DIY Digital styrning av modelljärnväg
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Kan ni rekommendera nåt bra och enkelt spårplaneringsprogram?
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
På tal om analogt eller digitalt...
Analoga tåg som jag har provat, Fleischmann och Lima, har problem med
kontakten mellan rälsen och hjulen.
När ett lok åker i en kurva så blir det trångare i spåret, och bättre kontakt,
och då går loket fortare, och på raksträckorna blir det lite glesare och sämre kontakt,
och loket åker saktare. Det märks tydligt både på hastigheten och på ljudet.
Hur är det med digitala tåg?
Har dom samma problem, men att det inte märks på samma sätt?
Analoga tåg som jag har provat, Fleischmann och Lima, har problem med
kontakten mellan rälsen och hjulen.
När ett lok åker i en kurva så blir det trångare i spåret, och bättre kontakt,
och då går loket fortare, och på raksträckorna blir det lite glesare och sämre kontakt,
och loket åker saktare. Det märks tydligt både på hastigheten och på ljudet.
Hur är det med digitala tåg?
Har dom samma problem, men att det inte märks på samma sätt?
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Ang spårplaneringsprogram, jag har bara använt Scarm. Är väl inte så märkvärdigt men det funkar.
AnyRail är ett annat som rekommenderas.
Googla och prova vad du gillar av dom som är gratis.
Alla modelljärnvägars största problem är väl kontakten mellan hjul och räls.
Ju mindre skala desto större problem och vice versa.
Vi kör digitalt i skala 0 och det är dessutom kondensatorer i alla lok så vi har egentligen inga problem.
AnyRail är ett annat som rekommenderas.
Googla och prova vad du gillar av dom som är gratis.
Alla modelljärnvägars största problem är väl kontakten mellan hjul och räls.
Ju mindre skala desto större problem och vice versa.
Vi kör digitalt i skala 0 och det är dessutom kondensatorer i alla lok så vi har egentligen inga problem.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21799
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
3 räls har ju mindre problem med detta än 2 räls tycker jag, i princip all nolla (förutom en American flyer) jag kör använder 3 räls.
Fult, ja men smidigt om man inte tänkt bygga riktiga skalalandskap runt det utan mer önskar en testbana som går snabbt och relativt enkelt att montera upp eller ned.
Problemet är ju dock att 3 räls loken kommer att kortsluta alla äldre DC system som använder 2 skenor...
Trix hade faktiskt ett system med olika strömtagare som använde tre isolerade skenor, vilket gjorde att man kunde köra upp till 3 lok på en och samma linje, jag vet inte varför det systemet inte blev större då det gick att köra de loken på både Märklin och Fleischmann räls rakt av, klart bästa analoga system jag någonsin sett från den tiden!
Fleishmann var rätt krångligt då loken alltid blir polaritetsberoende, vilket gjorde att de inte ens kunde vända på samma slinga utan omkopplare och grejer (jag har kvar ett par H0 lok av nostalgi skäl som använder det systemet
).
Likriktare inuti loket är mycket smidigare lösning idag, men det gick nog inte att göra på den tiden.
Fult, ja men smidigt om man inte tänkt bygga riktiga skalalandskap runt det utan mer önskar en testbana som går snabbt och relativt enkelt att montera upp eller ned.

Problemet är ju dock att 3 räls loken kommer att kortsluta alla äldre DC system som använder 2 skenor...
Trix hade faktiskt ett system med olika strömtagare som använde tre isolerade skenor, vilket gjorde att man kunde köra upp till 3 lok på en och samma linje, jag vet inte varför det systemet inte blev större då det gick att köra de loken på både Märklin och Fleischmann räls rakt av, klart bästa analoga system jag någonsin sett från den tiden!
Fleishmann var rätt krångligt då loken alltid blir polaritetsberoende, vilket gjorde att de inte ens kunde vända på samma slinga utan omkopplare och grejer (jag har kvar ett par H0 lok av nostalgi skäl som använder det systemet

