Vind turbin som alternativ till solceller?

Berätta om dina pågående projekt.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av helmut »

Har många grannar som satsat flera hundra tusen på solceller som levererar el när elen kommer att vara nästan gratis.
Funderar på om jag skulle kunna installera en vindturbin av den här typen.
Hittar inte så mycket material om dessa och hur mycket oljud som uppstår. Hittar inte heller några beskrivningar på gör det själv projekt.
Vil inte barra beställa vindturbiner eftersom jag inte är övertygad om att grannarna kommer att stå ut med en massa oljud från turbinerna.
Någon som har erfarenhet av dessa och kanske vet var jag kan hitta beskrivningar till DIY projekt.
Har tänkt mig att dessa skulle leverera el till elektriska värmeelement och då under den kalla årstiden. Sommartid förbrukar jag så lite el att investeringen inte skulle vara lönsam.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av Gimbal »

Vindkraftsägarna gnäller på samma sak, när det blåser får de inget betalt.
Sen behövs det stora propellrar/turbiner/segel för att få ut någon energi att tala om, finns formler på hur mycket energi man kan förvänta sig beroende på hur stor svepande area en propeller har och hur mycket medelvind det är på det stället.

Sen skulle jag absolut inte montera något stort som snurrar på taket med tanke på stomljud i byggnaden.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av Hesabon »

För flera år sedan funderade jag på allvar på vindkraft som ett komplement till solpanelerna (vid stugan i yttre skärgården, dit inga kablar når). Jag har faktiskt ett litet vindkraftverk (ca 100W, 12VDC) med en trebladig propeller ca 1,5 m i diameter. Det är en kommersiell produkt som i princip är byggd kring en växelströmsgenerator (modell personbil) med regulator. Jag hade fått den [gratis] av en bekant som hade fått två stycken av sin bekant, som hade fått fem stycken som betalning för ett arbete(!)
Det troliga är, att jag är den enda som någonsin ens försökte använda kraftverket.

100W är ju inte mycket, men det fungerade nog pålitligt och jag gjorde en massa mätningar, beräkningar och undersökningar gällande bl.a. vindriktningar och styrkor, placeringen och höjden. Till saken hör, att just den typen av propeller är känslig både för hur vinden växlar i styrka och i riktning. Det krävs mycket fri höjd över omgivningen (träd, terrängen, byggnader...) för att vinden skall vara ens någorlunda jämn.

Jag räknade på en massa olika lösningar, främst med olika vertikala snurror, eftersom de är oberoende av vindriktningen. Där hör Savonius-skruven till dom bättre, eftersom dess rotation är helt jämn. (Dessvärre är den besvärligare att tillverka :humm: ).
Jag räknade även på att göra generatorn själv (borstlös med starka jordmagneter i rotorn), och så göra en regulator som [likt solpanelernas MPPT-regulator] skulle reglera strömmen för optimal uteffekt [för gällande förhållande]. Tanken var förstås att vindkraftverket liksom solpanelerna skulle ladda batterierna [de är på ca 500 Ah].

Varje vindprojekt är förstås unikt, så det som gäller på ett ställe gäller inte nödvändigtvis någon annanstans, men sanningen att säga, så fick jag, i mitt specifika fall, aldrig beräkningarna att se lönsamma ut.
Teoretiskt (enligt Betz) kan ett vindkraftverk ha en maximal verkningsgrad på strax under 60%, men även de bästa, stora, kommersiella kraftverken ger typiskt [bara] ca 40% vid optimala förhållanden (dvs. gällande vindriktning, vindstyrka, växlingar, mm.). Då jag inte har möjlighet att få vindturbinen minst 20-30 m upp över skogen/marken är förhållandena allt annat än optimala och verkningsgraden skulle enl beräkningarna stanna vid absolut max ca 10-15 % (!!!), oftast betydligt mindre. Detta trots att stugan ligger på en ö i yttersta havsbandet(!)

En annan sak som man åtminstone ute i skärgården måste ta med i beräkningarna är, hur man löser problemet med de extrema stormvindarna som ibland förekommer.
En propeller kan man flöja (=vänder bladen så att stormvinden inte belastar dom), eller så tvärställa hela propellern, men en vertikalrotor (rak eller Savonius-typ) är besvärligare. Ifall konstruktionen i övrigt håller belastningen, så är det kanske enklast att mekaniskt frikoppla generatorn och låta rotorn snurra fritt, eller så mha något slags spjäll-konstruktion hindra vinden (blockera vinden?) att vrida rotorn.

Jag fick alltså aldrig det att se lönsamt ut. Min lösning blev därför att överdimensionera solpanelerna och batterierna. All alstrad ström går i batterierna, och därifrån tar man det man behöver och när man behöver - tills det är slut. (Det har inte hänt än, men det finns förstås en limit).
Vindkraftverket är undanstuvat sedan åtminstone 8 år...

Det oaktat så vet jag, att det finns flera lyckade lösningar, så jag ivrar nog för vindkraften också, även om den f.n inte ser ut att bli lönsam just på min sommarstuga.

Här är en länk med mycket information för DIY-vindkraft: http://www.scoraigwind.com/navbar.htm
Lycka till med funderingarna, jag kommer nog att följa tråden ifall du planerar vidare. :tumupp:
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av MiaM »

Mitt intryck är väl att vindkraft kan vara lönsamt antingen om man har riktigt stora kraftverk, eller om man bygger själv och använder surplusgrejer för att hålla nere priset.

