Flexibilitet i elektronik
- Hobbyisten
Flexibilitet i elektronik
Ett LiPo till tex en mobil funkar bra trots spänningsfall när det börjar bli urladdat. Och som bekant duger ofta NiMh istället för 1.5 V-batterier. Hur mycket tolerans finns det ?
Re: Flexibilitet i elektronik
Det är väldigt olika mellan olika grejer.
Jag försökte driva en kompakt digitalkamera med NiMH i stället för vanliga LR6,
och det gick kanske att ta 2 eller 3 kort innan kameran tyckte att dom var tomma.
Med vanliga alkaliska kunde jag ta många kort innan jag behövde byta.
och det gick kanske att ta 2 eller 3 kort innan kameran tyckte att dom var tomma.
-
Idag sitter det väl i princip alltid nån form av step-up/down som i sin tur hänsyn till tänkt batterikemi som ska driva produkten.
Så därför funkar produkter med LiPo i regel alltid till batteriet är helt "tomt".
Så därför funkar produkter med LiPo i regel alltid till batteriet är helt "tomt".
Så var det med en gammal sony digitalkamera jag hade en gång i tiden, enligt sony var det ett känt problem och lösningen var givetvis att använda sonys egna svindyra laddningsbara batterier..
Man kan lösa detta med ett extra batteri vid nmhi drift ,lägga en scottydiod och sedan en hyfsad buffertkonding.BJ skrev: ↑29 september 2023, 11:42:11 Det är väldigt olika mellan olika grejer.
I ett digitalkamera jag hade var det likadan: fungerade bra med vanliga batterier medan NiCa snabbt blev dömd som tomma.
Men det fanns ett laddningsbart packet att köpa...
Efter lite koll hittade jag en liiiten brytare mellan de 2 AA-celler. Medelst lite trä o lim aktiverade jag den brytare när jag stängda luckan - och hade riktigt bra batteritid med NiCa.
Så "felet" var att cut-off spänningen var ställd för högt.
Men det fanns ett laddningsbart packet att köpa...
Efter lite koll hittade jag en liiiten brytare mellan de 2 AA-celler. Medelst lite trä o lim aktiverade jag den brytare när jag stängda luckan - och hade riktigt bra batteritid med NiCa.
Så "felet" var att cut-off spänningen var ställd för högt.
Kolla inställningar i digitalkameran, finns ofta olika batterival
Exempelvis en Olympus som jag har
Exempelvis en Olympus som jag har
Senast redigerad av hsd 29 september 2023, 21:11:56, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom traditionella batterier håller 1,5V polspänning och NiCd samt NiMH håller 1,2V polspänning så kan det bli svårt om apparaten är tänkt för normala batterier.
Jag vill minnas att "Teknikern" tipsade om laddningsbara batterier som har högre polspännimg.
Det kanske vore något att testa?
Det kanske vore något att testa?
Som tidigare nämnts så är steg ett att ta reda på om apparaten har nån inställning för vilken typ av batterier som används.
Här är länken till min tråd om kameran.
Där finns även manualen som PDF.
Du kanske hittar något som jag går bet på.
viewtopic.php?t=101914
Där finns även manualen som PDF.
Du kanske hittar något som jag går bet på.
viewtopic.php?t=101914