hur funkar autoleveling....

Allt som rör 3D-skrivare.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

hur funkar autoleveling....

Inlägg av svanted »

autoleveling, wtf...
köpte en ny skrivare som har det, men hur funkar det e.g.?
allt man hittar är "autolevelling så gör man", och beskrivningar på vilka knappar man ska trycka på och sen
"tar skrivaren hand om allt" ungefär..
men är det inbakat i fabrikatets slicer så att skrivytans avvikelser påverkar kordinaterna i slicingprocessen?

finns det ngt gcode kommando som kan göra det i efterhand?

packade upp min Creality cr-10 s PRO igår och blev genast förb...
allt jag hittade var att man skulle regga en d-a app i telefonen på nätet och regga mot skrivaren och sedan kommer alla mina utskrifter
att hamna i molnet, vad i h-e..
kan man inte använda skrivaren utan molnet???????
det var snudd på att jag packade ihop den och skicka tillbaka...

men det löste sig då faktiskt octoprint i en raspi kunde styra den bara genom att koppla in den på en av USB portarna.
det stod ingenstans i manualen...
och då kom frågan upp om man kan använda den rätt avancerade levelingfunktionen den är beskaffad med,
utan molntjänsten...

eller om det går fetbort då jag inte kommer att använda skrivarens molnfunktioner öht..
blir trött på att allt man köper nuförtiden ska kopplas mot en molntjänst..
så att i detta fallet ska kina ha kontroll över min 3d skrivare...


fråga 2:
hur sätter man nuvarande position som home?

frågade googles AI och då säger den:
citat:
How do I set current position as home in G-code?
To use this G-code command, it's super easy! All you have to do is open up a G-code terminal like Pronterface or the one integrated in OctoPrint's user interface. Then input G28 followed by the specific axes you want to be homed, and your machine will bring the specified axes to their home position.31 May 2021
slut citat:

jag vill ju inte flytta axeln till 0!!!!!
jag vill sätta nuvarande position som 0


edit:
är det G92 Z0 jag ska använda?
Senast redigerad av svanted 17 september 2023, 15:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av hawkan »

hehehe...
autolevel, som princip - skrivaren ändrar de första Z-millimetrarna beorende på X och Y så att det efter några mm är plant enligt skrivarens mekanik.
Man flyttar inte nollpunkt på en 3d-skrivare. Man lägger biten rätt i slicern och ser till att slicern är konfigurerad efter skrivaren.

Jag antar att tillverkaren ser det som ett måste numera att erbjuda molntjänster. Jag kör i alla fall octoprint, sätt på en billig usb-kamera för att hålla koll.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av svanted »

ponera att skivan inte är plan utan sned, typ lägre på ena sidan...
om det ska vara riktig autolevel måste hela objektet lutas, mao måste varenda position i Z led räknas om
med skivans lutning, olika på varje X resp Y kordinat......aningen komplicerat...
om det är som du säger, att det korrigeras de första millimetrarna så kommer ju måtten på det man skriver ut
att bli fel..
den blir plan i överkant och lika sned som skivan i underkant
jag kommer att köra på gamla vanliga sättet, justera den så plant som det går..
men...
homing i Z led gör en mätning var skivan ligger och sätter nollan 3mm ovanför,
vilket jag lade till i som extern kod innan utskrift...
och gjorde fel en gång så att munstycket skrapade av texturen på plattan :(

men d-a så bra utskrifter det blir, inga spår efter Z skruven som på den gamla.. :)
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av Prins Valiant »

Kunde vara bra om du talade om vilken skrivare du köpt.

Då kan någon säkerligen beskriva hur man klarar sig utan molnet. Jag vill, och har varken app till skrivaren eller något i molnet. Så på Ender klarar man sig. Samma borde fungera på samtligskrivare, tycker jag.

Du designar något i ett 3D-program. Du stoppar resultatet i ett slicerprogam. Och resultatet överför du till skrivaren med ett minne.

Men det är klart att teoretiskt borde en tillverkare kunna låta dig designa via en app, som överför utan din vetskap informationen till slicerprogram, som därefter automatiskt snackar ihop sig med skrivaren. Och du skall jubla för hur enkelt allt nu blivit. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av JimmyAndersson »

Första inlägget:
”packade upp min creality sc-10” :wink:
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av Prins Valiant »

Bra Jimmy, jag skall använda båda ögonen. :shock:
Edit: Ser nu att TS verkar väl insatt i skrivare, och har funderingar kring det sista köpet. Nu har jag även kollat en Youtube vad du köpt. Verkar fin och fick fint omdöme. Han som testade den hade ett antal tidigare modeller av Ender som han förbättrat/kompletterat, men upplevde att den nya redan hade allt.

I
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av Gimbal »

JimmyAndersson skrev: 17 september 2023, 10:26:28 Första inlägget:
”packade upp min creality sc-10” :wink:
Fast det finns ingen sådan skrivare.... :humm:
Närmsta är
CR-10 Smart, eller
CR-10 Smart pro, eller
CR-10 SE, eller
CR-10 S pro.

Vilken är det, kan man undra.

För övrigt är väl tanken med autolevel att plattan inte ska vara hur sned som helst, utan bara kompensera delar av mm för att bättre vidhäftning på första lagren.
Min Ender 3 S1 har det också, men det tog tid innan jag förstod att man måste lägga till en g-code (vad den nu var) i början av filerna för att det överhuvudtaget skulle användas.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av svanted »

Minnet är bra men kort, rättade det…

Hur lägga till vad?

Hittade
https://marlinfw.org/docs/features/auto ... eling.html

Men vad är det eg skrivaren gör?
kode
Inlägg: 38
Blev medlem: 21 maj 2011, 14:06:52
Ort: Linköping

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av kode »

Gissningsvis, utifrån hur det fungerar på min Ender 3V2 som jag installerat en CRTouch på nyligen; Den mäter medelst den nivåsensor (bltouch/crtouch) som är monterad på ett antal punkter på bädden och bygger utifrån detta en mesh som den sedan använder för finjustering av Z för de första lagren. Det är väl kanske inte helt korrekt att det heter autoleveling, det är ju snarare kompensering för att bädden inte är en perfekt plan yta.

gcode-kommando ifråga verkar vara G29 för att skapa meshen (vilket man kanske inte nödvändigtvis behöver/vill göra för varje print, och M420 S1 för att använda den mesh som är lagrad på register 1. Edit: Dessa är jag dock inte helt säker på, men förhoppningsvis finns det väl nån sorts dokumentation tillgänglig för dig.

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av Marta »

Det är M420 S1 för autolevel och den måste stå efter G28, annars nollställs det av denna.

Min Aquila 1 kompenserar hela utskriften. Sätt en tvättklämma i toppen på en Z-skruv så syns det tydligt när autoleveln arbetar. Om den kompenserar även X/Y vet jag inte. Har aldrig märkt någon snedhet. Har plattan en större tillt skall den givetvis justeras mekaniskt oavsett autolevel.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av svanted »

har fått snurr på hur detta funkar,
för att justera plattan måste man resetta autoleveldata....
för kör man omkring huvudet nära plattan så ser man hur den justerar Z motorerna beroende på läge med data från senaste mätningen...

men.....

om man gör en autolevel och sedan bara matar in en fil från slic3er så kommer den att börja skriva ut 3.1 mm från plattan?
det går ju att lägga till en "custom code" och justera ner Z 3.1 mm men då klagar den på att man försöker skriva ut ngt
utanför skrivarens tillgängilga område....
visst kan man "disabla" varningen men men...
hur kommer man från det problemet?

det var ju en Creality cr-10 s PRO och octoprint.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av hawkan »

Har du inte något om Z offset och Autolevel i skrivarens meny? Ändra den Z offseten isf.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av svanted »

Såklart fanns det, inställningen var inte helt självklar , det såg ut som knappar att köra z med, men det finns siffror under , ställde de på samma värde som jag lagt in i ”custom code ” i sliz3r, sen funkade det…
Användarvisningsbild
xmag
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2022, 18:38:02
Kontakt:

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av xmag »

svanted skrev: 24 september 2023, 09:40:04 har fått snurr på hur detta funkar,
för att justera plattan måste man resetta autoleveldata....
för kör man omkring huvudet nära plattan så ser man hur den justerar Z motorerna beroende på läge med data från senaste mätningen...

men.....

om man gör en autolevel och sedan bara matar in en fil från slic3er så kommer den att börja skriva ut 3.1 mm från plattan?
det går ju att lägga till en "custom code" och justera ner Z 3.1 mm men då klagar den på att man försöker skriva ut ngt
utanför skrivarens tillgängilga område....
visst kan man "disabla" varningen men men...
hur kommer man från det problemet?

det var ju en Creality cr-10 s PRO och octoprint.
Jag har en likadan skrivare som du!
Den har både manuell och automatisk nivåjustering.
Det som de flesta upplever som ett problem är att den inte justerar nivån i allmänhet utan justerar för plattans lutning eller ojämnhet.
Så här gör jag:
1. Justerar manuellt med ett A4 kopieringspapper mellan munstycke och plattan.
2. Låter den sedan justera automatiskt för eventuella ojämnheter och lutning.
3. Sänker ner munstycket elektroniskt med 2,9 mm.

Man sänker ner munstycket medan den värms upp för en printning. Tryck någonstans på höger sida av skärmen. Då öppnas ett nytt fönster där denna justering kan göras.
Skriv ut något på prov först. Sedan kan man finjustera medan den printar.

Jag kan dock inte lova att din maskin är exakt som min. Men att din maskins munstycke ligger 3,1 mm över plattan, vilket är exakt som min gör, visar att de är hyfsat lika.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: hur funkar autoleveling....

Inlägg av svanted »

det är löst, ngn skrev att man ställer offset i skrivarens display och så är det, det bara funkar nu.
Skriv svar