En fördel med vindkraft jämfört med solkraft är väl kanske att delarna som åldras inte är särskilt dyra, tror jag? Typ paneler åldras medan på t.ex. en generator så kan man behöva byta lager och kol/borst men underhåller man allt så lär resten hålla bra i väldigt många år.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av Hesabon »

Jag skaffade mina första två solpaneler (á 53 W) till stugan år 1990 (nu 43 år!). De är fortfarande i användning, den ena på bastutaket, den andra på dasset.
Jag har inte en aning om vilken effekt de ger idag, men de räcker utmärkt till belysning, vattenpumpar, laddning [oregelbundet] av diverse apparater, samt på dasset en fläkt som går 24/7.

Dagens solpaneler har vanligtvis en effektgaranti i storleksordningen 80% efter 25 år, men efter vad jag hört har effekten vanligtvis inte sjunkit så mycket. Jag har för mig att det är främst UV-strålningen som åldrar panelerna. Nackdelen med vintertiden blir för oss nordbor då en fördel vad gäller panelernas livslängd...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av AndLi »

1990 blir faktiskt bara 33 år!
Janson1
Inlägg: 1352
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av Janson1 »

Nån gång 2015-16 så skaffade jag dels ett vindkraftverk liknande Hesabon och några solceller (5 st) och lät dom "konkurrera" om vem som gav mest. Efter detta test kunde jag bara konstatera att solcellerna gav mer per dag än vad vindkraften gjorde på en månad eller två... Det finns flera fördelar med solceller då dom är statiska, dvs inga rörliga delar som slits ut, så därför kan dom fungera 30-50 år utan vidare. När jag satte upp mitt "vindkraftverk" så satte jag det så högt jag kunde (ca 12 meter upp) och hade/har ganska fritt åt alla väderstreck, ändå gav det bara bråkdelen av vad de skulle och bör ha gett. Efter 5-6 år av ickeproduktion så började det blåsa sönder så smått så jag tog ner det då det ändå inte gav nått nämnvärt... Solceller däremot, dom har kommit för att stanna! Jag har numera ett 60 tal.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av Hesabon »

1990 blir faktiskt bara 33 år!
:doh: Du har så rätt! Känns dock mera... :rofl
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av grym »

som sagt, numera är det oftast så att priset blir lågt på elen när det blåser


men, en fundering, om man ska räkna på energi från vindkraft, som liten privatperson

säg att man kan kolla vinddata
som exempel
en timma, medel 5 m/s, byvind 10, rimligt medelvärde på effekten?

exempel, 5 m/s 100w, 10 m/s 800w, dubbel hastighet kubiken på effekten
som medelvind så är inte detta medeleffekten, halveras vinden så blir det lika mycket mindre, i kubiken

gissar på att med byig vind så kanske medeleffekten är dubbelt mot medelvindens effekt, men det är ren spekulation på den saken, någon som vet mera?
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av bearing »

När jag kollade på vindkraft för några år sedan tog jag hem vinddata från SMHI där jag bodde. Tror det var 10m upp, per timme i 10 år ungefär. Då kunde jag räkna ut hur mycket effekt som finns i luften. Då insåg jag att en markant andel av årsproduktionen sker under storm och kuling. Vilket är väldigt sällan. Om man slog ut det på en vecka var det 4 dagar med försumbar eller låg produktion, 2 dagar medel, 1 dag hög produktion. Och då bodde jag ändå på en plats som var gynnsam för vindkraft. Slätterna var fulla av vindkraftverk.

På 10m höjd ligger man i gränsskiktet och får sämre vind än högre upp. Sen är vinden sällan stark och stadig, ens högt upp, utan det är några dagar storm och kuling per årstid som står för kanske 80% av energin.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Problemet med att komma på höjden är att du måste kunna fälla kraftverket i alla riktningar inom din tomt.

Annars behövs bygglov. Lite beroende på vem grannen är kan det vara svårt. Är det mer än 20 m högt krävs bygglov oavsett. Detta gäller även för ej detaljplanerad mark.
Så det gäller att man har en stor tomt om man bygger ett högre vindkraftverk.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskaps ... kraftverk/

Om det krävs tillstånd enligt Miljöbalken slipper du söka bygglov :)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av MiaM »

Sidospår:

Jag har lekt med tanken att låta vindkraft skapa värme direkt. Visst, idag blir det säkert effektivare att låta generator driva batteriladdare, batterier och inverter samt värmepump, men om man backar klockan till tiden då värmepumpar var klart dyrare så hade det kanske varit rimligt att direkt omvandla rörelseenergin till termisk energi? Vet inte exakt hur man gör sånt enklast, typ hydraulpump som får pumpa genom nånstans där vätskan har svårt att ta sig fram, eller t.ex. genom att ta mekanisk broms (typ bilbroms) och sänka ner i glykolvatten?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av grym »

finns färdiga sådanna

brukar bara vara en roterande "kugghjul" med spalt mot ett fast "kugghjul"

kugghjulen då enkla med bara plåtbitar som sticker ut
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av TomasL »

Fortfarande gäller naturlagarna, 1,5 m turbin, dvs max innan bygglov, maximalt 300W om man har tur, och en väldesignad turbin.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vind turbin som alternativ till solceller?

Inlägg av rvl »

En stor visp i vatten borde värma vattnet mekaniskt.
Skriv svar