Renovering Datapoint 2200 retrodator

Berätta om dina pågående projekt.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

Apropå kassettband. Jag renoverade en PDP-11/04 med tillhörande TU60 bandare för ett antal år sedan. Tråd finns här i forumet.
TU60 använde "Data Cassettes":
DataCassette.png
Skillnaden från en vanlig kassett är jacket i överkant och att bandet har genomskinlig leader istället. Antagligen för att optisk detektering av end of tape ska fungera.
rvl skrev: 24 september 2023, 18:42:00 > Ja, vad jag har förstått är det vanliga kassetteband, men andra säger att det är så kallade data cassettes.
Har en terminal (60+ kilospjäs med matrisskrivare och tangentbord - tänk typ en moderniserad ASR) som har dubbel kassettstation för såna band. Har inte haft riktiga band, men vanlig C-kassett plus lövsåg eller vad jag nu använde funkade när jag testade ...för väldigt många år sen.
Kan det ha varit en Texas Silentwriter av någon sort? De var termiska matrisskrivare som hade ett tillval med dubbla bandstationer. Ersatte pappersremsa.
MiaM skrev: 24 september 2023, 20:06:58 Angående R7 så kanske den går varmare när switchdelen inte är lastad? Kanske läge att försöka ordna en konstlast för nätdelen?
Det kan vara en idé. Ska prova lägga på lite konstlast. Ska också prova med att skapa en extern 14 kHz PWM signal att driva buck-convertern med så jag kan unittesta hela modulen.

Angående banden: Det verkar som att man kan läsa dem med en vanlig audiobandare (oklart om det även går att skriva med en sådan):

En person som heter Jim Battle verkar ha skrivet ett program som tar en WAV-fil och dekodar den: http://bitsavers.org/bits/Datapoint/cas ... av2tap.cpp
Synd bara att han inte sparade original-WAV-filerna.

Man kan utläsa ur programmet att data är FSK-kodat. Man borde iofs kunna göra om processen baklänges och skapa en WAV-fil som man sedan skriver ned till en kassett och då kan ju det vara väldigt bra att använda en Commodore Datasette precis som du skriver.
grym skrev: 24 september 2023, 20:57:43 sådan har jag haft på slutet sjuttital, kan ha kvar kassettdelen i dåligt skick
Skulle kanske kunna vara bra att ha en kassettedrive just för ändamålet att skriva nya kassetter. Det är inte så att du vill avvara den om du hittar den?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av rvl »

> Kan det ha varit en Texas Silentwriter av någon sort? De var termiska matrisskrivare som hade ett tillval med dubbla bandstationer. Ersatte pappersremsa.

Nej, GE. Har hittat en bild på nätet som är väldigt lik, förutom att den har pappersremsa. Kassetstationerna sitter i en ställning monterad ovanpå skrivardelen. Vill minnas att man kunde köra åtminstone 1200 baud, så litet mer fjong än i en Teletype.

Och väldigt långt från silent med traditionelt färgband. Hela apparaten kunde komma i gungning av den häftiga nära ändläget luftdämpade (cylinder+kolv) vagnreturen.
Bild
teleprinter-_paptap2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
larky
Inlägg: 1100
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av larky »

Hittade https://www.wang2200.org/ som drivs av Jim Battle och det finns kontaktuppgifter till honom, kanske värt ett försök att kontakta ?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

Skickade faktiskt ett mail till honom i morse så vi får se om jag får ett svar...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av säter »

Har du full dokumentation till datorn?
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

Dokumentationen är rätt komplett online: http://bitsavers.org/pdf/datapoint/2200/

Finns schema, referensmanual och lite annat. Dessutom har jag kontakt med en schweizare som har en likadan.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av Glenn »

larky skrev: 25 september 2023, 13:07:56 Hittade https://www.wang2200.org/ som drivs av Jim Battle och det finns kontaktuppgifter till honom, kanske värt ett försök att kontakta ?
Är denna släkt med Wangs datorer alltså ?

Jag har, eller hade iaf, ett gäng Wang expansionskort till en wangdator baserad på TTL.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

Nej, det är den inte. Det råkar nog bara vara en slump att Jim dels har spenderat tid med att läsa ut band från Datapoint 2200 och dels har skapat en sida för Wang 2200.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av ASEA »

Ken Shirriff artikeln som Mattis nämner i början av tråden var riktigt intressant läsning! :) :tumupp:
https://www.righto.com/2023/08/datapoint-to-8086.html
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

Ja, det är en riktgt bra artikel. Han har skrivit en del annat om 8008 och dess ursprung: https://www.righto.com/2016/12/die-phot ... of_24.html

Fick svar från Jim Battle. Han hade kvar ljud-filerna som han utgått från så i teorin skulle jag kunna använda dessa för att spela in på nya kassetter. Ljud-filerna had Al Kossow (bitsavers) spelat in någong gång 2005 och när jag frågar Al så menar han på att dessa inte är speciellt bra. Dels är de avspelade med får låg hastighet, 1,5 ips mot 7.5 ips dels har det blivit dropouts pga dålig tryck-kudde i kassetten. Tittade på en av de avkodade .tap filerna som ligger på bitsavers och de har en del fel som man kan se direkt genom att studera dem i hexeditor. Den goda nyheten är att Al ska prioritera avläsning av banden på nytt så förhoppningsvis har jag inom inte för lång tid bra band-avbilder att köra. Kanske lagom till att Datapoint-maskinen fungerar.

