Tips: Värmekamera på ClasOlle

Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Mickecarlsson »

FormerMazda skrev: 19 september 2023, 08:55:16 * Kretskort i drift, för att se varma komponenter
* Dörr/fönster, för att se läckage
* Husfasad, för att se läckage (lite fel årstid kanske)
Se föregående inlägg med bild på kretskort.

Jag testade mot dörrar och fönster i går kväll, men det går inte att se något vettigt, husfasaden och fönsterna är rätt varma av omgivningstemperatur.
För att se något vettigt måste man vänta tills temperaturen sjunker så pass att man kan se var det läcker kall-luft.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av ASEA »

Jag har en billig värme-kamera från Peaktech, kommer inte ihåg modellnr just nu. Men gissar på liknade spec.
Visats sej var väldigt användbar för elektronikfelsökning och värmeläckage i lägenheten.
Har haft ett otrevligt drag i lägenheten några tidpunkter på året ända sej jag flyttade in.
Var snabb lokaliserat med kameran, visade sej något oväntat komma från eluttagen i ytterväggen.
Likadant med elektronik, man ser direkt precis som Micke visar vilka kretsar som går varma.
Eller kondensatorer för den delen, perfekt för att se kortslutna tantaler med!
Så väldigt användbart verktyg! :tumupp:

Edit: Min är en Peaktech 5610A, upplösning 220 x 160. Gav 2-3000kr för den på nån utförsäljning.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av FormerMazda »

Mickecarlsson skrev: 19 september 2023, 18:31:58
FormerMazda skrev: 19 september 2023, 08:55:16 * Kretskort i drift, för att se varma komponenter
* Dörr/fönster, för att se läckage
* Husfasad, för att se läckage (lite fel årstid kanske)
Se föregående inlägg med bild på kretskort.

Jag testade mot dörrar och fönster i går kväll, men det går inte att se något vettigt, husfasaden och fönsterna är rätt varma av omgivningstemperatur.
För att se något vettigt måste man vänta tills temperaturen sjunker så pass att man kan se var det läcker kall-luft.
Tack!

Jo som jag trodde är det för varmt ute för en sådan sökning.
Men det är en intressant pryl att skaffa sig helt klart.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

En beställd från Classe...

EDIT:
En detalj kring betalningen till Classe...
Under "Betalsningssätt" så ser det först ut så här:
Skärmbild 2023-09-20 153359.jpg
Av olika anledningar så undviker jag Klarna, så jag kryssade i "Betala med kort":
Skärmbild 2023-09-20 153416.jpg
Eftersom "Betala med Klarna" nu inte längre var markerad så utgick jag ifrån att Klarna inte heller används.

I kvittens mailet står det däremot:
"Betalningssätt: Klarna checkout"

Och under "Köpvillkor" på hemsidan så kan man även läsa:
"I samarbete med Klarna Bank AB erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning och kortbetalning för privatpersoner och företag."

Men jag tycker att sättet att presentera det i köp-dialogen var rejält förvirrande...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av hawkan »

Klarna är en helhetsupplevelse....
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av tecno »

Vad är det för fel med Klarna? Är säljaren så dum att de via Klarna ger mig 30 dagar räntefritt med få först betala sedan.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Det är deras affärsupplägg som till en del bygger på kunder som inte betalar (försenings- och inkassoavgifter).
Nej, jag vill betala "rak av" via kort, direkt från bank med Bank-ID eller via faktura utan att blanda in Klarna...

Men det jag klagade på att det ändå gick via Klarna fast man hade "klickat bort" det alternativet.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MiaM »

Inte helt säker men tror att man också kan beställa så att man hämtar ut beställningsvaror i deras butiker, och därmed kan man betala på ordinarie vis i butikens kassa.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Glenn »

Det är klarna checkout, vilket är en tjänst tillhandahållen av klarna för kortbetalning, det är alltså inte en klarnabetalning per se.

Men jag har också stört mej på det.
tecno skrev: 20 september 2023, 16:49:12 Vad är det för fel med Klarna? Är säljaren så dum att de via Klarna ger mig 30 dagar räntefritt med få först betala sedan.
Felet är att man glömmer att betala och så får man en FET påminnelseavgift.