Likriktare inuti loket är mycket smidigare lösning idag, men det gick nog inte att göra på den tiden.
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Skogen;
Tack tack, ska laddas ner!
BJ;
Ja det är intressant fråga!
PWM som motorerna styrs med på digitala järnvägar, jag antar det är det vanligaste, ska ju ge bättre dragstyrka på "dellast" kontra spänningsstyrt om jag har förstått det rätt från andra sammanhang då PWM alltid ger full spänning till motorn och då blir det kanske heller inte lika känsligt för ngt varierande kontaktresistans med rälsen tänker jag.
Inom rimliga gränser förståss.
Sen hur PWM påverkar motorerna och gångegenskaperna i övrigt låter jag vara osagt, nån annan kanske vet?
Tack tack, ska laddas ner!

BJ;
Ja det är intressant fråga!
PWM som motorerna styrs med på digitala järnvägar, jag antar det är det vanligaste, ska ju ge bättre dragstyrka på "dellast" kontra spänningsstyrt om jag har förstått det rätt från andra sammanhang då PWM alltid ger full spänning till motorn och då blir det kanske heller inte lika känsligt för ngt varierande kontaktresistans med rälsen tänker jag.

Sen hur PWM påverkar motorerna och gångegenskaperna i övrigt låter jag vara osagt, nån annan kanske vet?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21799
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Enda är väl att de kan tappa kraft på väldigt låga varvtal men det är nog inget man märker av så mycket till detta.
Edit, en del sätter in svänghjul och tyngder i loken om man vill att de skall få *väldigt* realistiska start och stopp, men detta är överkurs...
Edit, en del sätter in svänghjul och tyngder i loken om man vill att de skall få *väldigt* realistiska start och stopp, men detta är överkurs...

Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Svänghjul är en självklarhet på vettigt byggda drivenheter, många lok med genomgående motoraxel har svänghjul på bägge sidor.
Motorn styrs med PWM och den är väl inte lika känslig för kontakt-störningar som dekodern själv är.
Därför är det väldigt bra med backup-kondensator för att förhindra att dekodern startar om..
Men fundera inte för mycket på allt man kan göra, för det är faktiskt rätt mycket.
Börja med en Arduino Uno, eller hellre en Mega, ett piggyback motordrivkort, någon lämplig väggvårta, och installera senaste DCC-EX command station.
Varje lok behöver en dekoder. Man kan bygga själv men det är det är trångt i mindre skalor och det finns att köpa för några hundralappar.
Ljuddekodrar kostar runt tusenlappen och kan vara rätt häftigt.
Allt kan styras med ett dataprogram, JMRI, som är gratis.
Det kostar i alla fall mindre än tusenlappen att komma igång med digitalstyrning, sedan får man se om intresset kvarstår .
Motorn styrs med PWM och den är väl inte lika känslig för kontakt-störningar som dekodern själv är.
Därför är det väldigt bra med backup-kondensator för att förhindra att dekodern startar om..
Men fundera inte för mycket på allt man kan göra, för det är faktiskt rätt mycket.
Börja med en Arduino Uno, eller hellre en Mega, ett piggyback motordrivkort, någon lämplig väggvårta, och installera senaste DCC-EX command station.
Varje lok behöver en dekoder. Man kan bygga själv men det är det är trångt i mindre skalor och det finns att köpa för några hundralappar.
Ljuddekodrar kostar runt tusenlappen och kan vara rätt häftigt.
Allt kan styras med ett dataprogram, JMRI, som är gratis.
Det kostar i alla fall mindre än tusenlappen att komma igång med digitalstyrning, sedan får man se om intresset kvarstår .
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Tidningen Allt om elektronik har de flera artiklar om hur man bygger egna dekoders och kontrollpaneler med ic kretsar har för mig att det var 2 89 till 5 90
Var ett system som byggde på ettor nollor och ospecificerad nivå mitt emellan. Köpte på mig komponenter men blev inte klar med mer är två dekodrar som blev lite för stora och skulle man sänada kommandon från centralenheten skulle man göra det med att ställa om flera vippbrytare i lägena minus, plus eller öppet läge mitt emellan. Har för mig att det var fyra vippbrytare som kunde ställas i tre olika lägen så det gällde att man hade bra minna för att snabbt ställa in rätt kommando.
Var ett system som byggde på ettor nollor och ospecificerad nivå mitt emellan. Köpte på mig komponenter men blev inte klar med mer är två dekodrar som blev lite för stora och skulle man sänada kommandon från centralenheten skulle man göra det med att ställa om flera vippbrytare i lägena minus, plus eller öppet läge mitt emellan. Har för mig att det var fyra vippbrytare som kunde ställas i tre olika lägen så det gällde att man hade bra minna för att snabbt ställa in rätt kommando.
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Frågan är väl vad man (pojken) vill göra, tvivlar starkt på att han vill hålla på med sånt.
En uc fixar det hur lätt som helst, finns färdiga bibliotek till Arduino för att avkoda dcc.
Jag svängde ihop en dekoder till ett lok i skala 0 med en wemos d1 mini.
Det fungerar men jag vill ha ljud och DET är inte lätt, så jag köper ljuddekodrar från Esu.
Jag måste säga att det är imponerande hur små dessa ljuddekodrar och högtalare kan vara,
och hur bra dom fungerar.
En uc fixar det hur lätt som helst, finns färdiga bibliotek till Arduino för att avkoda dcc.
Jag svängde ihop en dekoder till ett lok i skala 0 med en wemos d1 mini.
Det fungerar men jag vill ha ljud och DET är inte lätt, så jag köper ljuddekodrar från Esu.
Jag måste säga att det är imponerande hur små dessa ljuddekodrar och högtalare kan vara,
och hur bra dom fungerar.
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Hmmmm, varför har jag missat denna tråd?
Dekodern PWM mycket riktigt motorn men den läser även "back EMF" signalen för att bibehålla inställd hastighet.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=download-int
Nej, frekvensen på DCC ligger i intervallet 5-7Khz.
Det är inte ett lika stort problem numera, då systemet har en konstant körström som även ger data till dekodern.
Motrorn går mycket bättre med en dekoder som har de rätta inställningarna.
Dekodern PWM mycket riktigt motorn men den läser även "back EMF" signalen för att bibehålla inställd hastighet.
Rocrail är också gratis och man behöver inte ladda in Java i datorn.
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=download-int
Det var ett system som var kompatibelt med Märklins och inget jag skulle rekommendera idag.
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Tackar för alla tips och svar!
Det här med arduino och DCC verkar fullständigt exploderat på senare år verkar det som, vilket gör det väldigt överkomligt!
Ett område där jag inte hittar så mycket DIY är lokdekodrar, kanske inte lönt att pilla med själv?
Det här med arduino och DCC verkar fullständigt exploderat på senare år verkar det som, vilket gör det väldigt överkomligt!
Ett område där jag inte hittar så mycket DIY är lokdekodrar, kanske inte lönt att pilla med själv?
Re: DIY Digital styrning av modelljärnväg
Vi har mycket att tacka Gregg E Berman för som inte bara utvecklade DCC++ utan även gjorde det open source 2015.
Ett riktigt hästjobb med youtube videos och manualer.
Numera är det en internationell grupp (en svensk är med) som har gått vidare med DCC-EX. Dom är mycket aktiva så det utvecklas hela tiden.
Det finns även andra som gett sig på egna varianter men DCC-EX är riktigt bra.
Det är inte svårt att göra en lokdekoder själv med en uc, men det kan vara trixigt i mindre skalor, typ H0.
Så, enligt min mening, köp lokdekoder. Dom är faktiskt prisvärda.
Ett riktigt hästjobb med youtube videos och manualer.
Numera är det en internationell grupp (en svensk är med) som har gått vidare med DCC-EX. Dom är mycket aktiva så det utvecklas hela tiden.
Det finns även andra som gett sig på egna varianter men DCC-EX är riktigt bra.
Det är inte svårt att göra en lokdekoder själv med en uc, men det kan vara trixigt i mindre skalor, typ H0.
Så, enligt min mening, köp lokdekoder. Dom är faktiskt prisvärda.