet) borde ju bli ett billigt labbagg 0-3A (4 är kortvarigt).

En fundering är hur bra prylen är på att begränsa låga strömmar, för att förhindra röken ur sina känsliga IC-kretsar.
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Labbaggregat

Inlägg av MiaM »

Tumregeln är väl att väldigt få labbagg klarar både höga strömmar och också strömbegränsa plötsliga låga strömmar. Dvs med andra ord lär de ofta ha en utgångskonding som säkert är stark nog att kunna steka saker som bara tål enstaka milliampere ifall kondingen är uppladdad.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Labbaggregat

Inlägg av Wirewrap »

Jag har provat några olika såna i samma formfaktor, just den där har ett avigt användargränssnitt enligt min mening.
PF013
Inlägg: 319
Blev medlem: 6 december 2007, 08:44:23
Ort: Linköping

Re: Labbaggregat

Inlägg av PF013 »

Ja, den där (eller i alla fall den jag har med samma beteckning och utseende) är buck-boost, så med 18 V in så kan den ge upp till 30V ut. Jag håller med om att användargränssnittet är lite avigt, men jag tycker inte det är självklart hur man skulle vilja ha det utan att lägga till en ratt och ett par knappar till. 4A är definitivt bara under kort tid, om ens alls.
opampen
Inlägg: 1784
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Labbaggregat

Inlägg av opampen »

Det är inte säkert att utspänningen är så ren o stabil. Men kan ju vara intressant att labba med och inte allt för dyr heller för att testa!
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 311
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Labbaggregat

Inlägg av Wirewrap »

Angående user interface, jag trivs bättre med den här varianten.
Bilden är bara ett random screenshot, jag har inte köpt från just det stället.
IMG_0267.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar