Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av vespaman »

Jag har pusslat ihop en liten produkt, som jag tillverkar i min lilla verkstad, som har en frontlabel av polysterfilm som jag skriver ut själv. Dock behöver vissa varianter av produkten en liten fyrkantig öppning för display (typ 10x20mm).
Hittills har jag öppnat upp med en Exacto skalpell, efter att jag har monterat etiketten på fronten (bakifrån). Men detta tar lite för mycket tid, och man måste vara noggrann är man skär ut, så det inte ser risigt ut, och man måste kassera och börja om.

Så:- jag måste hitta på något sätt att automatisera detta.

Lösningar jag har funderat över, är
1. Göra en kub av rakblad som man på något sätt "stämplar" fyrkanten med.
2. Laserskära; göra en fixtur där man lägger ut lablarna (tex när de är monterade på fronterna)
3. Någon slags skär-robot (ninja style), som skär på liknande sätt jag gör med skalpellen.

1. Frågan är hur länge eggen förblir vass om man ska "stämpla", och om man ens kan till det så att det "går igenom" överallt.
2. Jag vet inte hur snygg/ful kanten blir om man laserskär? Lablen är vit, och displayen är ju svart när den är avstängd, så minsta lilla fel ser risigt ut. Å andra sidan är den inte mer än någon tiondels mm. tjock. Hur är det egentligen med precisionen på laserskrivare, om man tex ska lägga ut ett femtital fronter? Vilken typ av laser torde isf vara bäst?
3. Har inte någon idé hur jag ska få till detta, känns väl komplicerat..

Att beställa färdiga frontlablar har jag naturligtvis funderat på &så, men jag har olika modeller och serienummer på dem, så det känns som att det blir för små volymer och trassligt att gå den vägen.

All input och förslag emottages tacksamt... :)
Wihelm
Inlägg: 600
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av Wihelm »

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av TomasL »

Varför låter du inte någon skriva ut direkt på panelen, så behöver du inte labba med folie.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag brukar göra en stans.
För runda hål borrar jag ett hål i änden på en lämplig skruv.
I det här fallet skulle jag fixa ett rektangulärt rör i hyfsat rätt storlek och slipa ytterkanterna till rätt storlek.
(Lite som man vässar en penna, fast ..tvärt om eller nåt.)

Tror jag gjort som mest nånstans över 50 hål med samma stans (i papper, plast och tyg), men jag har inte märkt att den förlorat skärpan.
vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av vespaman »

Aha, bra o snabb respons här!

@Wilhelm
De där Siloutte har jag kikat på, men jag har inte fått häng på hur man kan få noggrannhet, dessutom så vill jag ha frontlabeln i polyester pga hållbarhet och ESD, så det blir svårt att printa hållbart i en vanlig skrivare. Den skrivare jag kör med nu (Brother TZe) ger bra och hållbara etiketter som tål det mesta.

@TomasL
Dels, som jag skrev, det är serienummer och olika varianter. Men dessutom så täcker labeln switchar och annat, så jag måste ha label. Sist men inte minst, så blir det en bra (snygg) front-yta på burken (som 3D-printas fram).

@JimmyAndersson
Ja, OK, det var ungefär så jag tänkte med rakbladen. Hade ju varit enklare att beskriva detta som en stans! :) Jag tror det kan funka, misstänker att underlaget man har som mothåll är viktigt iom att plasten är så tunn, samtidigt som att det inte får vara för hårt så att eggen ryker fort.
Finns risk/chans att jag behöver göra uppemot 1000 styck per år, så jag måste isf göra någon maskin som stansar automagiskt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16776
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av grym »

varför inte en liten fräsmaskin som dom där billiga 1830 eller vad dom heter
liten pinnfräs, högt varvtal och fräsa ut hålet
vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av vespaman »

Jag absolut ingen erfarenhet av fräsmaskiner (men är emellanåt mycket sugen på att skaffa en! :) ). Men jag tänker att det blir knepigt med adhesivet, gissar att det kommer att klegga igen frässtålet relativt snabbt. Kanske även att polyesterfilmen är svår att fräsa, ffa när man ska ner i materialet (smälter?).

Isf gissar jag att en liten diodlaser alt. CO2 maskin är bättre. Men inte heller där har jag inte någon erfarenhet.
Det bästa vore om man kunde göra en bräda/guide med tex 50 platser som man ploppar i fronterna i, och sedan laserskar allihopa i ett svep.
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av puttiplatt »

Borde inte vara något problem att skriva ut på polyester/vinyl, varken med laser eller bläckskrivare.
Vill du ha bättre hållbarhet är det bara att laminera utskriften och sen låta Silhouette cameon eller motsvarande skärplotter skära ut.
Har själv gjort det många gånger och inte haft något problem. Är det genomskinlig vinyl du skriver ut på idag?
Puttiplatt
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av JimmyAndersson »

Vespaman:
Så länge frässtålet är vasst och man inte har för låg hastighet så går det bra. (Har provat på etiketter, overhead-plast och laminat. Det går även att borra i de materialen. :) )

När jag stansat så har jag haft en hård träskiva under.
Skärbräda borde funka.
vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av vespaman »

Jag skriver ut svart på vitt, 36mm bred polyester, laminerad, klippt och klar sas. Serienummer hanteras automatiskt, och skrivaren kan spruta ur sig tex 100 halvklipp utan problem, så själva utskriften är kostnadseffektiv med bra kvalitet och tålig mot UV/ESD och slitage.

Gissar(?) att man inte kan ladda en så smal remsa i silhoutte, och tänker även att det blir knepigt med att hålet hamnar exakt rätt? Minsta lilla fel kommer ju att ackumuleras tills när man kommer till hundrade hålet (ca sju meter in på remsan).
Därav tänkte jag att det blir noggrannare att skära ut när den redan sitter på varje front, om man kan lägga upp fronterna i en matris.

Ang. fräsning, menar ni att man fräser utan att gå igenom adhesivet, bara i själva polysterfolien? Eller genom rubbet, utan att det kletar ihop?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tänkte att man fräser rakt igenom.
vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av vespaman »

Aha, OK! Då kan det ju vara en variant &så.

Fräs har ju samma fördel som laser, att det går att automatisera lättare; antingen fräser man på färdiga fronter (men det blir ju inte något exakt mothåll, så det kanske kan vara bekymmer för att kanten ska bli reno och snygg) i matris, eller så gör man någon matarmekanik med stegmotorer som matar in remsan, en efter en, och sedan fräser med skyddspappret kvar.
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av puttiplatt »

Du fäster dina remsor på pixscan matta, skannar in/fotar, "skär ut" rutorna i datorn, laddar mattan i cameon, klart!
Se här för mer info: https://folier.se/produkt/skarmatta-cam ... ilhouette/
Puttiplatt
vespaman
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 december 2007, 22:13:58
Ort: Sundbyberg

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av vespaman »

Aha, sådan där matta hade jag inte koll på att man kunde använda. Nu trillade poletten ner.. :-)

Det känns ju som en rätt bra/enkel lösning.
Om den bara är exakt nog, så känns det ju som en perfekt grej för just detta. Jag behöver ligga någonstans runt några tiondels mm för att inte displayens kant ska komma idager.

Nu ska här googlas!
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Skära ett litet fyrkantigt hål i en etikett (hur?)

Inlägg av SeniorLemuren »

Är det ingen här i forumet som har en dragkniv till sin CNC-router? det borde ju vara det enklaste sättet att skära med.

Edit: Exempel på kniv.
Skriv svar