Därför gör jag alltid som sodjan och betalar direkt så är jag av med det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Glenn »

MiaM skrev: 20 september 2023, 17:28:51 Inte helt säker men tror att man också kan beställa så att man hämtar ut beställningsvaror i deras butiker, och därmed kan man betala på ordinarie vis i butikens kassa.
Nej, det går inte längre tyvärr, det gick förr.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Det går nog, om varan finns "på hyllan" i den aktuella butiken. Provade nu med denna värmekamera.
Det är ju ett sätt att garantera att den finns kvar tills man har tid att besöka butiken, om den finns i butiken.
Men i detta fall, men fri frakt, så har jag ingen anledning att åka 15 Km till butiken, cyklar hellre 200 m till ICA...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Klas-Kenny »

Sodjan: Skillnaden är ju att hade du valt "Klarna" som betalningsmetod hade du fått alla olika val som de erbjuder. Faktura, delbetalning osv.

Väljer du inte Klarna så blir det bara en korttransaktion som heller inte registreras på dig som person i Klarna, även om Klarna råkar hantera den processen (det är ju i princip alltid någon tredjepartstjänst för hantering av kortbetalning, bara frågan om exakt vilken som butiken valt att använda).
Hade du valt att betala med Klarna hade du fortfarande kunnat betala direkt med kort, men då hade du även kunnat se köpet i Klarnas system sen genom att logga in med ditt BankID.

Men visst, hade väl inte behövt stå Klarna i kvittensen.


Glenn skrev: 20 september 2023, 17:29:14 Felet är att man glömmer att betala och så får man en FET påminnelseavgift.
Tycker personligen att Klarna är väldigt bra på många sätt. Har man deras app installerad får man påminnelser när betaldatumet börjar närma sig.
Och om säljaren strular är Klarna alltid mycket tillmötesgående. Inga som helst problem att skjuta fram en betalning ifall varor inte levererats, om man returnerat varor eller dylikt. Handlar man av någon "känd" som Classe är det väl lugnt oavsett. Men från något mera suspekt ställe känner jag mig väldigt mycket mera trygg att betala via Klarna, då vet jag att det är riskfritt för min del.

Vad gäller förseningsavgifter minns jag knappt ens hur de är då jag inte kan minnas när jag missade en betalning senast, men det finns ju gott om "vanliga" företag som är snabba på att skicka förseningsavgifter så fort man missat en faktura. Absolut inget unikt med Klarna utan mer eller mindre "hör till" fakturabetalningar i allmänhet.
Senast redigerad av Klas-Kenny 20 september 2023, 17:47:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

> vilket är en tjänst tillhandahållen av klarna för kortbetalning, det är alltså inte en klarnabetalning per se.

Du får fortfarande dina uppgifter registrerade hos Klarna, för att få en "bättre köpupplevelse" nästa gång...

> Väljer du inte Klarna så blir det bara en korttransaktion som heller inte registreras på dig som person i Klarna,

Det tror jag faktiskt är fel...

Från Classes "Köpvillkor":

"Klarna Checkout
Clas Ohlson använder Klarna Checkout för privatkunder och företagskunder. Klarna Checkout presenterar viss
information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering
kan variera mellan olika köptillfällen och kunder."

Aja, det är en jäkla djungel och inte lätt att undvika alternativ som man av någon anledning vill undvika...

> Men visst, hade väl inte behövt stå Klarna i kvittensen.

Varför inte? Det är fortfarande Klarna som hanterar betalningen.
Det jag har synpunkter på är att det *ser ut* som att det inte är Klarna i dialogerna...
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av MiaM »

sodjan skrev: 20 september 2023, 17:36:07Men i detta fall, men fri frakt, så har jag ingen anledning att åka 15 Km till butiken, cyklar hellre 200 m till ICA...
Ja, om du inte har svepskäl att åka av nån annan anledning så... (Halvofta är ju t.ex. skillnad i priser i matbutiker stora nog att motivera att åka 2*15km för att semi-storhandla).

Gravt sidospår: Synd att det inte blev något av med idén att förlänga spårvägen till Norrköping!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

Skulle spårvägen ha förlängts så hade det nog varit till Söderköping... :-)

> Halvofta är ju t.ex. skillnad i priser i matbutiker stora nog...

De är aldrig stora nog för att väcka mitt intresse...
Skriv svar