Tips: Värmekamera på ClasOlle

rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av rikkitikkitavi »

Klas-Kenny skrev: 16 september 2023, 13:57:25 Det man brukar vill inspektera på just solpaneler i sig, är att alla celler fungerar = är jämnvarma.
Finns det någon cell som är kallare än övriga är den förmodligen död.
Jag skulle väl snarare säga att en död cell är varmare, eftersom en mindre del av upptagen solenergi försvinner ut som elektrisk energi.


Men om det går att se skillnad på 80% eller 100% är väl svårt.

Sedan finns det vissa defekter och felmodes som gör att en hög energiutveckling sker i solcellen när strömmen från panelen går genom så att den blir mycket varm, det syns defintivt.
Detta är sk hotspots. Kan tom smälta täckglaset.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av sodjan »

> Det kommer en recension inom kort

Hur "kort"? :-)

Finns "100+" på lager och funderar på att beställa en...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av rikkitikkitavi »

Erbjudandet gäller till 10/10 så inte längre än så får det dröja :)

Sensorn har en vinkel på 50X38 och 120X90 pixlar.

Då får jag det till att den på fem meter ser en yta på ca 4,6*3,4 meter och knappt 4 cm upplösning. På 10 meter ser den en yta på ca 9*7 meter och ca 7,5 cm upplösning.

Jag tycker att 7,5 cm upplösning räcker för att urskilja en hotspot på solcellsmoduler (15X15cm) i en panel på säg 1600X1000mm. Det blir flera pixlar som lyser upp rejält.
Kan man stå 10 m ifrån kan man stå bekvämt på marken eller en stege om det är ett 1,5 plans hus utan att kräla runt på panelerna med höjdskräck.

Jag har hyrt en ASDYR kamera med då VGA upplösning vilket var state of the art typ men då termograferade vi en pannanläggning och med tanke på att vi stod ibland 50 meter ifrån och mätte på 300mm rör 25 m upp i luften så behövde vi bra upplösning. Det denna kostade var värt det då ingenjörerna slapp klättra i sele eller hyra in skyliftar och kors och tvärs termografera. Tid är också pengar, både i lön och energiförlusterna. Vi gav isolerfirman bakläxa på en hel del ställen och nog var det värt någon miljon i energi. Per år.

Motsvarande för värmeläckage på en vägg på 3,5 m avstånd täcker den en yta drygt 3 m X 2,5 m vilket nog är normal vägghöjd. Upplösningen är då drygt 2,5 cm , vilket är hälften av en standardregel på 45mm, man borde alltså se köldbryggor orsakade av sådant också.

Tänker man sig titta på ett fönster så får man gå närmare för att täcka fönstret, men då blir också upplösningen bättre och ner mot en centimeter. För termografering av elskåp och dylikt tänker jag mig att man står 0,5 meter i från och då blir upplösningen ~0,5cm vilket är kanske lite grovt? Plintar mm är ju ofta 5-10 mm breda.

När det gäller köldbryggor får man oavsett en utsmetningseffekt då värme leds innifrån och ut genom konstruktionen men även i sidleds i viss mån genom ytskiktet pga detta leder värme mycket bättre än omgivande luft.

Slutsatsen är att den förmodligen duger alldeles utmärkt för att detektera sådana relativa skillnader där ytan har samma emissivitet, även om det pga toleranser i givaren och emissivitetsvärdet kan slå flera grader i absolutemperatur.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Mickecarlsson »

sodjan skrev: 18 september 2023, 15:33:44 > Det kommer en recension inom kort

Hur "kort"? :-)

Finns "100+" på lager och funderar på att beställa en...
Den kom idag, jag har precis bara startat den och testat mot ett par saker, sen fick jag annat att göra.
Återkommer
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Mickecarlsson »

Efter ett snabbtest av kameran. Detta är första gången jag håller i en sådan, jag har aldrig arbetat med någon innan och har ingen referens om den är bra eller dålig.
Jag tog en bild på halogen-lampan framför mig i köket:
IMG 0002.gif

Den visar 114 grader, vilket jag inte betvivlar, halogenlampor blir heta. Hmmm, borde byta den till en LED.
Sen gick jag in på toaletten och kollade om värmegolvet gav utslag, och det gjorde det:
IMG 0003.gif
Ingen större diff, men jag såg slingorna i alla fall.
Jag testade mot elskåpet med alla säkringarna, gav inget, endast de två LCD-mätarna (klocka för ytterbelysning och intern elmätare) gav utslag på displayen. Tog ingen bild på det.

