Vem kan jag vända mig till för reparation av speciallampa?
Vem kan jag vända mig till för reparation av speciallampa?
Har en speciallampa som jag använder i jobbet som har gått sönder. Tillverkaren har slutat tillverka den och jag hittar inga andra bra alternativ.
Skulle behöva hitta någon som utför denna typ av reparationer, gärna i Örebro om det finns någon här, annars får jag väl skicka den, det går också bra.
Skulle behöva en ny dragavlastare och koppla ihop de två delarna. Se bilder. Borde vara ett enkelt jobb men känner inte till någon kunnig.
Skulle behöva hitta någon som utför denna typ av reparationer, gärna i Örebro om det finns någon här, annars får jag väl skicka den, det går också bra.
Skulle behöva en ny dragavlastare och koppla ihop de två delarna. Se bilder. Borde vara ett enkelt jobb men känner inte till någon kunnig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vem kan jag vända mig till för reparation av speciallampa?
Den där dragavlastningen 'är gjuten på plats, svårt att få det bra hemma, jag har fullagat med att skära upp den gamla och limma den på den nya kabeln, men det är inte lika bra som originalet var då.
År det lysdioder och bra lågvolt, så borde det gå att löda fast kablarna och baka in allt i i något mjukare lim som kontaktlim alternativt i tvåkomponents lim?
-
Enes, vi vet ju inte var du bor. Kanske kan någon hjälpa dig i närheten. Annars skulle jag vilja ha storleken på runda hålet i lampan, samt dess djup. Även återstående sladdlängd, stumparna.
Med en 3D skrivare skulle man kunna göra följande. Skiss gjord på 2 minuter för att förklara min idé:
Man gör en adapter som passar in i lampans runda hål.
För in en ny uppskalad kabel från höger till vänster. Som synes av min enkla skiss går komplett oskalad kabel in till höger, men när manteln skalats bort, går parterna vidare in i två hål mot lampans 2 parter.
Dessa löds ihop, den 3D printade delen skjuts över och limmas i lampan. Lödningen skall hamna mitt i de båda hålen så de hålls isolerade från varann.
Montaget avslutas med en klämma som är dragavlastning för kabeln.
Om ni tror på min idé kan vi säkerligen komma fram till en fungerande lösning, samtidigt som Enes bör vara kunnig i att löda.
Med en 3D skrivare skulle man kunna göra följande. Skiss gjord på 2 minuter för att förklara min idé:
Man gör en adapter som passar in i lampans runda hål.
För in en ny uppskalad kabel från höger till vänster. Som synes av min enkla skiss går komplett oskalad kabel in till höger, men när manteln skalats bort, går parterna vidare in i två hål mot lampans 2 parter.
Dessa löds ihop, den 3D printade delen skjuts över och limmas i lampan. Lödningen skall hamna mitt i de båda hålen så de hålls isolerade från varann.
Montaget avslutas med en klämma som är dragavlastning för kabeln.
Om ni tror på min idé kan vi säkerligen komma fram till en fungerande lösning, samtidigt som Enes bör vara kunnig i att löda.
Helmut och Glenn,
Hade hoppats att det fanns någon som hade ett gäng olika dravavlastningar på lager och som bara kunna plocka fram rätt storlek...
Det där med att limma på det sättet känns som en sista lösning men efter det blir det svårt att reparera igen.
Jag förbrukar ca 1-2 lampor per år och det är alltid här de gått sönder. Nu när de slutat tillverkats så känns det som att jag behöver en lösning som är reparerbar så många gånger som möjligt.
Men tack för förslaget
Hade hoppats att det fanns någon som hade ett gäng olika dravavlastningar på lager och som bara kunna plocka fram rätt storlek...
Det där med att limma på det sättet känns som en sista lösning men efter det blir det svårt att reparera igen.
Jag förbrukar ca 1-2 lampor per år och det är alltid här de gått sönder. Nu när de slutat tillverkats så känns det som att jag behöver en lösning som är reparerbar så många gånger som möjligt.
Men tack för förslaget

Senast redigerad av Enes 20 september 2023, 20:58:13, redigerad totalt 3 gånger.
Bäste herr prins Valiant,
Jag bor i Örebro.
Tack för förslaget. Känns som en spännande idé men jag hänger inte riktigt med i hur delarna ska lödas när de väl är inne i adaptern?
Löda kan jag
Allt gott
Jag bor i Örebro.
Tack för förslaget. Känns som en spännande idé men jag hänger inte riktigt med i hur delarna ska lödas när de väl är inne i adaptern?
Löda kan jag

Allt gott
-
Känns konstigt att det inte finns någon ersättare. Det blir svårt att laga och få ett bättre resultat än när det är gjort från fabrik. En lödning blir en uppstyvning av sladden. Eftersom denna uppstyvning kommer i avlastningen kommer man förmodligen att koncentrera böjningen till ett ställe utan eller med minskad avlastning. Vilket gör att den kommer att gå sönder snabbare.Enes skrev: ↑20 september 2023, 20:40:37 Helmut och Glenn,
Men tack för förslaget![]()
Problemet uppstår för att du får för mycket böjning under belastning av sladden. Går det inte att angripa orsaken till att den böjs så mycket att avlastningen inte räcker till. Kanske det går att lösa genom att placera denna lampa i en bra fast vinkel till det som ska belysas och använda en till lampa för att belysa andra ställen av objektet man arbetar med.
En annorlunda lösning av belysningsproblematiken verkar vara det som gäller i ditt fall.
-
Kan du lägga upp en mer komplett bild på hela lampan. Gärna måttsatt.
Sen beskriva var den sitter och används till.
Och varför den går sönder hela tiden.
Det kan ju vara så att det är lättare/bättre att tillverka en ersättare som kanske klarar uppgiften bättre.
Sen beskriva var den sitter och används till.
Och varför den går sönder hela tiden.
Det kan ju vara så att det är lättare/bättre att tillverka en ersättare som kanske klarar uppgiften bättre.
Här är info till er som är nyfikna på om det går att tillverka en bättre lampa.
https://www.musicmedic.com/supernova-led-leaklight.html
Allt ni undrar finns på denna sida.
Verktyget används för att hitta läckor i blåsinstrument (framför allt saxofoner).
https://www.musicmedic.com/supernova-led-leaklight.html
Allt ni undrar finns på denna sida.
Verktyget används för att hitta läckor i blåsinstrument (framför allt saxofoner).
It does not give off heat and is extremely durable
Reklamen verkar inte riktigt stämma med verkligheten...
Och man blir ju nyfiken på hur de skapar ljus utan värme...
Bra marginal på den där produkten, 120$,
- Synesthesia
Går lysdioderna i röret att få ut på något sätt? Kanske borra ut lite försiktigt från "kabeländan" och löda på nya tunna trådar till lysdioderna? Eller kanske rent av byta hela röret om det inte går på annat sätt (borde gå att hitta nya rör antar jag)?
Och i så fall kan man fundera på om det också hade varit mer "servicevänligt" om man satte en passande kontakt till kabeln direkt i änden på röret.
Och i så fall kan man fundera på om det också hade varit mer "servicevänligt" om man satte en passande kontakt till kabeln direkt i änden på röret.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
Känns inte omöjligt att tillverka (eller reparera), men det finns tydligen en uppdaterad version som är ännu bättre.
I slutänden är det ju kunden som betalar, så bygga (DIY) känns lite onödigt.
I slutänden är det ju kunden som betalar, så bygga (DIY) känns lite onödigt.
Pajar dom så ofta verkar den ju uselt konstruerad, och antingen driver LED'arna för hårt eller så ger den spikar som dödar dom.
Om det förbrukas två om året så borde du kunna skicka några trasiga lampor till någon här på forumet som enkelt kan laga dessa kabelbrott.
Finns många bra förslag i början av tråden.
Det är kabeln som går av inte LED:en som dör.
Finns många bra förslag i början av tråden.
Det är kabeln som går av inte LED:en som dör.