Tittade lite mer på nätagget. Det sitter ett flertal kolmassemotsånd i det. Dessa har ju egenheten att kunna driva uppåt i resistans med åren. Hittade ett 100 k (5%) som nu var 132k. Ett 100 ohm (5%) var uppe på 112 ohm. Motstånden med lägre resistans visade sig vara inom spec. Tänker byta de som drivit utanför spec till nya effektmotstånd.

I väntan på att få ihop en order till Mouser på allt jag behöver så knåpar jag på en PWM generator på en lab-kort som jag kan styra buck-convertern med.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MiaM »

Passar på att tjata om att för band med dålig tryckkudde eller allmänt sladdrig bandföring osv så är rekommendationen att använda däck med dubbla kapstanaxlar.

Är banden mono (= ett dataspår per sida)? I så fall borde man egentligen läsa och skriva med Tandberg TCR 220 eller liknande; cirka enda monobandspelaren med dubbla kapstanaxlar. (Inte helt säker men tror att de som brittiska polisen använde för att spela in intervjuer med misstänkta kanske också var mono och dubbelkapstan, men jag är inte helt säkert. Det kan också vara så att de spelar in en signal på det andra spåret för att det ska bli svårare att manipulera innehållet genom att t.ex. klippa bort delar).
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

En liten uppdatering:
IMG_2618.JPG
Byggde en liten mockup med en PWM-generator som gav en ställbar 14 kHz PWM signal (lilla gröna kortet till höger). Kortet driver på pinne 42 som är signalen "14KC DRIVE". Den är kopplad till basen på den driv-transistor som ger de fyra switch-transistorerna bas-ström.

Innan jag drog igång allt gjorde jag en sanity check på den crowbar-krets som sitter på buck-converterns utgång. Den visade sig lösa ut vid 77V.

Testade med 100 V in från ett antal seriekopplade lab-agg och kunde ställa in så jag fick ut ungefär 60V (58,36V) från buck-regulator-delen. Kopplade in en konstlast som bestod av fyra seriekopplade 16 ohms effektmotstånd över filter-kondensatorn på utgången av buck-convertern. Dessutom en konstlast med två 0.5 ohm motstånd i serie på 5V utgången.

Agget verkade fungera bra och man kan på oscilloskopet se en fin vågform på kollektorerna på switch-transistorerna. 100 Vpp. Total last blir ungefär 85W och snart började effektmotstånden sprida en hemtrevlig doft... Utspänning på 5.23V verkar helt rimlig. Inströmmen var ungefär 1A.

Nästa steg blir att koppla in agget till en variac och mata på AC in. En 60W lampa i serie för att rädda saker om något skulle hända..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av ASEA »

Nice! :tumupp:

Gillar setupen med gamla mätinstrument, man blir helt nostalgisk(är det jul redan?)! :D

Har du gjort nån check av logikkorten eller ska du prova dem som de är? Antar att det inte är så mycket i form av elektrolyter på dem.

Hur styrs egentligen diddle-scanningen av crt:n på hårdvarunivå ? Hittar inte så mycket om det i litteraturen.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

Ja, många gamla instrument är det. Hittade det gamla Philips-instrumentet i containerna på förra jobbet. HP-skopet var kass på mitt för-förra jobb så jag fick det. Det visade sig vara en diod i nätagget.

Har inte börjat med logikkorten, men tänker att jag stoppar i allt när jag testat av nätagget och CRT-delarna.

Har inte kollat så mycket på diddlescan heller. Men som jag förstår så har man en tabell i ROM för hur ett tecken ska ritas ut från "referens-posittionen" Att man använde diddlescan beror ju på att man har shiftregister för bildminnet. Det blir enklare logik om man har diddlescan. I DEC VT05 gjorde en annan lösning trots att hade bildminne i shiftregister. Varje rad av tecken fördes över till ett litet skiftregister i blanking som loopades för varje scan-line. En DEC VT05 använder en vanlig CRT men är i princip samtida med 2200.
MattisLind
Inlägg: 742
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Renovering Datapoint 2200 retrodator

Inlägg av MattisLind »

Video från 1970-taletets British Rail. Tydligen användes Datapoint 2200 en hel del i hantering av tåg och gods. När man ser videon förundras man över hur mycket av administrationen som var helt manuellt. Många telefonsamtal hit och dit.

Apropå diddle-scan: Ett par närbilder på skärmen, men eftersom bildkvaliten inte är den bästa så ser man inte riktigt någon skillnad på rasterscan och diddlescan.


Länk
Screenshot 2023-10-16 at 14.22.37.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar