Enkel men duglig svets

davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Enkel men duglig svets

Inlägg av davidi »

Jag har insett att jag nog behöver en svets för lite allmänt husbehov. MIG klarar väl det mesta av vad jag behöver, men ibland kan TIG vara behövligt också. Och varför inte lite pinne också när man ändå är igång? Hur fungerar exempelvis en sådan här kombisvets?
Kommer jag att bli väldigt besviken på den?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av tecno »

Högst troligt ja.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av davidi »

Var kommer den till korta? Är det en dålig idé med kombisvets?
Senast redigerad av davidi 3 oktober 2023, 16:59:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av Glenn »

Ska man ha TIG vill man ju ofta kuna köra alu, med andra ord vill man ha AC, vilket den inte har.

Har hört mycket negativt om kombisvetsarna, men vad det gäller TIG/pinne så är ju en tig egentligen samma sak som pinne fast mer inställningar och kanske HF då, så den kombon borde ju funka. ..Men vill man addera hela mig/mag-delen ?
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av jihe »

Sen är det ju skrapstart också, vilket det väl är på alla de billiga kombimaskinerna.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av hawkan »

Ja vad är husbehovssvetsning?
Om jag tittar på mitt behov så är en migsvets det viktiga. Den gör all stålsvetsning och med lite pill så gör den också aluminium-svetsning. Så den täcker det allra mesta.
Tiggen kommer in när jag ska finsvetsa. Den klarar direkt aluminium så det blir tiggen tilll det. Miggen kan det men tråden trasslar för lätt så skulle behöva en sånt handtag med spole.
Pinnsvets gör jag bara om jag vet att det behövs lite högre hållfasthet på svetsen, väljer pinne därefter. Eller om det är något special, har svetsat på hardox tror jag det heter på skopan på grävmaskinen mot slitage. Fanns som pinne.

Man kan därför tänka att man ska satsa på en bra mig-svets och se till att den fungerar bra.
En pinn-svets kostar några hundralappar så det kan man impulsköpa vid ett senare tillfälle. Eventuellt med tig-funktion, det är samma svetsfunktion att man styr strömmen som med pinne.
En tig för aluminium kostar däremot minst lika mycket som mig-svetsen så där får man tänka igenom hur det är med behovet. Det går som sagt att mig-svetsa aluminium.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av davidi »

Husbehov för mig är övervägande stål i olika dimensioner, men mycket sällan tunnplåt. Rostfritt kan det också bli tal om emellanåt. Aluminium har jag nog aldrig känt några behov av att svets, men visst funkar det säkert med alu-tråd till MIG.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av hawkan »

Låter som en mig-svets löser det.

Multi-svetsen har en ratt för spänning och en för trådmatning och det är minimum man behöver ha. Man får komma upp i pris innan man får hjälp av svetsen att ställa in rätt svetsparametrar.
Har man möjlighet använder man gas, och då behöver gasflaskan vara nära svetsen. Leder då till att det inte är dumt att ha svetsen på hjul tillsammans med gasflaskan. Det tar dock en del plats när man behöver stuva undan den.
Svetsen ska ha plats för 5kg trådrullar. Och personligen går jag för 3-fas, har lite dålig erfarenhet av 16A 230V när man ska brassa på max, men kan man maxa svetsen på 16A 230V så är det inget att säga om det.
160 A borde räcka, det är ungefär vad min mig-svets ska ge med 0.8 tråd och maxar på tjockt gods.
Gasregulator och gasflaska tillkommer.

Stanleyn fungerar säkert, Jula brukar lösa saker som krånglar ifall det skulle ske.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av TomasL »

Och slangpaket för TIG.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av davidi »

Angående gas . För TIG är det väl ett måste, men MIG? Det är väldigt smidigt att svetsa med flusstråd och slippa släpa på en gasflaska, men vilka är nackdelarna?

Låter lite som att jag borde köra flera maskiner ändå. Lite synd, för tanken att bara ha en enda grej att förvara var ändå rätt tilltalande. Möjligen köper jag kombimaskinen och hoppas att den är tillräckligt bra på någon av uppgifterna och åtminstone duglig till annat så länge.

3-fasmatning skulle jag gärna ha, men inte många svetsar i det lägre prisspannet verkar ha det.
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av davidi »

Olika tändmetoder för TIG var inget jag hade reflekterat över. Nu har jag läst på lite. Hur katastrofalt är skrapstart i praktiken? Hur mycket bättre blir lift? Eller är HF-tändning det enda som går att använda?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av Glenn »

davidi skrev: 4 oktober 2023, 07:08:37 Angående gas . För TIG är det väl ett måste, men MIG? Det är väldigt smidigt att svetsa med flusstråd och slippa släpa på en gasflaska, men vilka är nackdelarna?
Tråden är ganska mycket dyrare, men framförallt blir kvaliteten märkbart sämre, iaf rent generellt.

Gas är helt klart att föredra.
3-fasmatning skulle jag gärna ha, men inte många svetsar i det lägre prisspannet verkar ha det.
Det beror ju lite på hur kraftiga saker man ska svetsa egentligen, enfas räcker ganska bra för hemmabruk kan jag tycka, men trefassvetsarna är ju normalt sett en högre klass, och högre pris.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av tecno »

Sen finns ju även gassvets = inte att glömma bort. Med ett Dillon handtag så kan man trolla en hel del.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av Mindmapper »

Dillon är en fantastisk gassvets.
Kan göra väldigt mycket med den. Brorsan har en som jag brukar låna. Konstigt att inte andra har kopierat deras princip. Finns ju bara fördelar med den som jag har upptäckt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Enkel men duglig svets

Inlägg av Glenn »

Problemet med gassvets är att priserna på syrgas men framförallt acetylen är ockerhöga..
Skriv svar