Brödrost

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
niklasvasastan
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2022, 11:23:25

Brödrost

Inlägg av niklasvasastan »

Hej,
Bild
Försökte modda en brödrost till min blinda far men så kom jag på detta som jag ansökte om patent.

Varför inte ha en brödrost med fläkt som efter rostningen kyler brödet för de som inte vill ha en tsunami av smält smör över sig?

Jag införskaffade därför en brödrost och en fläkt i aluminium. Jag kontaktade vitvaruföretag efter jag lämnat in patentansökan och de finns ett intresse hos några men de vill se en fungerande prototyp.

Jag bifogar en zipfil för den som är intresserad, jag behöver hjälp av någon (betalar) med PCB så att den efter rostning sätter på fläkten för att därefter skicka upp mackorna.
Toaster.zip
Finns även som bilaga.

Känner sig ingen manad, vem kan man vända sig till? Helst i Sverige.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av niklasvasastan 27 september 2023, 13:24:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Brödrost

Inlägg av säter »

Vill man verkligen äta rostat bröd kallt?
Hela grejen med rostat bröd är väl att det ska vara varmt?
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Brödrost

Inlägg av Prins Valiant »

Ja, och hela grejen är väl det där smälta smöret under apelsinmarmeladen.
Annars kan man ju lika gärna köpa färdigrostat bröd i affären i fin plasstpåse.
niklasvasastan
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2022, 11:23:25

Re: Brödrost

Inlägg av niklasvasastan »

Ja, de finns de som föredrar kallrostat, nästan alla i England föredrar det kallt men rostat. Därav de s.k. "Toast racks". Driver ut fukten och kyler ner mackorna. Men naturligtvis ska du kunna få både varma och kalla mackor med denna.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1322
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Brödrost

Inlägg av Fortran »

Man behöver ju inte kyla det tills det är helt kallt heller, utan bara så att man kan hålla i det utan att bränna sig.
Annars är ju standardförfarandet att man rycker upp skivan ur brödrosten kvickt som attan, hoppas på att den landar i brödkorgen, för att sedan sitta och vänta världens längsta två minuter på att dom ska svalna.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Brödrost

Inlägg av rvl »

Bilden i första inlägget syns inte, så jag laddar up den på forumet istället som varit önskvärt från början. (tryck på Bilagor under editeringsrutan)
nejTackTillExternaBilderSomInteSynsPaForumet.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
niklasvasastan
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2022, 11:23:25

Re: Brödrost

Inlägg av niklasvasastan »

Fortran skrev: 27 september 2023, 13:38:05 Man behöver ju inte kyla det tills det är helt kallt heller, utan bara så att man kan hålla i det utan att bränna sig.
Annars är ju standardförfarandet att man rycker upp skivan ur brödrosten kvickt som attan, hoppas på att den landar i brödkorgen, för att sedan sitta och vänta världens längsta två minuter på att dom ska svalna.
Den har en justerbar timer med ratt, vitsen med uppfinningen är att den kyler rekordsnabbt. Du väljer alltså tid för fläkten.
Senast redigerad av niklasvasastan 27 september 2023, 14:17:47, redigerad totalt 1 gång.
niklasvasastan
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2022, 11:23:25

Re: Brödrost

Inlägg av niklasvasastan »

rvl skrev: 27 september 2023, 13:52:53 Bilden i första inlägget syns inte, så jag laddar up den på forumet istället som varit önskvärt från början. (tryck på Bilagor under editeringsrutan)
nejTackTillExternaBilderSomInteSynsPaForumet.jpg
Tack!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5816
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Brödrost

Inlägg av rvl »

Spontant tänker jag mig att kylningen skulle bli hästlängder mer effektiv, om bröden poppar upp först och fläkten blåser "utanför".
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Brödrost

Inlägg av säter »

niklasvasastan skrev: 27 september 2023, 13:14:48 jag ansökte om patent.
Fick du patentet godkänt?
niklasvasastan
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2022, 11:23:25

Re: Brödrost

Inlägg av niklasvasastan »

Patentet är precis inlämnat så det tar ett tag att få det godkänt.

Men jag tänkte kontakta tillverkarna redan nu och 2, kanske 3 har svarat att de gillar idén. sen får man ju se om de verkligen nappar eller inte...

Jag gör det inte för pengar men visst vore det kul om någon körde på konceptet.

Men, storföretag är skurkar som i 9 fall av 10 gör uppfinnaren lottlös med sina kontrakt... Så det är en klar utmaning bara det.
niklasvasastan
Inlägg: 8
Blev medlem: 25 april 2022, 11:23:25

Re: Brödrost

Inlägg av niklasvasastan »

rvl skrev: 27 september 2023, 14:03:17 Spontant tänker jag mig att kylningen skulle bli hästlängder mer effektiv, om bröden poppar upp först och fläkten blåser "utanför".
Jag tror inte det, dessutom vill man inte ha mer tingeltangel. Denna fläkt får plats i många brödrostar som de är utan att de blir större eller krimskrams utanför. Nåär jag testade manuellt så som det är tänkt kylde det ner på 10 sek till rumstemp. nästan kallt på 5 sek. Men det beror naturligtvis på vilken fläkt man använder.
bus
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 november 2014, 08:41:37

Re: Brödrost

Inlägg av bus »

Någon gång när jag får för mycket tid ska jag bygga om en engelsk löpandebandbrödrost till att använda två lasrar som rostar in bilder, senaste nyheter eller snygga mönster. Tror det skulle bli en fin hotellsnackis om man kopplar ihop det med rumsnycklarna så det kommer ut bröd med gästens namn.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Brödrost

Inlägg av MadModder »

Om man kyler brödet utanför kommer det bli mjukare igen då fukten i mitten vandrar utåt. Då är det bättre att man låter det svalna i brödrosten så håller det sig frasigt. Vill man ha flera fortare så köper man större brödrost. :D
Prospero
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 oktober 2023, 16:02:33

Re: Brödrost

Inlägg av Prospero »

Idén med fläkt i brödrost kanske inte är så tokig. Men då tänker jag mest som ett sätt att sänka elförbrukningen i hemmet. En varmluftsugn bidrar till lägre förbrukning så varför inte en varmluftsbrödrost? Dessutom kanske brödet blir extra krispigt. Jag skulle definitivt fundera på att köpa en sån om det fanns.
Skriv svar