När man klämmer på avtryckaren tas en bild, det gör den också när man har laser On, då visas en laserprick där mätaren fokuserar på, men när man släpper knappen tas en bild. Vilket jag finner störigt.
Kopplar man in mätaren i en W10-dator dyker en disk-enhet upp och man kan kopiera ut bilderna från minneskortet.
Stänger man av instrumentet visas en laddsymbol på displayen en kort stund (om du har USB-kabeln inkopplad). Det är USB-C anslutning i instrumentet, tolkar att man kan ladda med en vanlig USB-C laddare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Xyzzy »

Det här med att mäta på solpaneler/celler, kommer det verkligen funka,ä? Glas och metall speglar sig så man ser enbart spegelbildens temperatur, iaf på de jag testat.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17158
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av AndLi »

Har spegeln/metallen du testat på varit samma temperatur som omgivningen eller uppvärmd?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Klas-Kenny »

Xyzzy skrev: 18 september 2023, 18:46:57 Det här med att mäta på solpaneler/celler, kommer det verkligen funka,ä? Glas och metall speglar sig så man ser enbart spegelbildens temperatur, iaf på de jag testat.
Funkade utmärkt när jag kollade på mina i alla fall.
Har dock ingen bild att visa, upptäckte inget intressant så tog aldrig någon bild.

Var det när panelerna var "igång" och producerade som du kollade?
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av rikkitikkitavi »

Xyzzy skrev: 18 september 2023, 18:46:57 Det här med att mäta på solpaneler/celler, kommer det verkligen funka,ä? Glas och metall speglar sig så man ser enbart spegelbildens temperatur, iaf på de jag testat.
Det är en känd metod för att hitta paneler med defekter.

Bara att googla.. Hotspots pga kassa celler kan bli långt övrr 100 grader, panelen blir väl som mest 60-70C i solen.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Xyzzy »

Okay, det låter ju perfekt isf.
Vet bara att kylflänsen behövde vara svart (eloxerad?) när vi gjorde någon mätning på jobbet, för att få någon vettig bild.

Andli, alltså uppvärmd i det fallet, men vet att när jag mätt på displayer (TFT eller motsvarande) ser jag en värmebild av mig själv i kamerans display.
Edit: jag har alltså inte testat på solceller
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17158
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av AndLi »

Jo jag vet att man ser reflektioner, men jag upplever det som att man också ser om det reflekterande ytan har någon värme, tänk som en typ ett färgfilter på en spegel.. Man ser spegelbilden men också att ytan är röd så att säga...
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Xyzzy »

Jo, det kan du nog ha rätt I.
Jag vet att jag gav upp för just det jag skulle ha det till just då.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jo, men solceller är innifrån o ut kisel, polymerfilm och sedan härdat glas. Jag tror inte någon av dessa har låg emissivitet för IR av värmstrålningsvåglängder.

Aluminium(blank) och rostfritt stål har det däremot.


Låg emissivitet är samma som hög reflektivitet. Objekten mäts dessutom med fel temperatur om man inte korrigerar för ytans emissivitet.
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av FormerMazda »

Mickecarlsson skrev: 18 september 2023, 18:21:17 Efter ett snabbtest av kameran. Detta är första gången jag håller i en sådan, jag har aldrig arbetat med någon innan och har ingen referens om den är bra eller dålig.
...
Tack! :)

Jag har heller ingen kunskap om sådana här, men ser en nytta.
Skulle kunna ta fler kort på lite annat, typ:

* Kretskort i drift, för att se varma komponenter
* Dörr/fönster, för att se läckage
* Husfasad, för att se läckage (lite fel årstid kanske)

Skulle uppskatta detta enormt. :)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3846
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Tips: Värmekamera på ClasOlle

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag felsöker mitt CPU-kort för RT-datorn, och testade instrumentet mot det precis och såg att en av buss-kretsarna var lite varm. Efter byte av den funkar RT-datorn igen :D
Jag har ringat in den buss-IC som var mer varmare än de andra på denna bild.
IMG 0013.jpg
De två rader som syns nederst är RAM-kretarna, de två plopparna som syns överst är CPU'erna (6808 och 6809) där 32,1 grader C är 6809'an.
Jag ser också att IC7 (N8T97) är varmare än de övriga, jag ska se i schemat vad den används till. Det lite mer röda ovanför markeringen är en 7905 regulator som bränner lite effekt, helt OK.
De lite större gula rektanglarna är EPROM'en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar